Gå til innhold

Hva skjer egentlig under utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte legesenteret for 2 mnd siden, og sa at vi hadde prøvd snart 1 år uten å lykkes. Hun sa hun kunne sette meg opp til time til høsten, og nå har jeg fått time i slutten av måneden... Men hva skjer egentlig? Hvor lang tid tar det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok kontakt med fastlegen i begynnelsen av april. Fikk henvisning til gyn og tok blodprøver (hormonprøver og tok med svaret til første timen hos gyn). Pga lange ventelister der, fikk jeg ikke time før i slutten av mai. Gyn tok innvendig UL og blodprøver med tanke på videre utredning (og evt prøverør (bl.a HIV-test) dersom det skulle være nødvendig)

Deretter fikk jeg med henvisning til mannen for å sjekke svømmerene sine (bestilte time på Riksen selv). Gyn ville at han skulle sjekke det først før vi gikk videre.

Hadde ny time hos gyn i slutten på juni. Fikk svar på "svømmetesten" og ble henvist til lap for å se nærmere på eggstokker/eggledere. Skal dit 23.august. Fikk også resept på pergotime, men pga uregelmessig syklus har jeg ikke fått startet på dem. Og nå venter jeg vel uansett til etter lap.

Kommer an på hvor du bor i landet om hvor lang tid utredning tar. I Oslo tar det nok en del lengre tid enn andre steder dessverre.

Skrevet

Hva er pergo egentlig?

Skrevet

Jeg var i kontakt med fastlegen min i mars, og fikk time hos gynekolog for utredning i begynnelsen av mai. Fikk brev fra gyn i god tid (med en gang lege hadde sendt henvisning omtrent - samme uka jaffal) med beskjed om at han ville ha inn både gubben og meg, og gubben skulle ha med sædprøve.

Da vi kom snakket vi litt generelt om hva vi selv trodde kunne være problemet (jeg hadde med FFchartene mine og både vi og gyn var enige om at syklusene mine var det ikke noe galt med, de er klokkeinnstilt omtrent). Han sjekket gubbens sædprøve med en gang og konstaterte at de så fine ut.

Tok innvendig UL hvor alt så ut til å være i skjønn orden, og han lurte på hva vi selv ville videre og foreslo litt ting. Ble enige om at en sjekk av eggledere var på sin plass (siden tetninger her ikke vises på UL) så han sendte henvisning til nærmeste sted for "spyling" av eggledere. Har ikke hørt noe fra det sykehuset til nå, er derfor i telefonhelsike for å finne utav noe - fikk beskjed fra gyn om at det skulle være ca 2mnd ventetid der + ferieuker.

Var vel forresten hos gyn i en halvtime-time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...