*Vetlis* Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Holder på å koke rips for å lage ripsgele, men hvor lenge skal det kokes ca, før jeg siler osv? Det står at det skal kokes til ripsen er itu, eh.. men hva er itu da?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 skrompet inn kansje???=) ikke sikker da men.. slik at all safta er gått ut av bæra..
*Vetlis* Skrevet 7. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2007 JA, dt er vel det.... Får koke litt til, så finner jeg nok ut av det hehe! Wanne be husmor serru :-)
kaur *har født!* Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 i"tu" betyr "i stykker". Så da skal du vel koke til bæra er ødelagt :-)
*Vetlis* Skrevet 7. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2007 oki, skjønner :-) Hmm.... har en følelse av at dette blir et mislykket prosjekt hehe !
Erisa* Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Neida, det blir nok bra! mamma sier at det ikke er så vanskelig å lage ripsgele, dette får du nok til:) Jeg har troa på deg!
bell3, fikk gutt Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Viss du lager gele skal de ikke kokes i stykker, da blir geleen grumsete. Det skal småkoke/trekke til bæra har saftet seg, det tar ca 5 - 6 minutter. Lagde ripsgele seinest i går jeg, og den ble sååååååå god. Deilig på vafler det.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 OPPSKRIFT! Dette er vel en måte du kan bruke ripsen på uten å måtte rense vekk alle stilker? ELLER? Vi har så det bugner akkurat nå, men jeg er lei av sitte på det vonde bekkenet mitt og rense kveld etter kveld!
bell3, fikk gutt Skrevet 7. august 2007 #9 Skrevet 7. august 2007 Oppskrift skal du få. 1,9 kg rips og 3.5 dl vann haes i en kaserolle. trenger ikke å rense bæra av stilken, men skyll den godt i vann for å få bort alle bugs.... Legg på lokk og varm langsomt opp til kokepunkt. Trekk på svak varme helt til bæra har sunket sammen og saftet seg. Bæra må ikke gå i stykker, da blir det mindre og grumsete saft av det. Sil og mål hvor mye saft det er. 11 dl saft trenger 1/2 flaske flytende certo, 1 ts sitronsaft og 1,3 kg sukker. Dersom det er for mye saft, la det trekke til det er redusert til ca korrekt mengde. Tilsett sukker og sitronsaft og la saften koke opp under omrøring. Tilsett certo og la det fosskoke i 1 minutt under omrøring. Ta av varmen og fjern skummet på overflaten. Hell over på glass eller beger. NYYYYYYT..... Si fra viss jeg har uttrykt meg tullete og noe er uklart.
*Vetlis* Skrevet 7. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2007 Ha ha ha ha! Hvis jeg skulle kokte det i bare 5-6 min så sliter jeg noe jævlig!!! For det kokte rimelig lenge! Tror jeg dæver av latter her!!! Men Var det bell under her? Har du en oppskrift som jeg kan ha i backup i tilfelle det går åt dundas???
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 7. august 2007 #11 Skrevet 7. august 2007 1,9 kg rips skal altså bli 11 dl saft? OG: sylter du på glass og setter kaldt, eller fryser du?
*Vetlis* Skrevet 7. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 7. august 2007 Neida, ikke vanskelig å forstå den oppskriften der :-) Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå