Gå til innhold

Er det dumt å planlegge barn i studie tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er allmennlærer student....

Andre som har planlagt barn i studie tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynner nå som student til høsten på bachelorgrad. Vi slutta på prevensjon på lørdag som var, så her håper vi på en liten en under studietida=) Økonomisk er dette ganske greit også=)

Skrevet

Hadde ikke planlagt det sist.

Men da jeg ikke hadde blitt gravid på 3 1/2 år så tenkte jeg at jeg kunne ta allmennfaglig påbygging. Skulle ikke inn til prøverør før april-mai så da hadde jeg tid til å få meg jobb. Men alt blir ikke som planlagt, å jeg ble gravid det året. Gikk helt fint:o)

Men egentlig så er det skjeldent det passer å bli gravid. Typen har nettopp startet firma, kjøpte leilighet for ett år siden og har 3 mill i lån.

Men alt går. Så lykke til:o)

Skrevet

Så lenge du har ett eller flere år igjen av studiet så skal det gå bra... da får man jo penger... men om studiet er akkurat avsluttet før du føder så får du ingenting...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Er bare å melde seg opp i noen andre fag hvis en er snart ferdig med studiene.

Jeg hadde vært student i et halvt år før vi halvveis planla snulla, og nå kommer spira snart som ikke er planlagt...er fremdeles student, men trenger ikke bekymre meg for økonomien, og har fått plass i studentbarnehage til snulla nå, og forhåpentligvis får spira det neste høst, og da kan jeg fortsette studiene. Er jo mye mer fleksibel som student enn som fulltidsarbeidende.

Skrevet

Jeg ble gravid i vårsemesteret 3.året (allmennlærer).

Fødte i november, mannen tok tidskonto og var hjemme 50% i 57 uker mens jeg hadde mulighet til å ha Tilde/lese de dagene jeg ikke hadde undervisning. 4.året kan man jo legge opp veldig som man selv vil, og vi planla svangerskap da jeg så at de to fagene jeg ville ta hadde lite obligatorisk (man vet jo aldri hva man klarer å møte opp på..)..

-og det gikk strålende..

Jeg hadde et veldig greit svangerskap uten kvalme og bekkenproblemer, så jeg møtte opp til undervisning fram til to dager før fødsel. Da Tilde var 6 dager, hadde jeg henne med meg (sammen med mannen så klart) i praksis.. De satt på lærerværelset mens jeg var inne og hadde observasjon og undervisning også mata jeg i pausene. Funka genialt.. Fullførte 4.året med 100% studier og starta i 100% jobb i august igjen. Mannen hadde 50% tidskonto fortsatt, og Tilde starta opp med 50% barnehageplass fra hun var 9 mnd'er.. Angrer ikke et sekund :o)

Økonomisk gunstig var det også..

Mannen fikk "normal lønn" (men hadde ikke lov til å jobbe overtid..)

Jeg fikk engangsstønad av trygdekontoret og fødselsstipend fra lånekassa. Det betyr jo i praksis at jeg fikk hele 4.året mitt gratis og fullførte lærerskolen med "bare" 3 år med studielån..

Nå derimot, har jeg jobba et år, så neste permisjon skal "jeg ha" :o)

Skrevet

Vi fikk førstemann under studietiden og synes jeg hadde svært god råd da:) Lettere å kunne jobbe litt og i tillegg få alle pengene i den perioden man gikk hjemme. Så det ble liksom i pose og sekk. Hadde planlagt en til men det endte i en Ma. Var veldig dårlig i dette svangerskapet så lenge det varte, så det var slitsom da det var praksis, men kom meg gjennom den tross for at det endte med ma. Nå har jeg fast stilling men ikke 100% og ble sykmldt en uke etter jeg begynte i denne jobben. Ikke særlig morro og det er så mye mer styr med oppfølgingsmøter hver mnd og sykmld og ikke får utbetalt mer i foreldrepenger enn det jeg har i fast stilling da jeg ikke har fått arbeidet noe nesten ekstra pga dårlig form. Så det har blitt mere stress i forbindelse med alt synes nå jeg etter at jeg begynte å jobbe.

Skrevet

Får jeg ikke stipend/støtte om jeg får barn i april?? Tenkte å gå ut i permisjon... og ta siste eksamen vår 09.

Skrevet

hei frøkenstine :)

hvis du tar ut permisjon, og ønsker å fullføre studiet iløpet av det neste skoleåret, så skal du få stipend. du må bare huske å levere en skriftlig søknad om dette til studiestedet, og betale semesteravgiftene, slik at lånekassen får registrert deg som student.

men om du ikke studerer fullt etter permisjonen, bare har noen fag igjen, så tror jeg du oxo får mindre i stipend.

lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...