Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Har en datter som oppfører seg veldig negativt for tiden. Hun får raserianfall mange mange ganger ila endag og disse anfallene foregår på denne måten: Eks: Hun skal skiftes bleie på, jeg sier med blid bestemt stemme at nå har hun bæsjet så vi skal gå på bade og skifte bleie. Hun reagerer umiddelbart med å hive seg bakover, dunker ofte hodet og brøler som en gal. sparker og klorer under skiftet, det nytter heller ikke at hun står når vi skifter. Det samme skjer når vi skal sette henne i bilsetet,vogna, spisestolen og ALLE andre dagligdagse gjøremål. Hun får også raserianfall under måltid og under lek. Hun er utrolig høylydt og bråker hele tiden. Vi har aldri skreket til henneog er begge rolige og bestemte derfor e det vanskelig å forstå hvorfor hun har en så til de grader ekstrem adferd. Dette er vårt første barn så vi har ikke veldig mye erfaring med små fra før men jeg har aldri sett maken hos andre. Hva bør vi gjore? Og kan det være hun feiler noe?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Høres ut som hun har mye egen vilje som skal markeres, men jeg er jo ingen ekspert. Jeg ville tatt en prat med helsesøster om du føler at hennes oppførsel er mer en vanlig "småbarnstrass" Kan det være mye stress i hverdagen som hun protesterer mot ved å trasse?
snull Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 For meg høres det der helt mormalt ut for en jente med vilje av stål og som nå er kommet i trassalderen. Har ei sånn vi også ;-)
Stjerne37 Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Har det sånn vi også,en gutt på 14mnd,men regnet med at det bare er sånn i perioder jeg da,men vet jo ikke.
Tibra Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Ville bare si at vi er flere, har en 14 mnd gammel gutt som kan bli ENORMT rasende hvis vi gjør noe som ikke han hadde tenkt seg (feks skifte bleie..).... Håper han ikke har tenkt å forbli like hissig :I Hledigvis blid som ei sol ellers...(når ikke verden går han imot)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Har en soenn paa 17 mnd, og han oppfoerer seg slik som din datter innimellom. Snakket med helsesoester om det og det er faktisk ganske normalt at de kan ha perioder med trass. Saa kommer det ogsaa litt an paa paeronligheten. For aa faa han til aa skjoenne naar han har en oppfoersel som ikke er akkseptabel: setter jeg meg ned i saa jeg kan se han i oeynene og forklarer med streng stemme hva han gjoer galt og hvorfor man ikke kan gjoere slik. Jeg tar han ikke opp foer han roer seg og kommer til meg. Da prater vi om hva som skjedde og jeg forklarer igjen hva riktig maate aa reagere paa er. SLik ble vi anbefalt aa gjoere det.. "dere maa taale aa hoere han graate og skrike litt". Naa er det mye bedre. Naar det gjelder bleie skift bestemte vi at stellbordet maatte pakkes bort. Da fikk vi vaar lille prins til aa hjelpe oss og vi forklarte hvorfro vi pakket det bort. Han har i dag en skammel som han staar paa foran vasken. Han har ei boette som staar fast ved vasken og han leker med den og litt vann naar jeg skifter bleie paa han (staaende paa krakken) Veldig lett og vaske , toerke og sette paa bleier. Begge er fornoeyde for han foeler seg "stor" og vi faar skiftet paa han. Dette ble langt, slik jeg ser det feiler det datteren din ingenting. Sett grenser og la henne faa vite hva som er akkseptabel oppfoersel. Viktig aa prate til henne slik at hun vet hva som skjer. Forklar hva som skal gjoeres hver dag og hvordan ting gjoeres.
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Jeg har en liten pike selv på snart 17 mnd, tror min har hatt raseri anfall siden hun var i 8- 9 mnd alderen... Slik er det hver gang hun ikke får viljen sin, og når vi ser på henne og sier nei, dette får du ikke lov til.... Hun kaster seg i gulvet og sparker og slår, eller hiver seg bakover som hun gjorde da hun var i 8-9 mnd alderen.... Så vi sliter selv, og trenger råd også
Anonym bruker Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Takk for fine svar. Godt at det ikke bare er hjemme hos oss det er ville tilstander. Jeg blir stadig overrasket over hvor bestemt og sint en liten prson på bare 17 mnd kan bli. Føles ikke noe greit at jeg ikke vet hvordan jeg skal takle henne, hvordan blir det seinere da liksom? Jeg håper dette blir bedre!
Mamoffen :) Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Hun er en helt alminnelig pike som liker å ha kontroll over egen kropp, akkurat som deg og meg, tenker jeg. Beste tipset jeg kan gi er om du kan forsøke å rygge itt bakover og lete etter hvordan du og datteren din kan samarbeide om dette. Det kan bli vanskeig i starten, for nå forventer hun at du tar fra henne kontrollen i disse situasjonene. Forsøk å gi henne tid, forbered henne godt før du tar henne med deg. Ikke legg henne ned før hun godtar det, og let etter hva som skal til for at hun godtar. Kan hun ha med seg en leke? Kan du samle noen spennende ting i en liten eske, og som bare kan brukes i disse situasjoenene? Isåfall må de stadig fornyes altså Og når hun blir sint - la henne bli det, og anerkjenn følelsen så godt du kan. Vær rolig og bare fortel hva du ser, het rolig. "Ja nå ble du sint. Du ble så sint at du tramper jo. Jeg ser tårene dine renner på kinnet ditt" Ikke snakk fornuft med henne før sinnet har lagt seg, og ikke bruk ordene "nei" og "ikke" når hun er sint, det trigger ofte mere sinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå