Bdancer Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 HER ER EN OVERSIKT OVER SVANGERSKAPSKONROLLER som stod i svangerskapsboka jeg fikk hos legen. Greit å ha for førstegangsfødende (og andre) som ikke helt vet når de skal bestille time eller hva som skjer og hva de skal ha med... MAN HAR RETT TIL 8 SVANGERSKAPSKONTROLLER der ordinær ultralyd er inkludert. Fra og med tredje svangerskapskontroll velger du selv om du vil gå til jordmor eller lege. 1. kontroll: uke 8-12 (hos lege) 2. kontroll: uke 17-19 (ordinør ultralyd) 3. kontroll: uke 24 4. kontroll: uke 28 5. kontroll: uke 32 6. kontroll: uke 36 7. kontroll: uke 38 8. kontroll: uke 40 HVA SKJER? På første svangerskapskontroll tester de om du er gravid ut i fra urinprøven din, fyller man ut "helsekort for gravide" og regner ut terminen. Legen søker fødeplass og ultralyd, og kan opplyse om jordmødre i området. De tar blodprøve der de sjekker antistoffer mot røde hunder, om du har syfilis (lovpålagt), rhesus faktor, HIV (frivillig) og jernlagrene. HVER GANG: får du stikk i fingeren der de sjekker hemogobin-nivået. Urinprøve der de sjekker proteiner, bakterier, blod og sukker-innhold. De veier deg, sjekker blodtykket og måler str på livmoren. TA ALLTID MED DEG HELSEKORTET OG DE ANDRE PAPIRENE DU HAR FÅTT + URINPRØVE.
Gjest Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Hihi du er flink til å gi oss gode oversikter Bdancer! Takk:)
Miamamma Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 De sjekker ikke alltid blodprosenten, da... Og jordmora foretrekker at man følger med vekta hjemme; da blir den relative vektøkningen mest riktig målt, siden vekter kan vært litt forskjellig innstilt (vei deg på samme tid på dagen - jeg veier meg av og til, uten klær etter at jeg har tisset om morgenen). Dersom du veier deg samme dag som du skal til kontroll, kan du skrive inn dette på helsekortet sjøl.
Bdancer Skrevet 7. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2007 hihi stattestikk-menneske meg ;p Ser bare veldig mange innlegg med spørsmål om dette så da tenkter jeg det er kjekt:)
Bdancer Skrevet 7. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2007 Det er sikkert litt forskjellig praksis her og der tenker jeg.. Dette er hentet fra BIM ett eller annet sted...
Bdancer Skrevet 7. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2007 nei.. noe fra BIM og oversikten over de ulike kontrollene er fra svangerskapsboken..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå