Gå til innhold

Fadder ikke medlem av statskirka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstra mi er ikke medlem av statskirka men VIL ha henne som fadder!

Er det en streng regel som håndheves eller er det ikke så farlig?

Veit at det blir opplyst på skjema man skal levere kirka med navn på faddere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis hun ikke er medlem av statkirken så kan hun nok dessverre ikke være fadder :(

vi hadde tenkt å ha svigemor til fadder når Sander ble døpt men siden hun og svigerfar har meldt seg ut så gikk ikke det!

en regel er en regel dessverre for deg :(

Skrevet

Det heter seg jo at man helst skal være medlem av kirka, men ikke-medlemmer som er kristne kan likevell godtas..

Skrevet

hadde fadder nå til minstemann som ikke er medlem i staskirken. var ikke spørsmål om det engang.

Skrevet

Tror det skal gå greit å ha en fadder som ikke er medlem i statskirka. Problemet kan vel kanskje oppstå dersom du har en sur og grinete gammeldags prest.

Skrevet

Jeg er ikke medlem av statskirken, men fikk være fadder til ei venninne av meg. Det er opp til presten som skal døpe barnet å avgjøre om de som ikke er medlem av statskirka kan være fadder eller ikke. Hun spurte og han sa det var greit...men det kan vel finnes de som er litt mer trangsynte og vil nekte også...

Skrevet

Hun trenger ikke være medlem av statskirken, men hun må heller ikke tilhøre et trossamfunn som forkaster dåpen.

Skrevet

Jeg konfirmerte meg borgerlig (meldte meg ikke ut av statskirken) og ifølge den trangsynte presten vi har her jeg bor så fikk jeg ikke bli oppskrevet som fadder til fadderungen min, men jeg er alikevel fadder, selvom det ikke står skrevet på papiret. Var faktisk såvidt jeg fikk komme frem å stå sammens med de i kirka, noe som er sinnsykt trangsynt! Men jeg føler meg like mye fadder for han som den andre jenta jeg er fadder til:)

Skrevet

Vi villa ha et par bestevenner fra USA men de er selvsagt ikke medlem i Norsk kirke. De fikk da lovt til å være faddere men da mått vi velge to som var medlem som gudfar og gudmor. Det gikk helt greit det og våres venner var fortsatt veldig takknemlig for at de fikk bli faddere!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er fadder til to barn som er døpt i kirken, men jeg er ikke medlem av kirken selv. Jeg opplyste både barneforeldre og prest om dette, og ingen protesterte. Barneforeldrene kjente rett og slett ikke noen som var meldem av kirken som de ville ha som fadder, så de valgte meg likevel. Presten sa det var opp til foreldre å bestemme, han la seg ikke opp i det. Dette var i Bergen, mulig det er annerledes på mindre steder.

Skrevet

Som jeg skrev på et annet innlegg som som noen andre sier her, ser det ut til at dette spøsmålet ofte er opp til presten, eller kirken der barnet skal døpes. Vi kjenner noen som til sitt første barn har en fadder som ikke er medlem av statskirken - det var helt greit for presten. Da deres andre barn skulle døpes et annet sted i landet, fikk de ikke lov til å ha faddere som ikke var medlem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...