Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk flått her i går. Den satt ikke i lenge. Da jeg skulle fjerne den fikk jeg desverre ikke med meg alt. Tror bena eller munndelene satt igjen. Gjør det noe? Vil ikke de falle av av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjempeskummelt hvis du ikke har fått med deg alt... Du kan få borreliasmitten og bli kjempesyk... Få ut alt, og kom deg til legen er mitt råd...

Skrevet

Nei, det er ikke farlig om du ikke har fått med alt. Ikke farligere enn å ha fått en flis!

Dette står på lommelegen:

Tiltak hvis du er blitt bitt

-Fjern flåtten så tidlig som mulig. Det gjøres ved å trekke flåtten rett ut med neglen eller ved hjelp av en pinsett eller flåttfjerner, som du får kjøpt på de fleste apotek. Det gjør ingenting om litt av flåttens biteredskap sitter igjen. Du kan også prøve å skru flåtten ut igjen, mot klokka, da kan du klare å få med deg hele insektet, inkludert biteredskapet.

-Kontakt lege dersom du får rødt utslett (felt) rundt flåttbittet i løpet av 3 dager til 4 uker etter flåttbittet.

-Kontakt også lege ved feber, hovne lymfekjertler eller generell sykdomsfølelse. Disse symptomene kan komme og gå i perioder.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322194

Skrevet

Mener også at alt må ut, ikke bra at verken flis elller flåttdeler sitter igjen inne i huden! Kan gi infeksjon!

Skrevet

Kanskje jeg var litt vel hysterisk her, men har helt angst for sånne drittdyr... Sønnen til en kompis av sambo ble bitt av flått og ble kjempesyk. Så bedre føre var enn etter snar iallefall... Og følg godt med på området der du ble bitt..

Skrevet

Nei, men alle sånne fremmedlegemer kommer ut av seg selv:) Faren for borelia er definitvit borte når kroppen er borte!! Da er dyret dødt!

Jeg bor i flåttland, og orker ikke å være hysterisk, vi bare passer bare på litt ekstra at vi sjekker unger og dyr + oss selv om kvelden.

Jeg har opplevd unger som har blitt så skremt av flått (visstnok norges farligste dyr) pga media og hysteriske foreldre at de ikke vil reise til sørlandet, noe som er litt trist synes jeg:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...