Gå til innhold

svangerskapsdiabetes???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på labratorit på legekontoret i dag for å ta en glukose belastnings test.

Da tar de først en blod prøve ( må faste fra kl 24 kvelden før), så må en drikke en halv liter sukkervann, vente 2 timer og så ta ny blodprøve.

Da jeg var ferdig og spurde om det såg greit ut, fikk jeg bare til svar at den siste prøven var litt høyere, men at det måtte jeg ta opp med legen min neste gang jeg skulle dit. Det er jo en måned til det!!! Noen som har peiling på dette??? Hørest det ut som jeg har svangerskapsdiabetes???

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

du kan helt sikkert ringe til legen og få resultatet. Det vil bli sendt til legen ;)

Skrevet

Ja, jeg tror jeg må gjøre det. Klarer ikke vente 1mnd på svaret ;) Men hvis noen har erfaring /peiling, så hver så snill å svar. Det hun på labratoriet sa sier meg ingenting...

HI

Skrevet

det behøver ikke bety at du har svangerskapsdiabetes.. du kan ha høyere verdier etter de 2 timene enn du hadde før uten at det behøver bety noen ting.. om verdiene etter de 2 timene er over 7 så har du svangerskapsdiabetes.. sist jeg var på glukosebelastningstest var mine verdier etter 2 timer på 7,7, men dette er fremdeles så lavt at jeg trenger ikke noe spesiell oppfølging eller insulin.. må bare være veldig forsiktig med maten slik at jeg får i meg minst mulig sukker..

Skrevet

Har du over 7 er du i faresonen. Men mot slutten av svangerskapet vil nivået naturlig øke i forhold til tidlig i svangerskapet. Er du i faresonen blir du nok fulgt opp før neste legetime. Vi var selv i faresonen og fikk raskt oppfølging - siden har alt gått fint!!

Skrevet

Eg tok nettopp denne testen. Ho på lab'en sa at dei gav vanligvis ikkje svar til pasienten, at det skulle legen gjøre. Men eg sa eg vil vite, og eg fekk vite. Fastende var litt under 3 og etter testen var det 7. Ho sa til meg at dersom det er over 11 så har eg svangerskapsdiabetes. Var på kontroll dagen etter, og da fekk eg beskjed om at den var heilt normal...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...