Gå til innhold

Valg av etternavn - vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette innlegget hører til under Bryllupsdebatten eller Navnedebatten, så stiller spm begge steder like godt...

Jeg er i tvil om jeg skal ta hans etternavn eller ikke når vi gifter oss, og hvilket etternavn barna skal få. Jeg har et kort, sjeldent norsk etternavn, men som lyder internasjonalt. Fornavnene mine passer godt sammen synes jeg, er internasjonale og jeg har alltid vært fornøyd med dem. Min kommende mann har et veldig norsklydende etternavn, sjeldent det også, men jeg liker det egentlig ikke noe særlig. Ved å ta hans navn vil jeg gå fra å hete noe sånt som Cecilia Elisabeth West til Cecilia Elisabeth Kirkerud - jeg synes ikke det klinger like bra... Samtidig synes jeg Cecilia Elisabeth West Kirkerud blir litt i overkant langt, og ser for meg at jeg da ender opp med å bare si Cecilia Kirkerud likevel... Han vil gjerne at jeg skal ta hans etternavn da, og at barna skal ha bare hans.

Er det noen som skjønner hva jeg mener og har hatt samme dilemma? hva valgte dere å gjøre? Hvilket etternavn har dere gitt barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde samme problemstlling her. Slo opp på SSB.no/navn og fastslo at mens det er ca 600 som har hans etternavn er det bare 5 som har mitt. I tillegg er hans etternavn videreført gjennom broren, mens søsteren min har tatt sin manns etternavn. Derfor ble vi enige om at vi skule bruke mitt etternavn som familienavn. Mannen min heter nå sitt gamle navn som mellomnavn og "mitt" som etternavn, mens jeg og vesla i magen bare har 1 etternavn. Funker fint for oss, men så er mannen min ganske moderne og lot det ikke gå noe prestisje i å trumfe gjennom sitt navn.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...