Gå til innhold

Ang overtid. Hva mener dere? er jeg overhysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo en dag på overtid nå, og var hos legen. Han sjekket BT, 110/70, vekt (3 kg opp på en uke! vel mye nå på slutten, jeg spiser jo nesten ikke)

og Sf-mål. Gått ned igjen, ligger nå under den røde streken, har ligget over hele veien.

Han sa at alt så fint ut. Fikk et brev med søknad om overtidsvurdering som jeg skulle sende til sykehuset. Også fikk jeg ny time om to uker.

Jeg spurte om det ikke var noen mulighet for å få kommet på sykehuset eller noe og bli sjekket gynekologisk for å se åssen "ståa" er, siden jeg er på overtid. Men han sa at det ikke var nødvendig når formen var så bra. Han utfører ikke GU.

Jeg syns det er litt rart at jeg ikke skal bli fulgt nøyere opp nå som jeg er på overtid? Eller er det jeg som overdriver? Ser at så mange her får komme på sykehuset og bli strippet og sånn FØR termin fordi de er lei, tærer på humøret å gå med åpning uten at noe skjer osv. Jeg har hatt åpning på en cm og vært moden i en mnd nesten. Hvorfor skal ikke jeg bli fulgt opp i det hele tatt nesten?

Litt frustrert nå, og sambo syns det er helt hårreisende..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke hysterisk. Eg har lyst til å gå til legen hver dag. Litt bekymra nå til slutten (er 6 dager over). Men eg fikk legetime etter en uke igjen ( i morra). Så var eg på føden på lørdag på grunn av kløe som plutselig begynte. Syns også man burde fulges opp nøye etter termin. Burde få UL også. Men, men...

Få deg en legetime til, eller ring til føden om noen dager og spørr, om du kan komme innom for en liten skjekk. Det gjør de sikkert.

Ikke godt å gå å vente uansett, men verre er det når man er bekymret.

Lykke til

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg er ikke på overtid og har vært til kontroll så godt som hver uke de siste 4 ukene. Jeg syntes det hørtes lenge ut å gå to uker til neste kontroll når du er på overtid. Jeg hadde ikke likt det sjøl for å si det sånn.

Kanskje du kan ringe på føden og informere dem om at du er på overtid og si du ikke har legetime før om to uker?

Det er vel ikke sånn superstress så du kan jo ringe i morgen i kontortiden. Jeg tenker litt sånn at det er mange rare fast leger rundt om. På føden er de spesialister. Jeg syntes det var rart du måtte sende brevet til føden selv også jeg....

Skrevet

Termin er UL-dato +/- to uker. Ergo er man ikke "på overtid" før dag 15 etter UL-datoen.

Skrevet

Jeg VET det anonym. Men jeg FØLER meg på overtid når det er etter termin. Tviler på at jeg er den eneste som tenker sånn.

Skrevet

Ja.

Det er helt vanlig praksis at man ikke drar på overtidskontroll på sykehuset før 14 dager over termin. Og så lenge du og babyen har det bra, er det ingen grunn til å innkalle deg unødig.

Skrevet

Poenget, ennaH, er jo at man blir usikker på hvordan det faktisk står til med barnet når kontrollene ikke er hyppigere etter termindato er passert. Med den forskningen som nå er gjort på dette området, synes jeg ikke det er rart at vordende mødre vil følge litt ekstra med. Jeg har to bekjente med babyer det holdt på å gå riktig galt med i siste liten fordi de gikk for lang tid over termin. Dette ble ikke fanget opp før under fødsel - ingen signaler på forhånd.

Skrevet

Nei, anonym, det stemmer ikke! Da er du ikke helt oppdatert på de nye rutinene. INGEN skal gå så lenge på overtid.

Skrevet

Viser til ett innlegg jeg skrev før i dag:

Pga. att nye studier viser att det ikke er noe særlig å gå lengre enn 13 dager overtid, har flere og flere sykehus begynnt med ny praksis.

Overtidskontroll på 7 dag over termin, igangsetting 11 dag. Så det spørs hvilket sykehus du bruker.

Alle leger er enige om de nye studiene, men pga. att det koster for mye å sette igang, så velger flere sykehus å vente med igangsetting.... HELT sykt men.

Så jeg ville KREVD å bli sjekka før ja :-) Lykke til.

( Og ikke alle fastleger er klar over disse nye rutinene på de fleste sykehus. Min lege visste det ikke når jeg gikk på overtid sist, og da ringte sykehuset fast legen min, og brukte kjeft på han!!)

Skrevet

Kristin - på ultralydskjemaet mitt fra Bærum sykehus står det at overtid regnes fra 14 dager etter termin. Sikker på at de ikke fører ulik praksis fra sykehus til sykehus? Eller har det kommet nye rutiner for alle sykehus nå i det siste? Håper det.

(En kollega av meg som fødte i vinter måtte gå inn i sin tredje uke etter termin før de satte henne igang).

Gjest Ut på tur
Skrevet

Ut i fra tidligere tråder her på BIM så tror jeg det er ulik praksis fra sykehus til sykehus når man settes igang. Det som jeg synes er kritikkverdig i denne saken er at når man er på kontroll hos legen 1 dag etter termin så går det to uker før neste kontroll. Føler man det er nok er det jo fint. Men så lenge man ikke gjør det er det ikke bra nok. Jeg mener fortsatt at du skal ta kontakt med føden i morgen fairy dersom du er usikker og redd i forhold til disse tingene.

Skrevet

Takk for svar!

jeg tar og ringer føden i morgen og hører om de kan ta en sjekk. Er mer nervøs for at det skal skje noe nå, enn jeg var de tolv første ukene. Mulig jeg er litt paranoid men.. Syns liksom ikke at det holder med det jeg fikk vite hos legen i dag..

Skrevet

Ja, ring til føden å hør hva de sier.

Lykke til :-) Hold oss oppdatert :-)

Skrevet

På bærum sykehus er praksisen at de setter igang fødselen når du er ca 14,5 uke over termin, hun sa at det kan gå nsten tre uker før de setter igang

Skrevet

På SØF i Fredrikstad er det også nye rutiner. Dette ble det

informert om på fødselsforberedende kurs av to jordmødre.

Mellom dag 9 og 11 sa de. Så anonym og ennaH, det gjelder

IKKE overalt nei!

Skrevet

jeg har termin 17.sept og er åp overtid fra 30 sept...st.olavs..

Skrevet

Jeg er på dag 4 på overtid. Skal til legen neste uke igjen på kontroll. Jeg får bare gå 12 dager på overtid på KK i Bergen.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Bærum er jo mongo når det gjelder overtid da! Der lar de folk vente 21 dager etter UL-tremindato før de setter i gang, og det er uforsvarlig!!!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Bare for å greie litt om ang. uttrykket "overtid". Her på bim og i vanlig dagligdagstale så er alt etter termindato overtid. Offisielt hos sykehusene er overtid noe de regner fra 14 dager etter termindato, men til og med de begynner å surre litt, så mange der snakker også om overtid utifra termindatoen. Kopierer fra KK på Haukeland som eksempel:

Overtid er definert som at svangerskapet har vart mer enn 14 dager over ultralydterminen.

På Kvinneklinikken vil man i følge nyere retningslinjer ofte velge å sette fødselen i gang etter 12 dagers overtid. Dette blir imidlertid vurdert i hvert enkelt tilfelle.

Der det står "12 dagers overtid" er det altså snakk om 12 dager etter termindato, og ikke 14+12.

En SKAL på kontroll hvis en går over tida (over termindato), og da ofte! Å vente 2 uker på ny time er uhørt, men jeg har hørt det før. Det er nemlig slik at en del leger og jordmødre ikke tar overtidskontroll, og da må den gravide til sykehuset for sjekk der hvis svangerskapet varer lenger enn til termindato. Noen leger derimot har ikke fått med seg disse rutinene, og det er svært bekymringsverdig!!! Da er det bra at vi gravie er obs på når sånne ting skjer.

Noen sykehus praktiserer å vente helt til 21 dager over tida før de setter igang fødsel...dette er IKKE bra. Hvis dere kommer i den situasjonen at sykehuset dere tilhører ikke vil sette igang fødselen etter 14 dager så må dere for all del KREVE å bli satt igang...21 dager er uhørt, og det er uforstålig for meg at det faktisk er lov å praktisere dette!

Skrevet

Jo, det er ulik praksis fra sykehus til sykehus. Ikke for att de er uenige i risikoen med overtid, men pga. att noen overleger ved noen sykehus mener att det koster for mye å sette igang tidligere, i forhold til hvor mange som dør av det.... Helt kvalmt!

Skrevet

På mitt UL skjema står det at jeg regnes på overtid fra 18 september, og min termindato er 6 september, så da vil det si 12 dager...Håper virkelig at jeg ikke må gå så lenge - jeg har planlagt å føde litt før helst jeg da ;)

Skal til jordmor 16 august, så til lege 30 august, så her er det 2 uker mellom hver lege/jordmortime, men blir kanskje enda oftere på slutten. Har i dag 30 dager igjen til termindato, dvs 4 uker...

Legen sa at da kommer du tilbake til meg 30 august, hvis du ikke har født da...he,he...da ble jeg jammen fødeklar med en gang....30 august hørtes jo ut som en fin dag å føde ;)

Ville ha ringt føden dersom du merker at babyen oppfører seg annerledes i magen enn ellers - eller hvis du går rundt og bekymrer deg ....Men er jo veldig normalt å gå over tiden med tanke på termindato...dessverre...

Skrevet

Noen som vet rutinenen til sykehuset i Stavanger? Jeg vil IKKE gå 14 dager overtid, siden jeg var 5kg da min mor måtte det samme med meg!

Skrevet

Overtid eller ikke. Hadde ikke følt meg trygg hvis jeg ikke skulle på kontroll før om to uker når jeg var så langt i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...