Korse76♥ Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Hvor ofte skal man ta celleprøve og GU? Hvert 3. år?
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Jeg gjør det ca hvert år jeg- regner med at hun også tar celleprøve da.
olla Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Litt forskjellig ute å går, noen mener 1 år, andre mener 2 år. Tror nok at hvert år er vanligst.
Gjest Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 anbefalingen fra helsedirektoratet er celleprøve hvert 3 år fra fyllte 25 år
Gjest Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Helsesektor sier som menga at det er hvert 3 år. Men så er det slik at går du på hormonpreparater så sier de fleste leger og gynekologer jeg har värt hos at hvert 2 år er å anbefale. Selv er jeg snart 37 og "paranoid" så jeg har siden jeg fikk barn (jeg var 33 år) tatt cellepröve hvert år !
Korse76♥ Skrevet 7. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2007 Såpass ja... Får vel komme meg til legen snart jeg skjønner jeg..
Gemini77 Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Celleprøve er hvert 3. år. Anbefalt fra kreftregisteret! Det tar ca 10 år og utvikle livmorhalskreft fra tidlige celleforandringer, så hvis man har normale celleprøver skal man ikke tilbake før om 3 år igjen. Jeg jobber med livmorhalskreft og HPV (det seksuelt overførbare viruset som forårsaker det) og ser at altfor mange leger vill-screener kvinner. Har man celleforandringer på en prøve så vil man ha tettere oppfølging - ofte hver 6 mnd med virustest. Det koster samfunnet vanvittig mye penger om alle kvinner skal ta celleprøve oftere enn hvert 3. år, og når det absolutt ikke er noe grunnlag for oftere enn dette.. Har man plager etc, så bør man testes..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå