Tresnartfire Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Er det bare meg, eller har unge barn i dag blitt mye kraftigere? Synes det er så mange som går rundt og har valker på magen og diverse andre steder, allerede før de er 10 år! Hva skjer?? Det er så trist! Det kommer til å bli så vanskelig for dem å kvitte seg med det senere. Normalt godt kosthold og lørdagsgodt! Er det glemt?
Gjest Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 det er nok blitt sånn ja...og det er foreldrenes feil... blir så JÆVLA provosert når jeg går på senteret her,klokka er ikke 12 engang,og der sitter hele familien på kebabsjappa å spiser kebab.... DET ER FORKASTELIG..
Brenda med 2 ute Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Om man ser en tjukk unge er det foreldrenes feil! Det skjønner jo hvem som helst at det ikke er normalt og ha en overvektig 4-5 åring... finnes ikke unnskyldninger til det. Bare svake foreldre som ikke kan stå emot presset og maset fra barna sine. En kollega til mag hade barne bursdag for en liten tid siden og altid på de bursdagene så blir det servert brus og pølser og is, men om ungene skal på bursdager til hele klassen blir det rimelig usunnt. Så de laget kylling spydd med masse grønnsaker på (ungene slukte dem) Serverte rødbrus ( som var laget av bris naturell og sukkerfri saft, hehe smart synes jeg=) ) Og laget en hjemmelaget kake av mørk sjokolade...alle barna storkoste seg og syntes at allt var kjempegodt!
ano`num *17.03.10* Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Vi er en av de familiene som kunne sittet på et mindre bra sted å tatt lunsj. Gjorde det feks nå som vi var på ferie. Enda jeg er gravid!! Jeg er i midten av 20årene nå. Da jeg var barn var det alt mange barn rundt meg som var lubne, og kanskje litt mer. Mange ble også mobbet. Enda det den gang ikke var like stort press som det er i dag. Jeg liker ikke det presset som har kommet når det gjelder kropp og kosthold. Seff er det bra å være bevist. Grove brødskiver, melk, vann og snop når det er anledninger for det! Men nå går det litt vell over viddene etter min mening. En skal ikke bare være sunn heller.... Jeg er gift med en kar som er lang, og meget slank. Han har ikke noe ekstra på kroppen noen sted. Nå ser det ut til at 7åringen vår tar etter han. Hun er også lang, og veldig slank. Det bekymrer meg at hun ikke har noe ekstra å gå på om hun en dag skulle bli syk! Enda værre ble det da hun fikk ha en venninne på middag. Etterpå trakk hun opp skjorten å sa "jeg er like tynn jeg, enda jeg nettopp har spist" Da gjorde venninnen det samme og hun sa "jeg har en liten bul hele tiden jeg". Begge er de slanke, men hos venninnen vistes det en bitteliten mikrokul. Hva er det egentlig de diskuterer seg i mellom? Selv ble jeg så paff at jeg ikke viste helt hva jeg skulle si til dem. Det endte med ingenting. De gjekk jo videre til leken sin med en gang. Man hva i all verden skal vi foreldre kunne si for at det ikke skal utvikle seg til noe negativt?? Er det egentlig rart at vi har og blir å få en økning av spiseforstyrrelser?? Alt i bhg fikk vi jo skriv om at jordbærsylte og nugatti var fy-fy pålegg. Greit nok det. Men det er ikke mer riktig å lære barn at de ikke skal spise det i det hele tatt heller. Vi spiser det vi, med god samvittighet. (At bhg`en byttet bursdagskaker med brusdagsfrukt og grønnsaker synest jeg forresten er helt supert! Det viser jo virkelig at en kan kose seg med andre saker en snop, og det lærer barna å lage det. Særlig på storavd der de får være med å hjelpe til)
Teltpluggen Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Hjemme hos oss er det slutt på at alle i bursdagen får en egen godtepose i selskap.. Frukt går jo ned på høykant! Unger DIGGER det! Og hjemmelaget pizza er jo alles favoritt! Ikke trenger det være usunt heller:) Syns det blir veldig mye fokus på kropp og "idealer".. Da jeg var liten var vi i selskap og spiste kake og godterier.. Men vi hadde ikke samme lette tilgangen på det ELLERS.. Det var liksom det som var gøy med selskap.. Da fikk vi godteri liksom.. Da og på lørdager:P
Gjest Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 vil trekke mitt svar delvis tilbake...ALLE barn er ikke et resultat av foreldrenes avgjørelser.. noen barn lider faktisk av sykdommer som gjør dem fete,eller medisiner som de legger på seg av..man skal ikke dra alle over en kam nå. MEN,,,de barna som var tynne,men som gradvis legger på seg pga foreldrenes valg,DET er forkastelig.. som å dra på kebabsjappa klokka 10 å spise frokost,...det får da være grenser..
twoboys & a girl Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Folk er blitt litt slappere ang kostholdet. Jobber i bhg å enkelte foreldre kommer med frokosten som består av sjokolade, juice, kjeks ol. Bhgen er blitt streng på dette, så nå får ikke barna ha med seg kake og slikt på bursdagene,personalet ordner noe sunttil de. Sønnen min er veldig tynn (han har vært til utredning pga det å han har for høyt aktivitets nivå at han bruker opp meste parten av energien) og søstra mi og ei venninne av meg gir han hele tiden godter, brus, bolle ol. Har tatt det opp med de og de har begynt å spørre meg om det er greit at han får. Men er jeg ikke til stedet så gir de han. Han får godter i helgene og bolle, burger king el noe de få gangene jeg tar han med til byen. Synes det er mere enn nok.
Tresnartfire Skrevet 7. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2007 Jeg mener IKKE at jeg vil at ungene skal utvikle spiseforstyrrelser fordi vi er redde for at de blir tykke.. Men å sette litt grenser for ungene, gi dem frukt hvis de er småsultne - lage gode middager med litt grønnsaker! Det er desverre mange unge som får spise godteri og søtsaker flere ganger i uka! Det er også mange som lager enkle middager (frossen-/ferdigmat) som er fulle av fett. Bare på de årene som er gått siden jeg selv gikk på barneskolen ser jeg en enorm forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå