Gå til innhold

Er det noen som har peiling på katter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to katter på snart 10 uker. Har hatt de inne i tre dager, og de har skikkelig lyst å gå ut nå.

Er de gamle nok til det? Det er en liten vei utafor her... som det ikke kjører mye biler på. Bor i byggefelt...

Det er ikke sånn at de går seg vekk nå om jeg slipper de ut?

Jeg har aldri hatt katt før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de er store nok til å gå ut, men vær der sammen med de kanskje de første gangene? Kanskje ta en og en de første gangene? De markerer fort hvor de hører hjemme så de finner tilbake igjen som regel:o)

Skrevet

De har ikke ferdig utviklet retningssans (heter det det???) før de er rundt 8-9 mnd...

Gjest Ultemecia&Mikrovampyren
Skrevet

Jeg ville ventet til de blev 12 uker. Det gjorde jeg da jeg drev oppdrett.

Skrevet

Vi hadde vår katt inn i ca 1 uke og så fikk han gå ut sammen med oss noen ganger før vi slapp han ut alene.

Kanskje vi var litt små hysteriske. Hvis du er med ut så går det vel greit ellers hadde jeg ventet et par dager til så de blir godt vant til huset og lukten.

Skrevet

Hmmm... litt forskjellige svar. Jo har hatt dem på verandaen litt. Men de løper jo som gale hehe... de har skikkelig lyst å ut ...

Skrevet

Når katten skal ut for første gang: Sett døren opp, og la katten velge når den vil gå ut. Vær sammen med katten ute de første gangene.

En kattunge må IKKE overlates alene for seg selv utendørs før den er ca. et halvt år gammel.

Kilde: Dyrebeskyttelsen.

Skrevet

Man kan ikke holde en utekatt inne til de er 8-9 måneder....

Skrevet

Katter har ikke ordentlig utviklet stedsans før de er ca 6 mnd. Jeg synes nok det var litt tidlig å slippe de ut alene. Når fikk du de? De skal jo helst ikke tas fra moren før de er 10 uker, minimum 8 (personlig synes jeg 8 uker er for tidlig men vet mange gjør det...)

Har du terrasse som det går an å sperre av? Eller kan du eventuelt være litt ute sammen med dem? Katten jeg har nå begynte å være ute når han var rundt 12-13 uker men da sammen med to nabogutter som lekte med han og passet på han. Når han var rundt 4 mnd begynte han å være ute alene, da hadde vi akkurat flyttet til et nytt sted. Dvs, jeg var ute sammen med han de første dagene og passet på at han ikke var borte så lenge om gangen. Men det hendte at han smatt ut på kveldstid og ikke dukket opp før vi skulle legge oss, jeg hadde mange turer ut på natten og lette etter han da, han satt som regel i et tre og mjauet og kom seg ikke ned. :)

Lykke til med kattungene, de er jo så nydelige. Min er nå blitt 9 år men fremdeles like nydelig katt!! Pass ihvertfall på de de første dagene når de er ute sånn at de skjønner hvor de bor.. :) Og hvis de tar seg en liten tur og blir lenge borte ville jeg nok lete etter dem - pleier å fungere bra å riste på en boks med tørrfor, den lyden lærer de seg raskt og da kommer de løpende.

Skrevet

En utekatt er ikke utekatt før den har vært ute...

Skrevet

Ok.. så da er det bare å holde de inne en stund til....

Sterilisering da, når er det man pleier å gjøre det?

Og hva koster det?

Skrevet

Husker ikke helt hva det koster men det var ikke så dyrt. Du bør vente til de er 1 år hvis du holder ut så lenge. Det ble hvertfall jeg anbefalt av en som drev med rasekatter som bodde i samme gaten. Hvis det er hannkatter da hvertfall - hunnkatter vet jeg ikke... :) Hannkatter bør få utvikle seg ferdig før de blir sterilisert, gjør man det tidlig kan de få en feil kroppsbygning. Men du kan jo høre hos veterinæren også, der har de peiling. :)

Skrevet

Jeg ville ikke latt katter (unger) på 10 uker være alene ute nei. Vi var myyye ute med våre katter i begynnelsen, og da hadde de vært inne i mange måneder. Men, vi kunne ikke stenge de inne (stakkars), så vi vendte dem til den store verden sakte med sikkert. Får bare ta tiden til hjelp. Vi gikk med dem i bånd i begynnelsen vi, og gikk de et sted vi ikke ville, så løftet vi dem tilbake "på trygg grunn". Dette var etter at vi sluttet med bånd. Vi bor ved en trafikkert vei, så derfor vi var "hysteriske". Det har heldigvis gått veldig bra, og det er bare den ene katten (av tre stk), som er litt kamikaze, og flyr over veien. Men, hun går ofte på fotgjengerfeltet, og venter til det blir klart... he, he. Krysser fingrene for at det vil fortsette. Jeg kan ikke nekte henne å gå den veien, da hun gjør som hun vil. Lykke til. Det går helt sikkert bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...