Gjest Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Eller fått satt i gang fødselen, altså. Hvordan gjør de egentlig det? Og er det grusomt?
Gjest Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Jeg ble satt på drypp. Og hoppla, så var vi i gang. (dette var etter vannavgang og dagesvis med ubrukelige rier...)
Gjest Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 Jeg har svangerskapsforgitning, så Ullevål vurderer å sette meg i gang til uka. :/ Men gikk det fort etter at de satte dryppet?
Gjest Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 mange sa til meg at det var grusomt-så jeg grua meg skikkelig!Men det var ikke fælt i det hele tatt..altså-fødsel er jo vondt da!Men jeg tror nok ikke det var verre fordi om jeg ble satt i gang. Fikk en modningspille halv 8 på morningen,så sjekka de igjen halv 3-da skulle jeg få en til hvis det ikke hadde skjedd noe.Men så var det komt i gang av seg selv da.Så tok dem vannet kl 18,og etter det begynte rier og vondter.Snuppa var ute 2.
Gjest Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Fikk sånn gele. Riene begynte etter 30 min. Ble intenst ganske kjapt. Lå 30 timer med rier, men det var vel fordi de 2 jordmødrene jeg hadde før hun siste kom, ikke skjønte at jeg ikke hadde sjans til å føde vaginalt. Han satt bom fast høyt oppe. Nå har jeg kun 1 barn, så kan egentlig ikke si så mye om forskjellen. Men etter som jeg har hørt, så var mine rier intense og mer hyppig enn når fødselen setter i gang av seg selv.
FrøkenSprøken Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Litt av vannet mitt gikk (ikke spør hvordan det går an) natt til mandag, og etter to døgn med maserier tok de resten av vannet mitt. Jeg skulle bli satt på drypp, men DET ble ikke nødvendig! Fikk konstante rier uten pause, som vedvarte helt til ungen var ute tre og en halv time etterpå. Spurte jordmor om hvorfor dette skjedde, og hun sa at det ofte kunne skje når fødselen startet før kroppen egentlig var klar for det. Så det kan nok stemme at man ofte får en tøffere fødsel hvis man bli satt igang,,, Vet ikke om det gav deg svar på det du lurte på, men...
Gjest Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Er bare redd for at det kommer til å drøye om jeg blir satt i gang, jeg. Det gikk så fort sist, nemlig, kunne godt tenke meg det igjen.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Jeg ble også satt igang. De tok vannet ca. kl 15, fikk drypp klokka 16:30 Lille Camilla ble født 23:18 :-) Jeg var ca 4 1/2 time i aktiv fødsel (fra 3cm åpning) Glad det gikk såpass fort :-) Er førstegangs så jeg vet ikke hvordan det er å ikke bli satt igang, men synes det var helt greit :-) Lykke til!!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 glemte å si at det var ingenting på gang hos meg når de tok vannet. Ble satt igang pga høyt blodtrykk og lite barn
Solskinnsjenta Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 Ble satt i gang pga vekstavvik på ene tvillingen ca 3 uker før termin. Var ikke moden og hadde lang, lukket livmorhals da de satte første modningspille en torsdags morgen. Riene kom igang 4-5 timer etter. Hadde tre døgn med modning og rier av varierende intensitet før de tok vannet søndagskveld. Etter en natt med intense rier (fikk drypp pga epidural) og lite fremgang avbrøt de fødsel ved 5-6 cm åpning og tok tvillingene med keisersnitt 14 timer etter vannavgang. Har inntrykk av at det er noe større risiko for at det ender med snitt når fødselen settes igang enn når den starter av seg selv, men har på ingen måte noe forskningsmessig belegg for å hevde dette.
Kristin* Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Jeg ble satt i gang, og det tok litt over 2 døgn før han var ute.
Fire småtroll Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 Jeg ble satt igang fordi vesla var litt stresset, de var ikke helt fornøyd med pulsen hennes i tillegg til at hun var stor (4850g) Synes det var helt greit jeg. Tok 4,5 time fra de satte dryppet til hodet var ute ( jeg var moden så jeg slapp modningspiller). Selvfølgelig var det temmelig intenst og vondere enn "naturlige" rier, men mine to første fødsler varte i 23 og 18 timer, så litt ekstra smerte mot å korte ned tiden så betraktelig var helt okei for meg.. Nå satte skuldrene hennes seg fast i mitt bekken og avslutningen på fødselen ble helt forferdelig, men det er en helt annen historie, og har ingenting med igangsettinga å gjøre. Lykke til!
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Jeg blei satt i gang fordi vannet gikk, men ikke noe anna skjedde. Vannet gikk 11.35 på en fredag - dro til sykehuset ved 14-15 tiden. DA var det ingenting som viste at det var en fødsel på gang utenom at vannet hadde gått, så jeg fikk permisjon til å reise hjem. Dro hjem kom tilbake på sjukehuset 0800 dagen etter. Fikk en pille opp i sjeden som liksom skulle få tilng til å starte opp.. Men den gang ei, ny pille et par timer etter - den hadde heller ingen virkning. Ingen rier, og ingen åpning.. KL 13.30 ble jeg satt på drypp. Gikk og gikk, dem økte sakte men sikkert opp dosen - og riene økte i takt med det.. Kl 17.30 hadde jeg så vondt og så kraftige rier at dem måtte sette ned i dryppet - for jeg hadde kun vonde mase rier, det gjorde f.. så vondt - men ingen åpning what so ever.. Kl 19 fikk jeg mast meg til badekar, for eg var så sliten. Da hadde jeg en liten cm åpning.. Lå i badekaret og sov mellom riene, sambo satt ved siden av å hold armen min hvor dryppet satt sånn at det ikke kom i vannet.. Sånn lå jeg i 2 timer - da fikk jeg ikke lov av jordmor å ligge lenger.. Sto opp blei sjekket og gleden var stor da det viste seg at jeg hadde 6 cm åpning. Fikk tørket meg, og gikk frem og tilbake ( klarte ikke å sitte da alle smertene var i ryggen). KL22 kom anestesi legen opp, og da han viste seg i døra og sa jeg skulle få epidural åpnet resten seg.. Jeg hadde full åpning.. Ikke lenge etter at epiduralen var satt kom press riene, og 23.40 hadde jeg blitt mamma til en gutt med ufattelig langt hode ( han blei tatt med sugekopp)...
Kjærlighet <3 Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 HAr ganske lik historeie som en annen over. Vannet begynte å gå, men bare litt. Det var en tirsdag...skjedde ikke mer før lørdagen da var jeg på sjekk på sykehuset og dem tok resten av vannet:-) Dem forberedte meg på at jeg skulle få drypp og at jeg derfor måtte skifte fødestue etterhvert. Men halvannen time etter at vannet var tatt var lillegutt ute. Så når han endelig kom (13 dager over termin) kom han i rekord fart :-)
Bella Swan Skrevet 6. august 2007 #16 Skrevet 6. august 2007 Jeg ble satt i gang 6dager før termin med nr2. Var helt super fødsel, fødte på 1 1/2 time. Riene var intense og knapt uten pause, men gjorde ikke så mye siden fødselen var så kort! Lykke til.
Stratos med 3 barn Skrevet 6. august 2007 #17 Skrevet 6. august 2007 Jeg var overhode ikke moden så de begynte med kateter, så modningspiller. I følge jm på jobb var dette en av de værste måtene å føde på, for når det første skjedde noe gikk åpningsfasen altfor fort. Jeg ble drit syk. Ikke meningen å skremme deg, men vær klar over det og krev din rett til smertelindring etc!
olebrum30_05&09&13 Skrevet 6. august 2007 #18 Skrevet 6. august 2007 jeg ble satt i gang 11 dager over termin da ingenting skjedde å da fikk jeg modningspille som skulle virke 1 t så jeg måtte ligge i ro den timen.. oxo fikk jeg beskjed om å gå rundt på sykehuset å da gikk det ett par timer før riene kom.. men fikk aldri skikkelige rier jeg.. uansett hvor mye drypp jeg fikk.. fikk bare mer intense, hyppigere rier så jeg hadde lite pause mellom hver ri. men sånn alt i alt var det ikke sååååå gale.. å gruer meg ikke om jeg blir satt igang på neste fødsel oxo...
olebrum30_05&09&13 Skrevet 6. august 2007 #19 Skrevet 6. august 2007 fikk modningspillen kl 7 fredags morgen å natt til lørdag kl 04:10 var hun ute så gikk nesten ett døgn.
Gjest Skrevet 6. august 2007 #20 Skrevet 6. august 2007 Hadde også sv.forgiftning...Ble satt i gang med pille på morgenen,liite effekt.Ny pille neste morgen...Liite effekt.Ingen tegn til fødsel. Tok vannet tidlig kveld,da fikk jeg rier,men ikke regelmessige...Hang opp drypp 21:30...fortsatt ingen åpning...Kraftige rier,kjentes som jeg skulle føde på toalettet(satt der konstant for jeg måtte tisse hele tiden) 22:30 spurte jeg jm om lystgass,men nei det får jeg ikke før jeg har 3-4 cm åpning noe hun mener jeg ikke har.Da får jeg panikk,tenker på hvordan det skal bli om jeg ikke har kommet til 3-4 cm enda og skal til 10!!!Overtaler henne til å sjekke,har da 7 cm...Får lystgass;) 00:45 etter rier som gikk i ett kom han endelig. Jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte ha epidural pga.sv.forgiftningen.De mått ha kontroll på fødselen,skulle ikke gå for kjappt pga.blodtrykket.Kunne sende kroppen i sjokk...Jaaaaa,men slik gikk det ikke.. Ville foretrukket en MYE lenger fødsel med opphold mellom riene,og kontroll.. Snakk med den du skal ha med på fødselen,bli enige om hva du ønsker,og få den personen til å stå på krava for deg (jeg var ikke i stand selv til det ihvertfall).Selvsagt ikke alltid man kan få det som man vil (spes.med sv.forgiftning),men....Er trygghet viktig,få informasjon om hva som skjer underveis...Mener ikke skremme.. Lykke til:))
suseduse Skrevet 6. august 2007 #21 Skrevet 6. august 2007 jeg ble satt i gang, og har ingen positiv erfaring med det.. å få han ut var greit nok, men riene var tette og lange og fryktelig vonde..var en lang fødsel.. håper at det ¨år naturlig neste gang.. men han var litt for stor for meg, ville ikke synke, så drøyde litt pga det, gikk 17 dager over.. men søstera mi har blitt satt i gang 3 ganger og gikk veldig fort og greit med henne alle 3 gangene!
Gemini77 Skrevet 6. august 2007 #22 Skrevet 6. august 2007 Jeg ble... Ble lagt inn lørdag og fikk modningsgele.. Gikk og trasket hele dagen og merket masse sterke kynnere.. Dagen etter fikk jeg ny modningsgele og sterkere og sterkere kynnere. Utpå kvelden sendte de samboer hjem og jeg skulle få smertestillende og sove, men da jordmor kom med smertestillende så sto jeg og hang i en klesknagg på veggen og peste. Fødselen var i gang og samboer måtte tilbake. Riene var fine de, men ble satt på drypp utpå natten etter at de satt epidural. Gikk som en drøm, og jeg hadde en fantastisk fødsel! Jeg har lyst til å bli satt igang neste gang også jeg. Var så kontrollert og rolig.. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå