Gå til innhold

utenom tema - mistanke om at en kollega tar dop

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistanke om at en kollega av meg bruker dop, f.eks kokain.

Noen som vet hva man skal "se etter"?

Er kjent med at vedkommende har hatt problemer med alkohol.

Det store dillemma er at vedkommende er i nær slekt med sjefen og egentlig ikke er kvalifisert for jobben i utgangspunket.

Vedkommende bidrar negativt til arbeidsmiljøet og sluntrer ofte unna.

Sjefen som vanligvis er streng og rettferdig er etter min mening alt for "snill" mot vedkommende - selvsagt fordi han sikkert ønsker å hjelpe, men det ser ut til å medføre at vedkommende aldri må ta ansvar for livet sitt. Vedkommende er ca 30 år.

På en måte synes jeg synd på vedkommende samtidig er det en påkjenning at vedkommende ødelegger det lille arbeidsmiljøet vårt.

Det hører med til historien at vedkommende fikk jobb i bedriften like etter at noen andre flinke hadde mistet jobben pga lite å gjøre i bedriften en periode.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann :)

jeg selv har hatt en periode i mine yngre dager der, jeg hadde 1 år med fest å dop..

hvorfor tror du at vedkommende tar dop?

som regel på kokain eller anfetamin, blir personene mere gira, får mere enerig, sitter kanskje å tripper mye, med en fot lr en blyant foreksempel, på anfetamin å kokain klarer du heller nesten ikke å drikke lr spise, det er kjent som veldig efektive slankemiddel,(ikke at det er værdt det da)

Men viss en person har gått på en type lr flere dyper rusmiddel, er det ikke altid at du kan kunne se det,for det har blitt en lifs stil for vedkommende. Å da er det ikke altid like enkelt å merke det..

Du ville åsså kunne se det på øynene til personen, på pupillene å at øynene er helt blanke å glinser. Noen ganger kan man ha tatt mye, å da kan man få sterke sprengte blodkar innerst i øyet.

Håper dette hjelpte deg...

Skrevet

Du kan også lukte det på de som bruker mye.... Lukter helt spes. kjemisk.

De får ofte "ticks" Feks kjeverulling. Jeg har det uten å bruke amfetamin. Drit ekkelt, for folk som tror de har peil , er sikre på at jeg er bruker, å det er jeg ikke! Har bare en kjeveskade.

De flakker ofte med blikket og prøver å unngå øyekontakt med deg, så sant de ikke nett har tatt litt påfyll, da prøver de gjerne å stirre deg i senk :-)

Hyppig toalettbesøk, lite mat og mye vann, kaffe ol. Har de brukt det lenge nok spiser de nok en del uansett. Tyggis og drops!

Ser ofte drit slitne ut!

Skrevet

Det var meg som skrev først.

Her er det mye som stemmer.

Han ser sliten og herja ut, men kan andre ganger virke veldig gira.

Mye snufsing.

Sitter ofte og tripper med foten.

Noe rart med blikket.

Og han er ofte borte fra jobb uten å si i fra og kommer ofte 1-2 timer for sent......

Skrevet

kokain er ett sentralstimulerende stoff. virkningen varierer fra person til person. noen kan være påvirket uten at du ser det og andre lyser det av. kommer helt ann på missbrukers ærfaringer med stoffet fra før av. jeg har jobbet noen år i rusomsorgen og kan si at det er veldig varierende. de vanligste symptomene er: forhøyet puls,økt blodtrykk, raskere respirasjon, utvidelse av pupillene, muskelskjelving og økt kroppstemperatur. Brukeren kan bli rastløs, opphisset og ekstremt engstelig med panikkfølelse. I sjeldne tilfeller kan de få hallusinasjoner og utvikle psykotiske symptomer, først og fremst etter gjentatt bruk av enkeltdoser kokain flere døgn i strekk. men og komme med beskyldinger om kokain bruk er alvorlig. selv om denne personen er ukonsentrert og sitter og tripper med foten og snufser vil det ikke nødvendigvis være narkotika. kanskje mannen har ADHD/ADD veldig mange likhetstrekk faktisk. hehe.. tror jeg skal gi meg her.. kunne skrevet ett foredrag.. uansett lykke til=)

Skrevet

Jeg skal selvsagt ikke fremsette beskyldningene, trengte bare å få det ut.

Det er en rekke andre faktorer som tyder på at vedkommende har rus- og/eller alkoholproblemer. Min sjef som er hans nære slekning har også fortalt at han i perioder har hatt alkoholprobler og antydet at det også har vært rusproblemer. En gang jeg jobbet overtid ble jeg utenfor arbeidsplassen oppsøkt av en aggresiv, ruset person som skulle snakke med vedkommende og som la ut om en fest med mye dop i vedkommendes leilighet....Så jeg føler meg nokså sikker på at noe ikke stemmer.

Men det store dilemma er hva man skal gjøre med noe sånt?

Det er selvsagt synd på vedkommende samtidig som det skaper dårlige arbeidsforhold på vår lille arbeidsplass og ekstraarbeid for oss som ofte må gjøre hans jobb fordi han uteblir, kommer for sent osv.

Skrevet

Jeg jobber på sykehus og vi er blitt "oppfordret" til å melde ifra til en egen rusenhet ved sykehuset dersom vi er sikre på at en kollega ruser seg. Ikke for å straffe vedkommende, men for å hjelpe han/hun ut av det. Vi hadde et fantastisk foredrag med lederen for denne gruppen. De har som mål å bevare personen i jobb, men hjelpe vedkommende ut av problemet. Jeg hadde helt klart sagt meldt min bekymring dersom jeg var helt sikkert på problemet. helst hvis fler hadde vært av samme oppfatning. Det er en alvorlig beskyldning.

Dette er på sykehus og det sier seg jo selv at man ikke ser på slikt med tanke på at det er pasienter i bildet.

Hadde jeg jobbet på kontor ville jeg kanskje vært mer usikker. hvis dere er fler med mistanke går det jo an å snakke sammen? finne ut hva dere skal gjøre. det kan jo virke som om sjefen din allerede vet om problemet iom at han ble ansatt på den måten.

Jeg synes det viktigste er at resultatet blir at han får hjelp og ikke bare blir sparket ut av jobben. han har det nok ikke lett. Blir han sparket havner han nok skikkelig på kjøret! det er nok viktig å ha noen rammer som holder ham litt igjen!

Skrevet

Hei jeg jobber som vekter og det i Oslo sentrum. Det som trigger meg på at det er misbrukere av kokain/amfetamin, sentr.stim.st, eller pluss dop som det også kalles er at:

- fråding kan oppstå

- "våkent" blikk, pupillene utvides'(ved nylig inntak) av stoffet. (men ikke heng deg opp i det med pupillene, det er så mye som kan ha innvirkning på de som :adrenalin osv)

- det er et dop som er svært vanedannende, og personer som har blitt avhengige trenger som regel -minus dop for å komme se ned fra rusen. (hasj er mye brukt)

Hvis misbruket er basert på helgerus, er det desverre vanskelig å oppdage. Hadde det vært et jevnt misbruk kunne du sett det tydligere.

Freakforum.no er en nettside jeg bruker mye, mest til å skaffe info om forskjellige ting hva angår yrket mitt. Der er det mange som bruker/prøver sentralstimulerende stoffer og skriver om sin virkning o.l

Skrevet

Partydop må da være lov!! men så lenge man ikke klarer å komme seg på jobb, begynner han sikkert å slite litt..

Skrevet

meg igjen.. nei jeg skjønner at du bare vil hjelpe.. jeg mente bare vær forsiktig med hvordan du fremligger det, slik at ikke du får kjeft eller.. ja du skjønner hva jeg mener.. det var det jeg mente med at det er en alvorlig beskylding. og nei anonym. partydop bør ikke være lov. er du klar over at det er partydopen som ødlegger deg.

Skrevet

Jeg synes du skal ta dette opp med sjefen din at han ikke gjør en god nok jobb... at han kommer for sent eller aldri dukker opp og sluntrer unna. Dette er jo uakseptabelt mener nå jeg uansett om han tar stoff eller ikke. Hvis sjefen din ikke tar en samtale med vedkommende om at han må sjerpe seg og gjøre en bedre jobb - så bør du stille sjefen spørsmål om han/hun er profesjonell nok til å være i en lederstilling. å være i familie skal ikke være noen fordel.

Skrevet

nei det stemmer ikke at partydopet ødelegger deg desverre... folk får velge selv hva de vil drive med..

Skrevet

Partydop er faktisk forbudt ved lov. (Sant og si du ikke regner alkohol, og reseptfrie legemidler som "partydop" da...) Generelt sett er det sånn at når du får nok dop inn så går alt vett ut. Naivt å tro at partydop ikke gir senvirkinger. I mitt yrke i fengselsvesenet har jeg sett mange som sliter med ymse som konkret følge av mye partydop. Men som du sier folk for selv velge hva de vil gjøre og ta konsekvensene av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...