Lukkelukken og bebibror Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Kjæresten min, han har fortsatt ikke lagt av seg sh lyden på kj lyder. Han sier shino, ikke kino. Shylling, ikke kylling. Og shue, ikke tjue. Jeg mener det, at om han skal ha barn, så kan han ikke snakke sånn, da lærer jo han barnet til å snakke sånn. Jeg har alltid vært veldig "flink" på rettskrivning, og rettsnakking, for å si det på den måten, og hver gang når han har sagt f.eks "shylling", spør jeg "hva sa du", bare for å få han til å rette på det. Er jeg bare prippen, eller har jeg et lite poeng...? Er jo litt drøyt, han er tross alt 19 år
Rakri Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Har vært innom logopedi i forbindelse med spesialped.studier. Her ble det sagt at akkurat dette er i ferd med å etablere seg som en variant av disse ordene, for det er ikke bare barn som sier dem feil. Selv forbinder jeg det med barn / ungdom som slenger, og at det er på tide å legge av seg uvanen. For selv om det begynner å bli en etablert form, er det ikke pent! Ville nok også tenkt på faren for at barnet tar etter, men uansett er jo du der som en god språkmodell. Det kan jo tenkes han ikke er særlig bevisst på det selv, og da vil han iallefall ikke oppleve det som et problem. Det vanskelige er jo hvordan man evt skal ta noe sånt opp. Det er stor fare for at han føler seg tråkket på, og bare blir sint. Selv ble jeg glad da min samboer påpekte at jeg sa liksom hele tiden (slik som store deler av befolkningen, men det høres ikke særlig smart ut). Så jeg ble glad for at han tok det opp, og kunne være bevisst på bruken av "liksom". Han er da veldig flink å ta opp slikt uten at det føles nedverdigende, men likevel følte jeg meg litt dum. Så jeg tror jeg ville tatt det opp på en vennlig måte. Ikke forlang at han skal legge det av seg, men forklar hvorfor du reagerer, samt at du er redd barnet får denne "uttalefeilen" (eller slurv, som det jo egentlig er, da de aller fleste KAN lyden - de har den jo på plass i andre ord). LYKKE TIL!!
Lukkelukken og bebibror Skrevet 6. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2007 Jeg har tatt det opp, og sagt hva jeg mener. Jeg vil ikke at barnet mitt skal snakke sånn Men han har også tatt opp språk med meg, jeg sier ASS veldig mye. "Åh, jeg er så sliten ass". Det er jo også en uvane som kom i "ungdommen", hehe. Han blir ikke sint når jeg tar det opp, men han blir jo ikke noe bedre jo Enten eller, nå sier han f.eks kjue, til tjue Hehe, han er søt også da, selvom sh lyden er grusom
veslamøy Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Du er IKKE prippen! Personlig mener jeg det er fryktelig barnslig å høres forferdelig dumt ut når man sier shino istedet for kino. Da er det faktisk bedre å si ass for mye..
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Jeg er SÅÅ enig!! Samboeren min snakker også sånn noen ganger. Jeg sier han får ikke lov,og bør skjerpe seg. Det er jo ikke en talefeil, det er bare slurv spør du meg!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 *rødme*.. Huff,jeg har selv slitt med kj- lyden i alle de år, men jeg er 24 år og klarer ikke å bli kvitt det! Tror det henger sammen med at mamma er utenlandsk, og snakker heller gebrokkent.. hehe:) Men er enig i at det høres ganske rart ut ja! Men jeg kan dekke meg med å være smart student (selv om jeg ikke ser sånn ut, og i allefall ikke HØRES sånn ut.. hehe). Husker da mannen min og jeg ble sammen, da var vi tenåringer og han sa "kis" hele tiden.. Og jeg var "damen" hans.. Det har han heldigvis sluttet med:) Så jeg synes ikke du er prippen nei! Jeg skal ta meg på grep når babyen kommer.. Ingen shino på meg nei!!
Jewel m/jente får gutt Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Jeg sliter også med disse lydene noen ganger, men er blitt mye bedre en jeg var på skolen. Selv om jeg er flink i både rettskriving og staving så sliter jeg med uttalelsen. Sambo bryr seg ikke så mye, og det gjør faktisk ikke jeg heller. Hvis ungen får det samme problemet, så hjelper vi h*n slik jeg fikk hjelp på skolen. Er forresten 25.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Snakket en gang med sjefen min om akkurat dette engang og han mente at det ville gi et dårlig førsteinntrykk på f.eks et intervju hvis noen kom og brukte skj-lyden istedet for kj-lyden.
Bdancer Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Så lenge han KAN si ordet riktig synes jeg har bør gjøre det. Skjønner at utlendinger kan ha vanskeligheter med det, men hater at ungdommer snakker sånn bevist. vet at det er en ny "mote" og at språket utvikler seg... men synes det forenkler språket og tar fra det særegne lyder og gjør det styggere. Så ja takk - behold kj-lyden!!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Jeg er så enig så enig! Min "sjære" sier feil hele tiden! Han e jo en smart fyr med høy utdannelse og gode karakterer, men... Høres liksom ikke så smart ut når han sier at det gikk "sjempebra på jobb i dag"..... ;-)
Tresnartfire Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 Du er ikke prippen! Så lenge en ikke har virkelige problemer med uttale, synes jeg alle over 10 år bør lære seg kj-lyden. Bare fortsett å rett på han du! =) Lykke til!
Kakebakesøte Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Litt artig tema dette her. Jeg har slitt med det helt siden barneårene. På skolen fikk jeg veldig mange ekstratimer fordi jeg ikke klarte uttale de lydene riktig. Det var faktisk klin umulig hvor mye jeg enn trente på det. Nå, i en alder av 33, har jeg fremdeles problemer. Ikke at jeg ikke uttaler det riktig, men at jeg alltid må konsentrere meg og må nesten "smake" på ordet og få lyden på riktig del av tunga før jeg sier det. Det blir nesten som en språkfeil å regne tenker jeg siden jeg har jobbet så utrolig mye med det, men fremdeles ikke er stødig på det. Nå går dere sikkert å tror at jeg sier feil veldig ofte, men det gjør jeg ikke altså. Det kommer som regel ut riktig.
Athravil Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 Dere kan jo lage avtale? Han skal jobbe med kj-lyden og du skal slutte å si "ass"? Ellers må jeg si at selv om jeg misliker sh istedet for kj, så er det språklig sett en naturlig endring, da alle muntlige språker er i kontinuerlig endring, både i ord og betydning av ord og i uttale. Det tok faktisk ikke så veldig mange år da man endret de stemte og ustemte th lydene (som man fortsatt finner i engelsk) til bare å bruke t i det (gammel)norske språket. Kan nok tenke meg at det var like frustrerende og "stygt" for de som beholdt de "originale" uttalelsene når de hørte den nye "moten"...
mylittlecat Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Jeg er en av dem som faktisk klarer å irritere meg over at folk ikke klarer å snakke riktig, hehe.. Men om du er prippen...tja, vet ikke )
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #15 Skrevet 7. august 2007 Tror ikke du er prippen, men problemet er at alt for mange sliter med det problemet i dag og om ikke så lenge kommer alle til å snakke sånn. Neste gang du ser på tv eller hører på radio, hvor mange ganger vil du ikke høre sjøttkaker, sjærringråd, sjino og andre ord som burde vært uttalt annerledes.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #16 Skrevet 7. august 2007 Jeg sliter selv med mye skrivefeil osv, men irriterer meg desverre også over sh lyden og andre talefeil. Feks kan jeg irritere meg grønn, når voksne mennesker skal strø rundt seg med fremmedord, som de faktisk ikke klarer å uttale riktig! Jeg må skru av tv når Pia Haraldsen kommer på fordi jeg ikke orker å høre på henne, men det har vel også litt med henne som person også. Men er det ett reelt problem, blir det faktisk annerledes. Det er værst når folk snakker sånn fordi det er kult. For det er ikke kult!!
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 7. august 2007 #17 Skrevet 7. august 2007 morsomt å lese deres meninger om dette temaet. Jeg er selv dansk, og har bodd i Norge i fire år. Jeg snakker norsk, men jeg lærte først om sjino/kino nuansen nylig..Ble litt flauv:p, og øver meg men klarer det ikke helt. Det er vanskelig å rydde ut i språkvaner:)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #18 Skrevet 7. august 2007 Jeg synes det er en uting med sj/sh lyden når det skal være kj!! Det høres bare barnslig ut, og jeg klarer ikke å ta det seriøst! Til min, og tydeligvis mange andres, fortvilelse er det nå "lov" å uttale ord som egentlig har kj-lyd med sj-lyd - dette iflg Norsk Språkråd. Det er jo slik at når noe er så utbredt at det blir en del av språket så blir det tilslutt også "offisielt godkjent". Men, aldri om mitt barn skal få lov til å gå rundt å snakke på den måten!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #19 Skrevet 7. august 2007 Jeg skrev forrige innlegg, og vil bare understreke at jeg har forståelse for de som prøver, men faktisk ikke klarer å uttale kj-lyden. Problemet er at det i visse grupper blir "mote", og at fenomenet deretter sprer seg - og at det er mer uvitenhet enn talefeil som gjør at noen går rundt og sier sjino, sjylling og sjære!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #20 Skrevet 7. august 2007 Hørte den ene nyhetsankeren på tv 2 sa Rushland, i stede for RUSSLAND!!!! Husker jeg reagerte veldig på hvor uintelligent det hørtes ut!!
kokosyklus Skrevet 7. august 2007 #21 Skrevet 7. august 2007 Jeg rusla en tur til Russland. Er det mange som uttaler det Rus-s-land? Men tydelig S? Jeg og andre rundt meg sier oftest Rushland. Tannlegen sa til meg at jeg har vært heldig som ikke har problemer med kj- lyder. Jeg har visst langt tungebånd og da får man visst problemer med disse lydene. Ikke vet jeg. Iallefall, synes ikke man skal forsøke å legge til seg sh-lyder hvis man kan la være.
Bdancer Skrevet 7. august 2007 #22 Skrevet 7. august 2007 hmmm der må jeg vel si meg uenig. det har vel litt med dialekt å gjøre... samme som ordet "Oslo" - hvor mange er det som sier det med ren S?
twoboys & a girl Skrevet 7. august 2007 #23 Skrevet 7. august 2007 Jeg sier Oslo med ren s. Men ikke mange som gjør det. De ordene blir brukt av mange. Synes det går greit, men verre med babyspråk. Hvorfor kan ikke folk prate normalt til småbarn? Lære de feil med en gang.
barnnr.2 Skrevet 7. august 2007 #24 Skrevet 7. august 2007 syns dette er flisespikkeri. må da ikke henge deg opp i slike detaljer. det er da virkelig ikke noe du skal rette på. ikke bekymre deg for om barnet begynner å snakke slik. min mann er fra et annet land og snakker gebrokkent, ska je rette på han for alt og/ eller bekymre meg for om barnet begynner å snakke gebrokkent.....for noen problemer folk har..
Lukkelukken og bebibror Skrevet 7. august 2007 Forfatter #25 Skrevet 7. august 2007 Hehe, artig at så mange engasjerte seg her!! Hehe. Han KAN jo si ordet, men han gidder bare ikke Enten eller, kjue kroner, eller skal vi på shino i kveld liksom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå