Gå til innhold

Kjøpe bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytter fra min samboer og har lyst til å kjøpe meg leilighet.

Akkurat nå er jeg arbeidsledig og får ca. kr.8000,- i mnd, men jeg driver og ser etter jobber nå.

Er det mulig for meg og få lån gjennom banken da eller gjennom husbanken???

Så på en leilighet i Oslo. Prisantydning er på kr.880 000

Felleskontnad : ca. 9000 da er det inkludert betj. fellesgjeld, fyring, varmt vann, vaktmester, kabel tv osv.

Leiligheten er på ca.55kvm, men den har utleie mulighet. En liten hybel med eget kjøkken og bad. Da har jeg tenkt og leie den ut til kr. 5000

Vet at leiligheten kan blir for lite for meg og barna ( har to stk i barnehage alder), men jeg har ikke lyst til å leie, og dessuten er det i nærheten av pappaen dems også.

Er det dumt av meg og kjøper det eller vil jeg få lån i det hele tatt???

PS. Har ikke tenkt og bo der for bestandig, men kanskje i 3-4 år til han eldste begynne på skole.

Vil blir KJEMPE takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kan bli noe urealistisk... 55 kvm med leieboer og to barn, det blir noe trangt... Hvor stor er leiligheten da, er den 55 kvm + hybelen er det jo greit :-) Med 9000 i mnd i fellesgjeld, det er mer enn du får utbetalt, og da skal du forsørge 2 barn og betale lån på de 880 000 kr også, som ligger vel på ca 5000 i mnd akkurat nå om jeg ikke husker feil, og det er over 30 år.

Men jeg ville absolutt tatt meg en tur i banken for en samtale, det er gratis og man lærer mye av det :-) Og da ser man lettere hva som er realistisk selv også.

Og klart, i og med at leiligheten er i nærheten av faren deres passer den jo fint :-)

Skrevet

Hmm, er det bare rentene på felleslånet som betjenes eller inkl avdrag? Husk at mange av disse brl prosjektene har avdragsfritt i 5 - 10 år, etter det vil beboerne kunne gå på en smell. Tviler sterkt på at du vil få lån til den leiligheten.

Skrevet

Felles lånet er inkludert i avdraget, men det står at det kan innfries.

Har aldrig kjøpt en bolig før så alt er ganske nytt for meg.

Jeg blir takknemlig hvis du/dere kommer med tips/ råd angående bolig kjøp.

Vi bor i Oslo og jeg har ikke lyst til å flytte ut av byen heller da vi har nettverk rundt her. Dessuten så er det bra for barna og få treffe pappaen sin ofte også. De kommer jo til å overnatte hos faren sin noen dager også i uken.

Skrevet

ikke kjøp nå. kommer boligkrakk snart.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Denne vil jeg IKKE ha tatt...styr unna så høy fellesgjeld!

Blir også ekstremt liten plass til deg og ungene hvis du skal leie ut deler av leiligheten. 55 kvm er jo så vidt nok til 1 voksen og 2 barn!

Leier du og er aleine med barn så får du bostøtte, og kostnadene blir mindre pr mnd enn å eie selv om det er penger ut av vinduet...men det er det strengt tatt også hvis en skal betale renter til banken. Hvis en 2-roms er ok for deg, så holder jeg på å flytte ut der jeg leier nå...er på 61 kvm, og koster 7000 kr i mnd.

Skrevet

Du vil sannsynligvis ikke få lån på den siden du vil ligge på rundt 2 mill i huslån da, i realiteten. Og jeg anbefaler ingen å kjøpe borettslagsleilighet. Det er sinnsykt dyrt, det er veldig upraktisk ifht renta (den stiger og lånet+fellesgjelda øker drastisk). På ett år har kostnadene på min leilighet økt med 3000 i mnd, det er sinnsykt mye det!!!!! greit andre huslån og øker, men det er billigere å kjøpe leilighet til 1,5 mill som du eier ene og alene

Og 55 kvm er for lite til 3 personer pluss leieboer, og det er slettes ikke sikkert du får leid ut, og banken vil neppe gi ett lån fordi du kanskje får leid ut deler av boligen. Så alt i alt, ikke kjøp OM du skulle få lån.

Skrevet

Du vil neppe få lån til en slik bolig da de tar med fellesgjelden i boligen når de beregner lånekapasitet i banken. Slike boliger er også vanskelige å omsette senere, og ikke av de som stiger mest i verdi. Med tanke på at rentenivået nå har vært kunstig lavt i en lang periode og boligprisene nå er veldig presset er det ikke det beste tidspunktet å gå inn i markedet på dersom man ikke allerede eier. Det er selgers marked nå.

Det du egentlig betaler for boligen er nærmere 2,5 mill. Med en inntekt på 8000 i mnd vil du ikke få et så stort lån. Sannsynligvis vil du ikke få noe lån uten fast inntekt. Med mindre du er student, da kan de legge fremtidig inntekt til grunn ved lånbereging.

Er de 8000 dagpenger? I så tilfelle har du sannsynligvis krav på redusert overgangsstønad fra NAV i tillegg.

Botøtte kan du få uavhengig om du eier eller leier. år du både dagpenger og OS derimot har du for høy inntekt for å kunne få OS.

Prøv heller å finne en leiebolig i nærheten av pappaen, og vent et par år med å kjøpe. Boligprisene i Oslo vil med all sannsynlighet synke i løpet av de par/tre neste årene.

Skrevet

Jeg har eid 3 boliger i oslo nå så kanskje jeg kan hjelpe deg litt...

1. hvor mye er fellesgjelda på?? vær sikker på at du ser den fremtidige nedbetalingsplanen for de neste 30 årene (de har som regel avdragsfrihet slik at alt ser billigere ut nå... og som regel over lang tid)

forsikr deg om at nedbetalingen av selve fellesgjelda har startet og at det ikke er bare renter du betaler for hvis ikke vil det komme et hopp senere på flere tusen og det vil da være vanskelig å kunne sselge videre om du ikke kan betjene det..

2. har du egenkapital til de 880 tusen?? hvis ikke vil dette koste deg ca 5000 per mnd på 25år med drøyt 5% rente..

3. hvor mye regner du med å ha i inntekt når du tjener?? sett op et realistisk budsjett og pass på at du også klarer deg om du ikke får leid ut i perioder...

om den er liten er et annet spørsmål jeg ikke kan hjelpe deg så mye med..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...