Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Begynner å lure om jeg har en tvilsom lege eller.... Jeg er førstegangsfødende , og gleder meg stort over dette. Hadde det vært opp til meg hadde jeg vært på en eller annen slags kontroll hver dag! jeg var på min første kontroll i uke 7 . Tok med urinprøve, ble tatt blodprøve , BT & litt løst & fast snakk. Hva skjer videre? Jo , neste undersøkelse er i uke 18 , å det er Ultralyd! Så ville legen at jeg skulle komme på ny svangerskapskontroll i uke 23!! Har kontaktet jordmor , å skal dit i uke 25. Dette syns jeg er lite jeg. Jeg har ikke hatt noen plager av noe slag , men fått utslett på magen & hatt hodepine. Gikk selv på Kvinne Barn senteret for å få sjekket BT i uke 16 , i tilfelle svangerskapsforgiftning. Måtte gå selv på Kvinne Barn senteret for å få høre hjertelyden. Å her er det snakk om å mase seg inn. Søsteren min har diabetes , type A. Det er mye diabetes i familien min ,og hjerte/kar sykdommer. Jeg er ikke stresset for dette , men man skal da følge med vel? Syns jeg har fått lite oppfølging. Er nå i uke 17 , så UL nærmer seg med stormskritt. Har jeg fått lite oppfølging? eller?
Birthen Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Du får like få kontroller som meg. Jeg er 3.gangsfødende og hadde ikke forventet å få flere kontroller, men synes det er altfor sjelden for deg som er førstegangsfødende. Selv ringte jeg jordmor og fikk en time i uke 17. Skulle egentlig ikke til lege før uke 19. Men den uken er det jo ultralyd. Så avbestiller nok legetimen da. Kanskje du kan få en tidligere time hos jordmor?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 det er nok slik det er, desverre=( fikk et ark hos jordmor med oversikt over kontroller, når dem skal gjennomføres, hva som blir tatt opp da osv. tilsammen, MED ul skal man tilsammen ha vært på 8 kontorller, på 40 uker!!!! helt sykt egentlig... her er oversikten jeg fikk: 1.kontroll: uke 8-16 ofte legebesøk første gang med henvisning til ul 2.kontroll: Ul uke 17-19 3.kontroll: uke 24 4.kontroll: uke 28 5.kontroll: uke 32 6.kontroll: uke 36 7.kontroll: uke 38 8.kontroll: uke 40 dersom du går over termin fortsetter du å gå til kontroll en gang i uka fram til uke 42, da blir fødsel satt i gang dersom nødvendig...
Bdancer Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Dette er helt vanlig! Denne oversikten stod i svangerskapsboken min: 1. kontroll: uke 8-12 (hos lege) 2. kontroll: uke 17-19 (ordinør ultralyd) 3. kontroll: uke 24 4. kontroll: uke 28 5. kontroll: uke 32 6. kontroll: uke 36 7. kontroll: uke 38 8. kontroll: uke 40
Marit82 Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Ok. Syns det er lite jeg. men hvis flere har det slik så.... Enn underlivsundersøkelse da, når ble det tatt av dere?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 Det er blitt bestemt at det ikke trengs så mange svangerskapskontroller om man ikke har noe spessielle plager.. Jeg får ganske ofte svangerskapskontroller og ultralyder, pga mange aborter og en arvelig "sykdom" som jeg har.. Jeg er snart 18 uker og allerede vært på 4 ultralyder og 3 kontroller hos lege, men det er jo ikke så vanlig Men om du oppdager noe anderledes eller føler at noe ikke er som det skal, så får du selvfølgelig kontroll hos legen
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 underlivsundersøkelse er ikke noe man MÅ ha dersom alt står bra til, det anbefales og ikke tukle for mye der nede, spesielt ikke den første tiden.. har ikke hatt det iallefall..
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 det virker som det er sånn for mange, at de får få kontroller... jeg er i uke 21, og har hitill vært på 5 kontroller, utenom ultralyden.. går ca 1 gang i måneden.. har heller ikke hatt noen som helst plager, men pga svangerskapsforgiftning både hos mamma og min bestemor så synes legen det er greit at jeg kommer jevnlig, og det er ganske betryggende.. du kan ikke ringe legen og bestille time selv da? det koster jo ikke noe så lenge det er i forbindelse med graviditet...
Bea har snart 4 barn? Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Her i "min" kommune er det litt mer i starten, 8-12 doktor(1gang), jm i uke 16, ordiner ul så jordmor i uke 24.........
lille_Harepus Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 jeg er selv førstegangs fødene, første kontrolll hadde jeg i uke 8 hos fastlegen. etter det var det jordmor i uke 12 ( fikk høre forsterlyd), jordmor igjen i uke 17 og nå skal jeg snart på ultralyd i uke 18 og tilbake til jordmor i uke 21. Antar jeg får ganske god oppfølging, selv om det har vært et helt normalt svangerskap fram til nå
Håpefull mamma Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 jeg bestilte meg i dag ny time til jordmor. er nå i uke 19+4 og har vært på ul i uke 17. men har så mange sp.mål jeg ønsker å stille jordmor derfor bestilte jeg time. men skulle jeg egentlig ha ventet til uke 24 da? trodde man kunne gå til lege/jordmor når vi selv ville det jeg, også utenom de faste kontrollene?!
MC81 Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Det er nok helt normal. Synes du er heldig jeg. Har fått bekkenløsning og siden legen min har vært på ferie skal jeg nå på min fjerde kontroll + fysioterapi på 4 uker! Ikke morro hvertfall ikke når man har legeskrekk!!
Mamma'n til lille David Skrevet 7. august 2007 #13 Skrevet 7. august 2007 Er slik hos meg også, men hvis det er slik at du føler at det er noe som ikke stemmer med kroppen din, så er det bare ringe legesenteret tidlig på morran og be om en akutt-time.. de har ikke lov til å avvise deg, leger er jo til for å hjelpe
line_n & sara Skrevet 7. august 2007 #14 Skrevet 7. august 2007 høres ut som at du får lite kontroller, ja. jeg var på min første i uke 12, og siden har det vært ca hver måned, noen ganger oftere siden jeg både går til lege og jm, og de booker meg inn uavhengig av hverandre.. nå ble det plutselig litt mye, var hos jm 25/7, skal til lege i dag, og jm igjen 26/8! jeg ville nok tatt kontakt med legen og jm for å si at du synes du får få kontroller.. (er forresten førstegangs..)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #15 Skrevet 7. august 2007 Svangerskapsomsorgen er lagt om og antallet rutinemessige oppfølginer er redusert. Dette fordi den tidligere modellen, med 11 lege/jordmorbesøk, ble etablert på 30-tallet ut fra ren synsing. Dagens modell er i tråd med WHOs anbefalinger og tar utgangspunkt i forskning, dvs hvorvidt en kan forhindre uønskede utfall med flere rutinebesøk eller ikke. Faggruppen kom frem til at 7 oppflgingsganger, inkludert UL er tilfredsstillende, men understreker samtidig at svangerskapsomsorgen skal være et lavterskeltilbud hvor den gravide selv kan ta kontakt etter behov og ønske. Hele høringsuttalelsen kan dere søke etter på www.regjeringen.no. MEN: Jeg vil bare understreke at denne omleggingen ikke har hatt brukermedvirkning i sitt arbeid! Dvs ingen gravide var inkludert i faggruppen. Svangerskapsomsorgen er derved kun basert på hva som er medisinsk forsvarlig, IKKE hva den gravides behov er tatt i betraktning andre forhold som bekymringer, utrygghet osv. DETTE TIL ETTERTANKE! Jeg blir utrolig provosert av dette fordi jeg selv opplever å falle ut av systemet pga de sjelde rutinemessige kontrollene.
Labambie Skrevet 7. august 2007 #16 Skrevet 7. august 2007 Her i Akershus får vi faktisk ikke ta de obligatoriske blodprøvene før etter uke 12 en gang. Så det så. Legen min sa at det var fordi det var så mange mennesker her,og at de ikke ville sjekke noe dersom de ikke var rimelig sikre på at det gikk bra. Så jeg skal ikke til noe mer nå før ultralyd. Jeg tok bare blodprøver sist. Ikke no mer sjekk av noe som helst.
barnnr.2 Skrevet 7. august 2007 #17 Skrevet 7. august 2007 jeg er sikker på at om du vil kan du bare ringe å bestille en time hos legen når du selv syns du har behov for det.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå