Gå til innhold

Tenkte på noe rart ista jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og sambo så nettopp på en gammel episode av akutten! der ei dame solge eggene sine, til andre som ikke hadde\kunne få barn!

Sambo mente det måtte være en genial måte å få ekstra penger på!hehe... men sånn utføres da ikke her i norge?

men hvor mange egg har man i mnd? 2? en fra hver eggstokk? sambo mente det var flere....! jeg aner ikke! for hvis ett egg blir befruktet ved graviditet, hvor blir da det andre av?? hehe...tenker på mye rart her i huset gitt! men utrolig hva man begynner å diskutere da man ser ting på tven!hehe...

ikke tro jeg er gal...bare lyst til å lufte dette litt jeg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det løsner et egg av gangen, men noen ganger to. Hvis man blir befruktet når det løsner to så kan man få toeggede tvillinger.

Skrevet

Ikke noe kommersiell egghøsting i Norge nei. Det har nettopp rast en heftig debatt om dette. Norge er ganske konservative på alternativ befruktning, forskning, og "forplantningspolitikk" (hvem som får hjelp til hva).

Normalt sett slipper en kvinne ett egg hver måned. Hver eggleder annenhver syklus. Det hender man slipper fler, og blir disse befruktet kan det bli flerlinger. Toeggete tvillinger f.eks. Om egget og sædcellen deler seg etter forplantning blir det enegget... Skjønner?

Skrevet

oki....ikke fått med meg det jeg:) så de vil ikke at man skal kunne hjelpe andre hvis man har friske egg selv? er ikke det litt synd da??

ja, skjønte det med eggene ja:)

takk takk:)

Skrevet

Men der f.eks en fruktbar kvinne får kreft og skal gjennomgå cellegift, tas det flere egg ut fra eggstokkene hennes. Noen har mange egg, andre har få. Har hørt om noen som har fått hentet ut så mange som 20 egg til nedfrysning. Dette fordi noen mister fruktbarheten etter bl.a cellegift.

Så når man høster egg, enten det er for salg eller til "personlig bruk" senere, hentes de ut av eggstokkene, og ikke i egglederen etter egget har sluppet.

Skrevet

aahh...såpass ja....ja, for jeg vet noen gjør det i forhold til kreft og sånn..men trodde de hentet ut egget i eggelederen jeg:)

Skrevet

Veldig trist - for det paret som er forhindret å få barn på grunn av at kvinnen ikke kan...

Eggdonasjon er ikke lov i Norge...derfor reiser en del kvinner utenlands dersom de ikke selv har egg, eller ufruktbare egg. Her kan man få utført prøverørsforsøk med donerte egg. Det er slett ikke billig!

Sæddonasjon er tillatt i Norge... Noen hevder dette strider mot likestillinga.

Alt reguleres av bioteknologiloven, som er streng og konservativ - men som stadig er oppe til debatt. Det er mange etiske perspektiver å ta hensyn til i tillegg til de medisinske. Man er ikke bare forelder, men man kan være genetisk, biologisk, sosial og juridisk forelder... Puh!

Her kan du lese mer:

http://www.onskebarn.no/

http://www.fertility.no/norway/treatment/Female_Treatments/Third_Step/Egg_Donation.jsp

Skrevet

Syns egentlig det er litt teit at man ikke kan donere bort egg. dersom det hadde vært lov skulle jeg med glede gitt bort mine ganske så fruktbare egg (hehe blir gravid bare en mann ser på meg...) så lenge det ikke var store farer for komplikasjoner hos meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...