lille-snupp Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Nå må jeg bare skryte litt:) Synne fikk fjernet hoftegipsen sin i juni, da hun var 11 mnd. Hun har vært veldig flink til å finne nye måter å bruke kroppen sin på etter hun fikk av gipsen, så i sommer har det gått slag i slag! Hun har lært seg å sitte selv, hun kryper i vill fart(skjønner ikke krabbinga enda), og har begynt å REISE seg! I går lærte hun å reise seg opp og stå ved sallongbordet, og jeg ( og hun selv¨også) er bare så utrolig stolt!!! Hun har også skjønt at hun må trekke beina sammen og flytte litt på dem når hun står, slik at hun finner balansepunktet, noe som har vært den største utfordringen. Alt dette har hun lært uten trening:) I morgen står første barnehagedag for tur, og jeg er utrolig spent på om hun vil bli inspirert av de andre ungene til å bevege seg enda mer. Og selvsagt på hvordan barnehagen vil tilrettelegge for henne! Hvordan går det med de andre hofteungene?
Sommerfugler Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Så flink hun er!! Det er utrolig hvor kjapt de tar igjen det "tapte". Så spennende det blir å se hvordan det går i barnehagen, får hun noen spesiell oppfølging? Vi er utrolig spente på morgendagen, skal tilbake på røntgen! Vi har fått beskjed om at puta uansett skal av, for nå er hun så stor (straks 6 mnd) så bildene i morgen avgjør om hun slipper unna nå eller eventuelt må over på skinne. Gruer meg veldig, men gleder meg sinnsykt til å levere fra meg puta - og det tror jeg Ida er helt enig i! Hun mistrives veldig nå, er såpass mobil at hun hele tiden faller ned når jeg bygger henne opp med puter for å leke, og da blir hun rasende (naturlig nok) så nå vil hun bare bæres eller sitte på fanget og leke. Slitsomt for alle, så jeg håperhåperhåper at ting blir bedre fra i morgen :/
Frustrert 5.gangs Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Så flott at hun har framgang. Kjempebra. Her går det ikke så bra. Vi var inne til gipsbytte i dag og fikk beskjed om at det var veldig liten framgang. Han sa at det blir 3 mnd til også får hun skinne etter det. Vi var forberedt liksom, men allikevel var det litt tungt å svelge. Den nye gipsen ble også mye tightere enn den forrige, men bedre for ryggen hennes. Dette medfører selvsagt at hun får rørt seg bittelitt mindre enn tidligere. Jeg som går hjemme med henne får bare være flinkere å finne på ting med henne. Gå mye turer og heller trene opp de sansene hun kan bruke sånn som det er akkurat nå. Vi får håpe det holder med 3 mnd til ihvertfall. Godt å få letta hjertet litt er det ihvertfall.
lille-snupp Skrevet 9. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2007 Vet du hva? Ikke bekymre deg!!! Akkurat sånn var det med Synne også! Etter 3 mnd i gips så var det liten fremgang, bare noen bittesmå grader bedre, og vi fikk en skikkelig nedtur. Turte ikke håpe på at det skulle være bedre etter den neste gipsperioden, men da var det plutselig nesten perfekt!!! :) Det går visst veldig i rykk og napp sa ortopeden vår! Vi fikk også litt annerledes gips da vi fikk gips nr to, Synne brukte to tre dager på å skjønne at den ikke fungerte på samme måte som den forrige, og så vips hadde hun funnet nye teknikker og ting hun kunne gjøre! Gips nr 1 var elendig for ryggen hennes, og veldig høy rundt magen, men fikk lagt inn litt "krav" til gipsen gangen etter, og da ble det mye bedre, med litt lavere liv! Da de tok gipsen etter 6 mnd var det så overaskende bra at vi egentlig kunne droppa skinne, men det turte jeg rett og slett ikke, så vi har avtale om å bruke den kun på natt nå Synne ble en kløpper med fingrene og overkroppen pga gipsen, og nå 1 år gammel, åpner og lukker hun glidelåser (prøver å tre den i på rett plass men klarer det bare av og til), knapper og skosløyfer:) Hun har veldig mye igjen for den styrken i overkroppen nå! Har dere fysio som kan hjelpe dere med litt aktiviteter og øvelser da? Det fikk vi og det syntes jeg var godt! Lykke til fremover, går nok veldig fint dette!!!
Frustrert 5.gangs Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Vet du hva....dette var oppløftende. Fysioterapeuten er vel like grønn som meg på dette området. Føler nesten jeg er flinkere. Vi sitter mye med henne i fanget her. Hun har jo mange storesøsken som holder mye på med henne også. Hun fikk også annerledes gips denne gangen. Den er mye høyere både foran og bak. Men det er vel en mening med det så jeg håper det er bra. Hun kan ligge på ryggen på gulvet nå og det liker hun faktisk. Ler og slenger de tunge gipsbeina sine opp i luften. Å ligge på magen ble mye verre enn før. Hun stuper ned i gulvet liksom. Vanskelig det der. Tenkte prøve bygge opp litt men må bare finne ut hva vi skal bruke først. Hun er også fremme når det gjelder overkroppen. Hun leker veldig bra med rangler og har lenge tatt ut og inn smokken selv. Hun liker også å suge på tommelen, noe jeg tror kommer av at hun må være såpass rolig og dermed finner trøst i den. Lett tilgjengelig. Hvordan gjorde du det med vogn? Vi fikk til slutt kranglet oss til en sprikvogn, men regntrekk var det ikke....altså like langt. Ikke får vi kjørt den inn i stua pga dørkarmer heller. (har så liten gang at vi ikke har plass for den der). Tusen takk for tips og råd. Vet jo det blir bra, men veien fram er til tider lang. Heldigvis skjer det alltid mye her siden vi har så mange unger så hun har alltid noe å følge med på. Så bra det ser ut for deres datter. Det går så fort når de bare finner utav det. Hvor bor dere forresten? Vi bor i Rygge og går til kontroller hos Dr. Soukop i Fredrikstad.
lille-snupp Skrevet 11. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. august 2007 vi har også en forholdsvis uvitende fysio om det er noen trøst! Hun har jobba i 12 år men dette var første gang hun behandlet et barn i hoftegips!! Noe av det hun sa ga jeg blanke i, mens andre ting virket fornuftige. Den første gipsperioden var også synne veldig fang-jente (fra hun var nesten 5 til nesten 8 mnd) Da vi fikk den andre gipsen løsna alt virka det som, og hun lærte å krabbe med gipsen da hun var 8 mnd:) Både hun og vi foreldre fikk straks mye større frihet!! Hvor gammel er jenta di? Synne var ikke spesielt glad i å ligge på magen til å begynne med hun heller, og fikk i følge fysio en "uheldig knekk i korsryggen av det", men etter endel timer på gulvet og lokking med mine gamle ukeblad så ble hun frista til å bevege seg. Først som en sel som dro seg fremover etter kun armene, etterhvert fikk hun litt swung i bekkenet sånn at hun bevegde annahver fot/arm. Prøv kanskje å bygge opp overkroppen med et hånkle, et pledd eller en treningsmatte om du har? Da synne lærte å bevege seg rundt var det viktig at det var på et glatt gulv, så ble det ikke så tungt å slepe gipsen. Jeg kjøpte en brukt tvilling emmaljunga duo vogn (brukte bag en del mnd siden synne var så lita, så sportsdel etterpå) det er nok tidenes beste kjøp, for hun elska den vogna (til tross grelle farger), og så var det en forholdsvis smal tvillingvogn så jeg kom inn nesten overalt, til og med inn i gangen hjemme:) Fikk ikke vogna inn i stua, men helt i begynnelsen så tok vi med bagen in så sov hun dagsøvnen i den siden hun plutselig hadde vokst fra vogga si. Men funker det ikke å kjøpe et tvillingvogn-regntrekk til sprikvogna da? Jeg vet ærlig talt ikke hva en slik vogn er engang jeg:) Vi bor i tromsø, og behandles hos Svendsen som er overlege på ort pol. De har prøvd å sette oss opp på timer hos andre leger innimellom, men da har jeg bruska meg opp, så han er blitt vår faste nå Jeg kjenner ingen andre her som har unger med så alvorlig hd, så synes det er veldig kjekt å utveksle litt tanker og erfaringer her inne:) Lykke til fremover, og bar si om det er noe du lurer på!
Gjest Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 Hei lille-snupp! Så koselig å høre at det går så bra med dere, har tenkt masse på hvordan det gikk etter at gipsen ble fjernet. Så kjempeflink Synne er!!! Og så artig med den fremgangen! Her går det også fremover, heldigvis!!! Lillemor har nå snart hatt skinner i 5 mnd og ved forrige ul ble hun så og si friskemeldt!! Vi skal til spesialisten 20. agust så hun må fremdeles ha skinnene på... er så spent på hva som skjer videre! Forrige gang vi var på undersøkelse nevnte spesialisten at hvis alt fortsatt gikk riktig vei kunne bare ha på skinnene når hun skal sove. Er så lei de skinnene!!!! Skulle pynte henne med kjole her om dagen da jeg fikk høre at det så ut som hun hadde pukkelrygg pga skinnene... jaja, filleting å bry seg om men gleder meg sånn til å se henne stå ordentlig og etterhvert gå.... Hun blir jo 1 år om fjorten dager så jeg merker hun så gjerne vil opp og mer enn hun får til i dag. Vi begynner forresten i barnehage onsdag....... blir spennende! Klem!
Frustrert 5.gangs Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Tusen takk for flotte tips lille-snupp. Vi skal virkelig kose oss nå som de store barna våre starter på skolen. Hver dag skal vi trene en hel masse. Føler jeg har fått altfor lite tid for Miriam nå i sommer. Min mann har ennå ikke fått tatt seg ut noe ferie så jeg har vært alene om å sysselsette de store barna etterhvert som de har kommet innom her. Joda, det er jo bare å kjøpe regntrekk men nå er det ikke så mye penger til overs her lengre. Jeg synes det er nok utgifter som det er for tiden. Vi hadde 2 unger hver fra før av og Miriam ble vår 3. unge sammen. Det blir 7 unger alt i alt, og 6 av dem bor fast hos oss. Det er fryktelig koselig og fint med mange unger men jeg føler vel nå at det trengs litt trening på hun minste for at hun skal få litt mere givende dager.Heldigvis er hun en tålmodig sjel, og det er vel ikke så rart så mange søsken som hun har. Vi skal til fysioterapeuten neste mandag og jeg er spent på om hun har forberedt seg litt mere denne gangen. Hun vet i bunn og grunn ingenting om hoftebarn føler jeg. Jeg vet nesten mere enn henne. Rart synes jeg. Den robo-madrassen er fin å ha i leikegrinda for da får hun ligget der og trent på å rulle mot siden. Vi bytter litt på hvilken side som vender mot musikkleika. Hun storkoser seg. Sprikvogn er i grunnen en eldre type brio vogn som har hel rygg man kan justere i høyden. Selen er også tilpasset gipsbarna. Kjempevogn i grunnen....hadde vi bare kunnet trille den rett inn i stua. Vi har absolutt ikke plass i gangen vår. Det er så mye der fra før av i tillegg til at den er liten og trang. Blir utrolig mengder med klær og sko når man har såpass mange unger. Jeg lurer litt på den skinna. Er det også noe man bruker hele døgnet? Får man være litt uten også? Må si jeg er veldig spent ennå så lang tid som vi har igjen. Hehe...jeg har ikke tålmodighet. :-) Det er veldig godt å kunne prate med noen og spørre noen andre som er igjennom det samme som oss eller har vært igjennom det. I det store og hele er vel ikke dette det verste som kunne skjedd men for oss er det ille nok. Miriam blir 5 mnd 30.august. Hun fikk heldigvis starta med behandligen tidlig i forhold til mange andre så det er da noe.
lille-snupp Skrevet 18. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. august 2007 Hei igjen! Så gøy at du har en så stor ungeflokk!!! Jeg har selv seks søsken, og det var mye leven og liv i huset da vi var små, men jammen setter vi stor pris på det nå som de fleste av oss begynner å bli voksne:) Men skjønner godt at det er vanskelig å fordele oppmerksomheten sin og kreftene sine utover hele flokken, og da blir det vel gjerne sånn at den som ikke maser så høyt, heller ikke alltid får like mye. Det blir nok veldig godt for deg å få noen timer alene med minstejenta om dagene:) Vi brukte også leikegrinda mye til Synne, siden hun plutselig ble for stor for vugga inne på stua. Vi kjøpte en billig madrass på jysk og skar opp og la i bunnen slik at det ikke ble så hardt å ligge der:) Vi gikk rett fra 6 mnd i gips, til skinne kun på natt. Vi var forespeilet å bruke skinne hele døgnet hvertfall de tre første mnd, men plutselig var alt blitt så bra at vi kun trenger bruke den på natta (for sikkerhets skyld liksom:D) Tror det er mest vanlig å bruke skinnene hele tida til å begynne med, kun av på stell og bad, men det er jo likevel betraktelig bedre enn med gips da!!! Vår fysio mente også at vi ved gipsfjerning burde spørre ort om hun kunne være uten skinne et par ganger i uka for å trene i basseng, noe hun mente ville være både lurt og deilig for den lille kroppen. Dette bør dere jo spørre om ved fjerning:) De første dagene etter gipsfjerning hadde synne skinnene på hele tiden, vi turte ikke ta dem av, føltes for skummelt etter 6 mnd i gips! Men gikk seg fort til:) Skinna er ellers veldig grei den, er som en plastform bak rumpe og lår som festes med borrelås rundt livet og låra. Den har samme stilling som gipsen, men slutter over knærne. Enkelt å ha klærne under skinna, og enkelt å ta av og på Men siden dere fikk gips så tidlig, hadde dere pute først eller? Var det veldig ille da det ble oppdaget? HVordan var det å ha ei så lita i strekk, eller slapp dere unna den delen? her ble det fattet mistanke på 3 mnd kontroll, men ikke satt igang behandling før ved 4 mnd, pga glemsel fra sykehusets side. Da måtte vi først ha strekk i 3 uker før vi fikk gips... Lykke til med skolestart og litt nyvunnen fritid med den lille:)
Frustrert 5.gangs Skrevet 12. september 2007 #10 Skrevet 12. september 2007 Vi har ikke hatt henne i strekk nei. Hun ble lagt i pute da hun var 4 dager, dette pga helg og legen hadde fri. Vi fikk ingen ultralyd før etter den første puteperioden på 6 uker var over. Der så han at det ikke var skjedd særlig mye og at vi måtte på 6 uker til. Etter den neste ul så han at her var det ingen bedring i det hele tatt. Han sjekket og sjekket hoftene og det virket som om hoften ikke ville inn i skålen liksom. Så gikk det slag i slag resten av den dagen for han satte henne opp til gipspålegging dagen etter. Tøffe saker men det kunne vært mye verre. Vi trodde ikke det skulle være såpass ille siden det ikke finnes hoftefeil i vår familie fra før av. Jeg har nå sydd i glidelås i et par bukser og det var godt å få se henne i noe annet enn body og kjole også. I dag er det akkurat 1 uke til vårt siste gipsbytte og vi merker nå at hun begynner å bli utålmodig. Tror nok at den strammer litt og er ubehagelig nå. Vi sliter virkelig med å skifte bleie også, for det er så fryktelig trangt der. Min mann greier det nesten ikke så det er stort sett jeg som tar meg av den saken. Heldig er hun ihvertfall som har så mange storesøsken som kan leke med henne og ta seg av henne så vi får gjort noe annet her også. Alt i alt bor det 6 unger her og 1 til som er her annenhver helg så hjelpende hender er det nok av. De skjemmer henne bort men det er helt greit, hun er jo minst. Tiden går jo så altfor fort. Går det bra i barnehagen da? Er de flinke til å ta seg av henne der? Får hun opptrening der eller er det noe som dere må ta igjen hjemme?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå