Gå til innhold

Sykehus valg? Hvilke erfaringer har dere med Haugseund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har papirene mine i Haugesund så vil automatisk komme dit når fødselen nærmer seg. Men kan jo også skrive meg over til både stord, stavanger etc etc...

Hørt mye positivt og negativt om sykehuset... Sure jordmødre, hektisk personell "sterilt" upersonlig.. Men dyktige leger/pleiere/jordmødre, up to date når det gjelder medisinsk/kirurgisk behandling. Tar keisersnitt om nødvendig osv.

Alt dette er vel og bra, men for meg er det like viktig at min forlovede skal få ta del i alt han vil være med på, og for meg kommer det ikke på tale at han skal sendes hjem etter fødsel eller ligge over hos kompiser/hotell etc. Han skal sove attme meg og bebien og få lov å oppleve alt like nært og kjært som meg selv.

Noen som vet om man får "ønsket" sitt oppfulgt hvis man skriver dette som en viktig fotnote i ønskebrevet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Selv har jeg ikke fødd i Haugesund, men siden det er ett av de nærmeste sykehusene her jeg bor kjenner jeg flere som har fødd der, og har desverre også hørt mye negativt... :-/

Selv skal jeg føde på Stord sykehus. Fødeavdelingen der er ganske ny og kjempe fin! :-) For dem, som har fødd både i Haugesund og på Stord har samtlige trivst bedre på Stord. Jeg har vert der et par ganger allerede og er blitt kjempe godt mottat av alle jeg har snakket med. Men, som sagt dette er ut i fra hva jeg har hørt, og ikke egne erfaringer. Dersom det blir risikofødsel på meg blir jeg uansett sendt til Haugesund jeg også.

Skrevet

Hei. Har født der tre ganger. Syns det var helt greit. Har hatt to normale fødsler og en svært komplisert. Legene jeg har hatt med og gjort er kjempedyktige. Finnes så klart unntak men alt i alt et greit sykehus. Tror det er mulighet for at faren får være sammen med dere. Ring å hør med de. Det med sure jordmødre og sånt vil kanskje variere etter hvor travelt det er. Har hvertfall hatt noen utrolige jordmødre selv. Lykke til, håper du får det som du ønsker!

Skrevet

Jeg skal ha keisersnitt på Bærum sykehus. I den forbindelse er jeg med i keisersnitt-debatten. Der er det ikke mye positivt å si om det med keisersnitt. Men de er sikkert dyktige på vagianle fødsler m.v....du er nok i trygge hender!!

Skrevet

HI.

Takker for svar. Jeg har vært på stord og besøkt venninner/søstre som har født der, og alle skryter jo veldig da:) Men siden vi bor slik til at vi hører under Haugesund er det bare blitt sånn.. Men ja jeg er begynt å vurdere forskjellig..Men så igjen så har jo Stord lagt ned litt på "ressursene" som at det bare er barnelege på dagtid, litt strengere restriksjoner på besøkstid for far osv.

Men personlig så vet jeg ikke hva vi kommer til å velge.

Haugesund er jo et stort sykehus så stress etc vil det nok være der i forhold enn lokalsykehus(stord) Men så igjen så tar de imot flere barn i haugesund... Ååå hvorfor skal det være "bagateller" som jeg henger meg opp i... Bebisen må jo komme ut enten her eller der...

Men jeg/vi føler så for at far ikke skal bli skviset på noen måte ut fra selve fødselen og første tiden etter. Har begynt å vurdere hjemmefødsel... Er førstegangsfødende og det er neppe lureste tanken i hodet mitt..Men jeg er en Enormt sta person som kan finne på mye i trass...Men hvem vil krangle mens babyen presser på og vil ut?....Huff, hmm hormoner??:)

Håper flere vil skrive om sine/andres erfaringer gode som dårlige.

Skrevet

Hei, igjen.

Meg (anonym) som skal føde på Stord. Skjønner at det ikke er enkelt. Som du sier tror jeg nok at du er i veldig trygge hender i Haugesund dersom det skulle skje noe. Er du på Stord og det enten er komplikasjoner under fødsel eller noe galt med baby blir du flyttet til Haugesund. Samtidig vet jeg at Stord er det rette valget for meg. Syns det er en veldig avslappet stemning der.

Ei som jeg kjenner fødte i Haugesund nå i april og da fikk i utgangspunktet ikke pappaen overnatte sammen med dem. Hun kranglet veldig med dem og sa at eneste grunnen til at hun gikk med på å føde i Haugesund i stede for Stord var at far til barnet skulle være sammen med dem hele tiden. Hun fikk kranglet seg til at han fikk bli. Hvis det er veldig viktig for deg og at far til barnet er med dere ville jeg prøvd å kontakte de aktuelle sykehusene og hørt hvilke rutiner de har på det.

Ble litt rotete og mye dette.. men uansett hva du bestemmer deg for: lykke til!!

Skrevet

HI

Takk for opplysningene:)

Ja for oss er dette veldig viktig. Da far har vært med absolutt hele veien både i sterk motgang (derfor sign anonym) og endelig medgang:) For meg vil det være uaktuelt å måtte plutselig være alene uten den enorme støtte jeg har fått av han hele veien.

Jeg skal ta kontakt med sykehuset i Hgsnd og få en omvisning og da skal vi avklare det samtidig om far får være med eller ikke. Det er ikke slik at vi vil kaste en nybakt mamma på gangen for å gjøre plass til pappen, men at han får lov å være der, om det isåfall blir i en hvilestol.

Lykke til til deg også:)

Skrevet

Heisann!

Da jeg fødte 1. mann i 2005 på hgsd sykehus følte jeg at jeg var i de beste hender fra vi kom inn på sykehuset til vi reiste hjem!!!

Hadde en kjempe hygglig jordmor som tok utmerket vare på både meg og far. Jeg fikk beskjed på forhånd at far måte ha med mat og drikke selv dersom han ønsket noe under fødselen, men de kom med kaffe, og tilbød brødskiver osv!! De forklarte far hele veien hva som foregikk, hva de skulle bruke det og det utsyret til! Han følte seg veldig godt tatt vare på!!

De har også pasient hotell på sykehuset som egentlig er veldig nytt, som vi fikk bo på etter fødselen, vi flyttet ned der bare noen timer etter at gullet var født. Vi fikk beskjed om at siden vi valgte å bo der så regnet de med at vi klarte oss selv, men det var bare å ringe på føden dersom det var noe vi lurte på. Fikk med oss en lapp der alle avtaler med jordmor og barnelege var skrevet ned, så det var bare å ta heisen opp på føden når vi hadde en avtale.

På hotelet er det barnepleiere og sykepleiere på jobb 24 t i døgnet, å de hjalp meg med amming og masse andre spm jeg hadde.

På rommet vårt styrte vi oss helt som vi ville, mat var inkl, og vi kunne ha så mye besøk vi ville, når vi ville. Jeg syntes det var helt deilig å ha egen dusj og do, å slippe å dele med mange andre på gangen!!!

Og de viktigste: Far fikk bo der hele tiden. Han måtte bet litt utenom, men langt i fra det et vanlig hotell koster!!

Det som også var viktig når en bodde på hotelet var at en må selv spørre om hjelp med f.eks. amming eller andre ting, de som jobber der kommer ikke på "visit" runder. Så det nytter ikke å klage i ettertid dersom en følte en ikke fikk hjelp!!

Så jeg hadde en topp føde og barsel opplevelse på hgsd sykehus, å håper inderlig at jeg får bo på hotelet denne gangen også!!!!!

Skrevet

Skal også føde i Haugesund, og har hørt mest positivt om dette sykehuset. Inkludert at de har sykehotellet som vi kan flytte inn på.

Det jeg vet som er negativt om stord er:

-Lite folk på vakt om nettene

-Veldig lite ekspertise, alle prematurbarn blir sendt til Haugesund

-Skal noe være galt så er det rett i taxi/ambulanse til Haugesund, og dette er ca en time kjøretur i vanlig hastighet.

Skrevet

Eg fekk mine to første på stord, og likte meg godt der. Denne gang har eg eit komplisert svangerskap og må føde i haugesund. Barselhotellet er eit stort pluss i haugesund. Du får flytte inn der ca 3 timer etter fødselen er over. Her kan far være med deg hele døgnet, men må betale for kost og losji... Veit ikkje kva prisene ligger på, for min mann skal være hjemme med våre to barn. Søstera mi har fått tre i haugesund, ein som ende med akutt keisersnitt. Ho hadde kun ein ting å klage på, og det var 6 og 8 mannsrom... Der du aldri hadde privatliv eller rom om natta.

Men, stord er koslig... Hadde lyst å føde der denne gang og. Eg budde på stord når førsta mann blei født, så da blei det naturlig. Men, men nr to så budde me i sveio, og da høre du til haugesund. Var ikkje vanskelig å få bytte sjukehus! Og stord sette stor pris på fleire fødende som kommer dit. Hadde dårlig erfaring med ei jordmor på stord da, ei eldre svensk ei... Ho ville kontrollere fødselen min, ville eg skulle føde ståande... Glad det var vaktskifte før han blei født. Ho som tok i mot han var kjempe grei.

Lykke til uansett...

Skrevet

HI

Tusen takk for innlegg. Jeg føler meg nå tryggere på valg:) Så lenge min mann og barnets far får lov å være med under og etter fødselen gjør det mindre for meg om jeg ender opp med en sur jordmor eller masete sykepleier. Jeg skal overleve mye rart, men ikke å bli frarøvet tryggheten min mann gir meg:) Og hvis man har sykehotell vi kan være på etter selve fødselen skal vi gjerne legge noen kroner igjen der og kose oss som en familie:)

Da skal jeg når det begynner å nærme seg ringe inn for en omvisning og samtidig lage en ønskeliste og legge inn mine "krav/ønsker"

Tusen takk for alle innspill.

Og lykke til til dere alle:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...