Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 de som har gått på allmennfag og høgskole/universitet; kan mye, vet mye, leser "smarte" blader, leser bøker, får kloke barn, kler seg bedre, spiser spennende mat, hører på kul musikk osv. de som ikke har utd el har gått på helsefag; har svært lite faktakunnskap, leser se og hør, leser svært sjelden bøker - og hvis de skulle finne på å gjøre det så måtte det bli en slektsroman i 32 bind, går i crocs og tights m en stor t-skjorte over, hører på liste-pop osv. ?????????????
Gjest Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Hehe... Kan bare svare for meg selv. Har ikke gjort ferdig vgs en gang. Sitter inne med mye viten, spesielt religionshistorie, kvinnehistorie og Indias tid som koloni under Storbritannia, for det er sånt jeg syns er spennende. Har alltid med meg en eller annen bok å lese på - for tiden Zadie Smiths "Om skjønnhet" (nei, det er ikke en bok om sminke...hehehe...). Leser både romaner og faglitteratur, noen av favorittene er Marilyn Frenchs "Kvinner" og Kierkegaards "Begrepet angst". Blar humrende i Se&Hør, det må innrømmes! Crocs er ikke noe for meg... Tights har ingenting på denna kroppen å gjøre! Stor t-skjorte har jeg - når jeg maler. Hører på Tori Amos, Eels, Nick Drake, Madrugada, Mazzy Star og masse annet, gir en god lang F i om det går innunder listepop eller ikke. Liker det jeg liker!
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Gjesp!!! Hvorfor være anonym for å komme med disse påstandene da?
Gjest ->>- Skrevet 7. august 2007 #11 Skrevet 7. august 2007 Tja. En sosiolog ville antagelig påpeke at foreldres utdanning har mye å si for sannsynlighetene for hvilken utdanning du får; høyt utdannede familier spiser gjennomsnittlig sunnere og leser flere bøker. Hvorvidt de kler seg bedre, spiser spennende mat eller hører på kul musikk blir subjektive vurderinger, og dermed vanskelige å si noe om. De fleste mener vel at det de ikler seg, spiser og hører på er å foretrekke. Unntak fra denne type sannsynlighetsberegninger forekommer selvsagt. Disse kalles tidvis klassereisende.
ragna Skrevet 7. august 2007 #12 Skrevet 7. august 2007 tja, hva om bare den ene av foreldrene har høy utdanning da? 50/50 prosent sjangse for at barna skal få seg en bedre utdanninda eller? nå kjenner jeg mange som har foreldre uten høyere utdanning (fordi det ikke var like vanskelig å jobbe seg oppover i jobbsammenheng "før i tiden") men barna tok seg allikevel en høy utdanning selv. tror det kommer an på hvordan foreldrene "ter seg" i forhold til utdanning.
suseduse Skrevet 7. august 2007 #13 Skrevet 7. august 2007 jeg har gått på helse og sosial, og vil da ikke si jeg tilhører noen av kategoriene.. liker en god bok, hater se og hør, bruker ikke tights eller chrocs, hører på rock, spiser spennende mat, er vel midt på tre egentlig! helt latterlig den teorien der..
Gjest ->>- Skrevet 7. august 2007 #14 Skrevet 7. august 2007 Vet ikke, jeg har bare overfladisk kjennskap til sosiologi. Men pensumbøkene til 1. år sos. kan sikkert besvare det, du finner dem på uio.no Klassereiser er som sagt slett ikke ukjente fenomener, men vi snakker sannsynlighet her. Sannsynligheten for at du tar høyere utdanning er og blir høyere om dine foreldre har det enn om de ikke har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå