Gå til innhold

Barn i bil: Forovervendt eller bakovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 17 mnd, har bilsete som heter Recaro.. Den kan han bruke frem til 36 kg.. Bilde av bilsetet ser dere på www.torshovbil.no nesten helt nede på første siden.. den grå og svart.. som koster 2299 kr.. Jeg leser på Trygg Trafikk nå.. og ble litt usikker. Sønnen min sitter forovervendt.. (framme)... Hva med deres barn??

Den type bilsete sønnen min har, kan den både begge deler?

Er det noen her som har den? eller hatt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har Recaro young sport, og vi bytta da tulla var 2 år. Hun sitter forovervendt i baksetet, vel og merke.

Skrevet

Jeg vet ikke hva Recaroen vi har her heter.. Mer enn Recaro.. Kanskje samme som din?.. Men jeg ble usikker.. Forovervendt betyr framme ikke sant? hehehe.. Leste at det er best at barna skal sitte bakovervendt til de er ca 4 år.?...

Skrevet

Ja, man sier at det er best bakovervendt. Men min oppfatning er at vi som individuelle mennesker gjør de aller beste, men samtidig individuelle valgene for våre barn. Barna våre - det mest dyrebare vi har.

Tulla mi sitter fremovervendt pga hylskriking og stressa pappa.

Enkelt og greit. Du har plassert ditt barn fremovervendt, fordi det passer deg og barnet ditt best. Ingen har noe med det.

Framme, jeg tolker det som i fremsetet jeg.

;D Mulig jeg tar feil,

Skrevet

Denne diskusjonen er en klassiker!

Skrevet

Han sitter framme som meg og deg. Han sitter sånn, fordi det er lettere for meg og se om alt er bra med han.. Om han gråter eller noe.. Fordi jeg er døv og ser han da ikke når jeg kjører.. Var det dumt valg av meg?

Skrevet

Min sønn har et bakovervendt sete, men det er montert i framsetet, ved meg.

Langt ifra et dumt valg, du gjør da som du vil selv!:)

Skrevet

Okei :) For jeg synes det er best for meg på den måten..For og se han og om alt er bra..

Da får han bare sitte sånn som det er..

Takk takk

Skrevet

Hvis du skal ha barnet i framsete må du kople ut airbaggen.

Skrevet

Airbagen til bilen min kan ikke kobles av desverre..

Han sitter bak..

Skrevet

Jeg er hørselshemmet, men hører forh.vis bra.

Bruker høreapp.

Men i bilen har jeg musikk på og hører da ikke Daniel fordi høreapp tar inn musikken bedre enn Daniel hvis han sitter bak.

Derfor sitter han fremme hos meg:)

Hvis du har et ønske om å sette han i baksetet, så går det an å kjøpe speil me sugekopp, plassere det i bakvinduet, så følger du med i speilet ditt foran om det går bra med han.

Evt..

Jeg har ikke gjort det, for det er myyye lettere å ha han fremme, da kan jeg prate med han når jeg vil og få han til å være rolig enn om han sitter bak.

Skrevet

Okei, kanskje jeg vet hvem du er? Hehe.. Neida..

Han sitter bak til høyre side.. Ser mot framme.. Synes det fungerte fint.. Jeg hører nesten ikke med høreapparat..

Skrevet

Det skal du ikke se bort ifra om du kjenner noen døve i Oslo?

=)

Jeg kjenner ikke så mange døve heller, men har en bekjent som kjenner mange. =)

Skrevet

Jeg ville definitivt snudd han bakover, luckymom! Les denne artikkelen:

http://www.fvn.no/vi_og_vart/article334561.ece

og disse..

http://www.dinside.no/php/art.php?id=278743

http://www.folksam.se/forskning/trafik/barnsakerhet.htm

Klippet ut fra den ene linken:

"Risken att små barn dödas eller skadas svårt är fem gånger större i framåtvända stolar än i bakåtvända. Det visar både vår egen och andras forskning. Säkrast är att åka bakåtvänt i framsätet med urkopplad krockkudde."

Vi har en gutt som blir 4 år om en mnd og som sitter bakovervendt og storkoser seg :-) Har danseplass til beina og panoramautsikt ut bakruta. Og han er tryggest sikret i en kollisjon, og det er godt å vite som mamma :-)

Jeg ville kjøpt nytt sete til sønnen din, f.eks. Britax Two Way Elite er ofte på tilbud til ned mot 1000 kr, og det er en investering jeg ikke ville nølt med en gang! Sikkerheten først :-)

Skrevet

Minsten min på 16 mnd sitter bakovervendt og det kommer han til å gjøre lengst mulig. Han sitter ikke i forsetet.

Skrevet

har du han i framsetet? Bare lurer for det ble så mye kluss at jeg falt ut v hele diskusjonen (sto opp kl 5 ;))

Jeg har min smask bakovervendt i baksetet, synes det høres skummelt ut å ha de fremovervend i forsetet.

Skrevet

Det synes jeg også, supergutt, men bakovervendt i fremsetet er faktisk den beste plasseringen :-) Det utgjør ingen forskjell i en kollisjon, men barnet kan se mamma, og mor har litt kontroll på barnet uten å måtte snu hodet eller se i speilet hele tiden... Veldig smart :-)

Skrevet

Tror ikke jeg kan ha hans bilstol bakovervendt i forsetet. Har sånn der hts besafe x1, og det er jo noen festeseler som skal festes i bilens stoler. Men uansett trenger jeg ikke å se så mye på han, han tar det som regel kuli baki stolen sin :)

Skrevet

Ja, ikke sant, det er jo smak og behag! :-) Om ungen trives baki er det jo bare supert det, veldig greit at barnet lærer å sitte på egenhånd også..! Så lenge de sitter bakovervendt er min mening at de kan sitte hvor foreldrene føler det er best, det er tryggest uansett :-)

Skrevet

hahah feste han i takrailsen så får han frisk luft og :D

Skrevet

Steike, det hadde vært noe ja..! :-D Da slipper man hvertfall småsutringa!! :-D

Skrevet

ja, bare å stenge vinduene så er den saken ute av verden. I tillegg er det jo super plass til beina der oppe :D

Skrevet

Genialt! Det må jo være et tips til Trygg Trafikk! :-)

Skrevet

Ser en eller annen mener forovervendt er det samme som å sitte i framsetet. Men det betyr at barnet sitter bakover og det kan være både i framsetet og baksetet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...