Gå til innhold

Fytti, det er dyrt å ha skoleunger:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å handla skolesaker til gutten som skal begynne på skolen snart, og kom opp i over 800 kr! Heldigvis får de sekk av statens vegvesen, så den var gratis:-) men, bare penal, noen nye blyanter, bokpapir, perm og ei penn ble altså dyrt nok! I tillegg var vi og kjøpte ny sekk til storesøstra som begynner i 3.kl og ble helt slått av prisene som lyste mot meg! Synes 5-600 kr er i meste laget for en skolesekk... Heldigvis fant vi en hun likte fra fjorårets modeller så den ble "bare" 400 kr! Må bare skryte litt av sønnen min også i samme slengen:-) Han styrte faktisk unna alt spiderman greiene og valgte fotball som tema istedenfor:-) ble så stolt da ja:-) tror kanskje han begynner å gå lei av spiderman omsider! også er han fotballfrelst da, siden han begynte på fotball i vår:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du slapp billig unna, jeg!

Det blir nemlig ikke noe billigere ettersom åra går. Jeg synes jeg spyr ut tusenvis av kroner ved skolestart... Men så er det en student, en vdg elev og ungomsskoleelev i heimen. Det blir mye dill...kalkulator, bøker, permer, penner linjaler osv. Pluss at barnehagebarnet også må ha skikkelig sekk. Tror jeg betale 300 kr bare for sekken hennes!

...Og nå er det jo ikke så uvanlig med laptop for skoleungdommen heller.

Skrevet

Puh, ja du sier noe der:-) Men de skal jaggu få jobbe for enkelte ting! Spesielt sånn som laptop... Vet at mange av konfirmantene i år brukte konfirmasjonspengene sine på laptop, mannen min er lærer så jeg har inside information:-) Han fortalte meg til jul at noen av ungene får dvd filmer og spill til gb/psp osv i adventskalenderen!!! Og jeg som prøver å holde meg innenfor 10 krona pr dag...Hm, ja det skal vel bli dyrt ettersom ungene vokser til:-/ Blir jo snart 4 unger her!!

Skrevet

Eldstedatteren min fikk laptop da hun begynte på vdg. Hun fikk en 17" i og med at hun ville på medie og kommunikasjon. Jeg og faren henne spleisa til jul. Jeg må jo selvfølgelig ha laptop som studerer. Jeg har sagt til sønnen min at han også får når han begynner på vdg., men han er ikke villig til å vente. Så han har gjort en deal med at han jobber en del og sparer opp noen tusenlapper, så spleiser jeg og faren på resten. Datteren vil ha digitalt speilreflekskamera til skolestart....men det har jeg satt foten ned. Hun kan værsågod jobbe litt for ting hun også! Spesielt når det ikke er mye hjelp å få i heimen fra den kanten.

Det får meg til å tenke på sangen til Odd Børresen om disse måkene

ska' ha! ska' ha!

Skrevet

Synest du slapp billig unna jeg også :)

Hadde førsteklassing i fjor.

Tror vi bladde opp minst 1500kr. Ransel, penal, innesko, gymsko ++++

Her nede er det blitt skikkelig mote blandt 1.klassingene også.

Egentlig har jeg lyst til å bare droppe alt sammen, men da vet jeg at pia mi blir en outsider. Synd det blir slik!

Hører når de snakker sammen. De diskuterer underholdning som kino og teater, et par av jentene hadde også reist fra Ålesund til Oslo bare for å se et show! Så diskuteres ferie på høyt plan. Sydenturer og "luksus". Ikke bare etter sommeren, men også etter weekender og spes sanne ukesferier.

Hvor er det blitt av leken? Nå sammenligner de alt og ingenting.

Er litt skeptisk å hvordan pia vår får det den første tiden. Vi har nemlig ikke vært på noen stor ferie i år.

Jobber litt med å minne henne på hva hun faktisk har opplevd her hjemme og i omegn. Slik at hun også får noe å fortelle om.

Sporet litt av her; men slik fortsetter det når det gjelder alt fra ransel, matboks og klær/utstyr. De har jo uteskole også. Som krever eget utstyr! Egen ransel, godt med klær (måtte vi hatt uansett, men det slites mye mer med uteskoleaktivitetene - ikke nødvendigvis negativt men det merkes jo på lommeboken) og div annet som skikkelig termos og sitteunderlag.

Skrevet

Alt er vel relativt.Da jeg gikk på barneskolen på 70- og 80tallet var det like dyrt da også, forskjellen er at vi har mere penger å rutte med i dag. Mener å huske at skolesekken min i tredjeklasse i 1980 kostet 400 kroner og dunjaker kostet fra 1000 kr og oppover. Tror det er viktigst å lære barna sunn fornuft når det gjelder penger og at de vet at man må slite og jobbe for å få de.

Skrevet

Jeg har to jenter som nå starter i 4-klasse og en jente som starter i 2-klasse.En ting er skolesekker, penal. gymsko, regntøy, men jeg har også vært å fornyet litt av garderoben deres til skolestart.

Jeansene fra i våres er fillete, og heldigvis var det salg. Likevel gikk 5000,- til klær til jentene. Da snakker vi Lindex og HM. Ikke noe fancy. Tvillingene er litt små for alderen, og hun siste litt stor, så de bruker omtrent samme størrelse.

Men men. Ikke noe å gjøre ved. Jeg visste jo at jeg måtte ut på skikkelig raid, så jeg hadde lagt av litt.

Skrevet

er ikke bare skoleunger som er dyre vel?

er det ikke dyrt for de som går i barnehagen som skal ha div ytterklær, støvler, regntøy osv da?

har ikke peil jeg altså for gutten min begynner ikke i barnehagen før 1. okt...og jeg har ikke begynt å tenkte på ytterklær ennå, eller støvler,

de skal nok bare ha klær men det koster det også.....

Skrevet

å,de koster de som skal i barnehage og ja..spesielt når det er utebarnehage og det stilles krav til både tursekk og klær..heldigvis hadde vi allerede mye av det som sto på den lista,så blei ikke så dyrt...denne gangen

Skrevet

Jeg tror at vi kan skylde oss selv som foreldre litt for hvor stor krav enkelte barn har? Et sted må det komme fra! Det er noe alvorlig galt når mobbingen starter i bhg. Å det er ikke galt når du ikke har spiderman, men når du ikke har den rette genseren med spiderman! Hvem har lært ungen forskjell på dette? Det har faktisk gått så langt at jeg har hørt om bhg som har satt inn forbud mot spiderman og "prinsesseklær" fordi ungen blir mobbet når de ikke har det!

Vet om folk som er utrolig flinke til å lære ungene sine betydningen av penger og at de skal være stolt uanett hva slags merker de har på klærne sine. Å er det noe de ønsker seg spesielt, så får de ønske seg det til bursdager og jul osv. Å tro det eller ei det funker! Ungene er på ingen måte noe outsidere, men populære stolte barn :-)

Å jeg må si meg enig i det du sier over her M@sander, bhg barn er også dyrt! Selv har jeg en sønn som går i naturbhg... Å de eter jo pokker i meg klær! Vips der var den nye dressen til 800kr sklidd hull på første dagen! Reima kan gå å gjemme seg! 3 regnsett ødelagt i løpet av en høst! Å jeg kjøper ikke noe spes billig merker, men reima, mikkeline, leketøy, reflex osv! Bhg sekken hans er også dyr, fordi det er utrolig viktig at den er god å ha på, for de er på turer hver dag! Masse ulltøy og gode støvler! Joda, det koster å ha barn, men det er moro å da :-)

Men et lite tips på slutten: Det er ikke nødvendigvis noe bedre med dyrt enn billig, for det går uansett i stykker hehe! Skal helller kjøpe 3 billig dresser i år, fremfor 1 dyr!

Skrevet

Huff...jeg blir sjokkert. Er førstegangsgravid. Skjønner at jeg må begynne å spare til barnehage og skolestart allerede:)

Skrevet

Jeg har hattt min i vanlig bhg og naturbhg, å det er mye billigere å ha dem i vanlig :- )

Men de opplever jo en hel del mere i naturbhg. De lærer så utrolig mye!

Skrevet

Har aldri skjønt vitsen med å kjøpe dyrt bare for å kjøpe dyrt. Utallige tester har jo gang på gang vist at dyrt trenger ikke bety kvalitet. Når barna er i barnahagealder, så slites klærne veldig. Da er det like greit å kjøpe billigdresser. For som noen skriver over her, dyre dresser kan gå like fort i stykker.

Men hvordan iall verden får dere til å bruke 800 kr på skolestart, kan umulig være til kun en unge??? Og attpåtil sier folk det er lite??!!!

1.klassingen vår får jo gratis skolesekk. Har kjøpt penal, dvs det fikk han av farmor. Nye joggesko fikk han riktignok i sommer av mormoren sin. Ellers har vi kjøpt 3 ruller med bokpapir til kr 10/stk, og regner med at det vil være nok til å binde inn bøkene han får på skolen.

Dersom vi ikke hadde fått joggeskoa og penalet av besteforeldre, så hadde vi likevel bare kommet opp vi maks 400 kroner.....

Hva mer trenger man da, liksom? Klær har jo ungen fra før av. Selvsagt må vi sikkert fornye enkelte klær utover høsten, men dette hadde vi jo måttet uavhengig av om han hadde begynt på skolen eller ei. Så skjønner ikke helt dette. Syns det virker som foreldre selv skaper et kjøpepress. Helt bakvendt spør du meg, for i neste øyeblikk klager de samme foreldrene over hvor dyrt det er......

Det går faktisk an å få en unge til å glede seg og være stolt over å bli stor skolegutt/jente uten å måtte kjøpe en masse dyre ting til ungen, er nå min mening. Man kan jo markere dagen blant annet med at ungen f.eks selv får velge middag den dagen også eller annet som heller ikke er noen ekstra kostnad (middag må man jo ha likevel). Kommer an på ens egen innstilling tror jeg, og hvilke verdier man ønsker å formidle. Dersom man formidler at skolestart skal koste mye penger, ja så formidler man disse verdiene videre til sine barn, og er det mange nok barn med slike foreldre, er det ikke rart det ungene blir materialistiske og opptatt av hvem som har hva...

Skrevet

veit:o)

det koster litt mer i klær og slikt,men jaggu er det ikke mye mer stas og! min står på sengekanten min stortsett klokka syv hver morgen han og lurer på om vi kan dra snart,fordi de skal på tur i bhg;o)

synes det er toppers at de er så mye ute jeg..vil gjerne unngå at han blir av de dataopphengte..(sånn som mamman om dagen..hehhe)

Skrevet

Jeg tok nok litt av når gutten min skulle begynne på skolen. Kjøpte en del ting som han faktisk ikke trengte. Læreren sa på første foreldremøte at vi ikke måtte sende med ungene alt mulig rart i sekken, ble bare tungt å drasse på. De trenger kun blyant og fargestifter på skolen den første tiden og det fikk de der. Fancy penal har de ikke bruk for. Sekk får de også. Ellers så var det viktigste solide sko og klær etter været + et par gymsokker til 69 kr.

Det er jo helst når de begynner med diverse fritidsaktiviteter at pengene begynner å fly har jeg merket! Men ski, skøyter, fotballsko og slikt kan man jo passe på å ønske til jul hos besteforeldre eller noen. Tror de setter pris på å kunne gi noe som faktisk blir brukt også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...