Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg hva man kan spise og hva man skal holde seg unna?

Faren min har fått beskjed av legen at han har veldig høyt kolesterol, og jeg og stemoren min er i en hefte diskusjon om hva som er grunnen og hva han kan spise og ikke.

Hun mener at det er kun fordi han er glad i sjokkolade og cola, mens jeg mener det er hele kostholdet.

Så hvis noen vet hva han kan spise og hva han skal holde seg unna blir jeg veldig glad:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man veldig høyt kolesterol bør man legge om hele kostholdet. Tviler sterkt på at det nytter å kun kutte ut sjokolade og cola.

Matvanene må snues, begynne med sunt fett, mager kost og holde seg i form. Vita produktene til Mills er absolutt å anbefale.

Min sønns far har familiær hyperkolesterolemi (hans farfar også) og må bruke medisiner samt spise sundt og trimme for å holde kolesterolet nede.

Skrevet

Er nok hele kostholdet. Overvekt, lite mosjon, mye fet mat, arvelig disposisjon...mye som spiller inn, men det er vel først og fremst en livsstilssykdom. Feil fett (altså animalsk) fra dyr, gir høyt kolesterol, mens olivenolje og sånne vita hjertegod produkter skal være effektivt for å få ned kolesterolet. (Altså bytte ut feil fett med vita). Det som er litt motiverende med hyperkolestrolemi er at den som klarer å legge om livsstilen, begynne å trene, gå ned i vekt hvis overvektig etc. , den vil veldig fort kunne se STOR forskjell på blodprøveverdiene ganske fort!

Skrevet

Generelt bør man holde seg unna mettede fettsyrer, altså kutte ut vanlig smør og heller bruke olje/lettmargarin, spise mindre rødt kjøtt og mer hvitt kjøtt og fisk, spise mye frukt og grønnsaker og fiber, fet fisk er spesielt gunstig (laks, makrell osv), og spise minst mulig sukker og andre lette karbohydrater.

Jeg vil støtte deg i utsagnet om at det er hele kostholdet, sannsynligvis hele livsstilen, da det er gunstig med trening i forhold til kolesterolnivå. Men å begynne med å kutte ned på sjokoloade- og colainntaket kan nok være lurt. Men som mål bør hele livsstilen endres. I alle fall ideelt sett:)

Å klare å redusere kolesterolnivået i blodet er veldig bra, reduksjon med 1 mmol/L er assosiert med en halvering av koronar dødelighet (f.eks hjerteinfarkt), og det er ganske mye, spør du meg!

Hilsen en medisinstudent:)

Skrevet

Ja det er det jeg også mener. Er helt enig i at man skal holde seg unna cola og sjokolade, men mener at det er litt mer enn bare det som må til.

Hun blir illsint hvis jeg kritiserer maten hennes, så er derfor hun mener at det bare er godisen han må slutte med.

Mens jeg mener at det itillegg er litt mer enn som så.

all mat hun lager er det sinnsykt masse fett i/ på og masse fete sauser. Og han spiser, han elsker det jo sier hun, hehe:)

Han er ikke spess overvektig, og han går en del........

Takk for hjelpen dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...