Gå til innhold

Spekeskinke - nam nam, men er det fy fy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal jo ikke spise rått kjøtt egentlig... men norskt kjøtt er vel i utgangspunktet behandlet og sjekkes såpass mye at det er ganske trygt.

Men så har jeg også hørt at hvis kjøttet har vært fryst så er det greit, og de farlige bakteriene dør. Betyr det at jeg kan kjøpe spekeskinka mi legge den i fryseren, tine den og deretter kose meg med GOD samvittighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja de sier at hvis du fryser det først så er det i orden.

Skrevet

må jeg fryse d? jeg har spist noen skiver fra kjøleskapet ,,,,:(

Skrevet

Legen min sa til meg at det var først og fremst spekemat fra private/små produsenter jeg måtte passe meg for. Og så burde jeg spise spekematen ferskest mulig.. Er det fra gilde f.eks så er det jo KJEMPESTRENGE rutiner og OM det hadde vært noe smuffens i kjøttet så hadde vi visst det med EN gang. Så jeg spiser fårepølse med god samvittighet.. UTEN å fryse den først.. Ekke noe godt med frysesmak på spekematen:P

Skrevet

Neida! Det går så bra atte!!!

Kjøtt her i Norge er så godt behandlet at det er bare å spise med god samvittighet ja! :) Det har jeg gjort også! :)

Å jordmora mi forrige gang sa at det var bare å spise med god samvittighet! :D

Så NYYYYYYYT spekeskinka di du med goooood samvittighet!! :D

Skrevet

jeg har elv dilla på fenalår :) var hos legen i dag til min første svangerskapskontroll & spurte da om det var farlig...ikke i det hele tatt,så vi skal bare spise spekemat & kose oss :)))

Skrevet

Jeg holder meg helt unna sånt. D er jo en grunn til at de anbefaler å holde seg unna d!?! Og litt drøyt å si at store produsenter er trygge, i alle fall med alt d tullet d har vært med Gilde de siste par åra! D er jo snakk om totalt 9 mnd å holde seg unna d, du kan jo kose deg med d i mange mange år ellers.

Jeg ville ikke spist d i alle fall. D viser jo seg til stadighet at d er noe tull med norsk mat, så d er litt naivt å tro at alt er så trygt her hjemme synes jeg. Greit, man skal ikke være helt hysterisk altså, men 9 mnd er jo så kort tid!!

Hvis jeg likevel ikke hadde klart å holde meg unna d, så hadde jeg i alle fall fryst d først for sikkerhets skyld. Vil ikke utsette babyen i magen min for noe som KAN være farlig hvis jeg kan unngå d.

Skrevet

Jeg slenger meg på de lengre opp her. :) Jeg har også spist spekemat.

Tror man kan gjøre verre ting enn å spise spekemat i et svangerskap ja. :) Lev som normalt! :) Men så klart, jeg drikker ikke alkohol, og ikke røyker jeg (men det har jeg aldri gjort heller), men bortsett fra det så gjør jeg stort sett det samme som før jeg ble gravid. :)

Skjønner at de som har mistet før, er mere skeptisk, og passer mere på hva de gjør, men så lenge man er frisk, og alt ser fint ut, så er det vel ingen grunn til å gå gjennom hele svangerskapet å være redd for alt. :)

Skrevet

Når alle leger og jordmødre jeg har gått til sier det samme og når alle venninnene mine har fått den samme beskjeden, ja da gjør jeg det vi har fått beskjed om! Nemlig det å bruke sunn fornuft! Jeg fikk beskjed om at det man BURDE holde seg unna var:

* Ferskvannsfisk som veier over 1 kg! (pga kvikksølvinnhold)

* Viltkjøtt fra Hardangervidda og noen plasser i Trøndelag! (pga radioaktivitet fra Tsjernobyl)

* Prøve å unngå altfor blodige biffer! Burde helst nesten gjennomstekes!

* Unngå å spise upasteuriert ost som ikke var fersk! Fersk ost er ok!

*Alkohol og narkotika....! Men det sier vel seg selv

Bruk hodet har alle sagt! det er så liten sjanse for at man får Taxoplasmose her i Norge pga mat at det er større sjanse å bli med i en flykjæsj!

( Å der må man jo sitte i et fly gjennomsnittlig 481 år i strekk før man TEORETISK sett kan bli med i et flykræsj!)

Så atter en gang, kos dere med vanlig norsk husmannskost og vett dere!!! :D

Skrevet

jeg fikk beskjed om at spekemat var fy fy.. så jeg har holdt meg unna det.. også pga saltet som binder vannet i kroppen.. men alle sier jo så forskjellig så er ikke lett.. derfor lar jeg være..

Skrevet

Da er det jo pussig at Gilde stadg har problemer... Var jo ikke lenge siden en spekepølse fra Gilde var årsak til mye sykdom:(

tror faktisk man har bedre kontroll i småskalabedrifter, og alle har strenge kriterier for å produsere mat.

Utover det kan man sikkert overleve med å spise spekemat under graviditeten, men det anbefales ikke fra mattilsynet. Så får enhver ta sine valg utfra det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...