Gå til innhold

SF Mål.. Hjelp ønskes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i dag, er 32+2.

Og SF målene mine har blitt mindre :S Altså sist jeg var der; uke 27+4 var den på kanten av det på det grønne på den måleren. I dag har den havnet nede på den røde streken :S (Regner med helsekortet ser likt ut for alle?) Så jeg ble satt opp med time om 2uker igjen..

Jeg spurte henne om det betydde noe, om det kan være noe galt med lillegutt, men hun sa hele tiden at det var ikke farlig.. og grunn til at hun satt opp time om 2uker igjen var fordi jeg var kommet så langt på vei, så det ble flere timer.. MEN! På helsekortet mitt står det at årsaken til time om 2uker er p.g.a SF målene mine. Og for å si det sånn, legen min er ikke til å stole på.

Men jeg lurte på om det er andre her hvor SF målene har sunket på, hvor de har fått litt mer informasjon om årsak til det, og om dere vet at det ikke er noe galt? Er litt bekymra :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det samme, men fikk høre av legen min at sf mål kan variere etter som hvordan på leiet til babyen er, ligger den i tverrleie vil den strekke livmoren utover så den ikke blir så høy...kan jo være derfor kanskje?

Ellers er det vanlig med kontroll hver 14. dag etter uke 30. Også blir det hver uke når det nærmer seg slutten(ikke sikker på når det er).

Lykke til!

Gjest anouschka with Love
Skrevet

Hei du!

Det kommer an på hvordan babyen har lagt seg. Tror ikke du trenger å bekymre deg, har hørt om mange med lignende opplevelser.

Det er fint legen setter opp ny time for å sjekke. Hadde det vært noe akutt så hadde han sendt deg på ultralyd samme dag så du kan nok ta det helt med ro.

Her så har jeg sluttet å gå opp i vekt de siste 8 ukene. Er i uke 37 nå. Det spilte ingen rolle sa JM og fastlegen siden jeg har gått opp 20 kg totalt. Vi vokser forskjellig rett og slett, babyen også. Og liggestillingen har mye å si :).

Skrevet

Jeg fikk også høre at sf-målet kan variere alt etter leie til babyen, og etter hvem som måler. Det var visst dessuten vanlig at det sank litt mot slutten av svangerskapet når babyen sank lenger ned i bekkenet.

Her jeg bor er det forresten ikke vanlig med så mange kontroller som det står i innlegget over her - her er det ktr i uke 28, 32, 36, 38 og 40. Dersom en går over tiden blir det først ktr hver uke.

Skrevet

Takker for svar. Lillegutt ligger visstnok med hodet ned, fikk kjenne hodet hans og hodet lå ganske nære venusberget mitt (vet ikke hva det området over venusberget heter jeg >.< ) Kan det være årsaken til at det ble så forskjellig? Og jeg går kun hos legen, så hun måler nok på samme måte hver gang.

Og.. er det forresten normalt at hodet ligger nedover allerede i uke 32?

(fikk ikke noe ordentlig svar fra legen..bare mumla ett eller annet)

Beklager om jeg kommer med teite spørsmål.. Men er ikke lett å være førstegangs, med null peiling ang. graviditeter og en idiot av en lege.

Skrevet

Tror ikke det er uvanlig at de ligger med hodet ned i uke 32. Da jeg var hos jordmor i uke 32 hadde gutten min også lagt seg med hodet ned og jordmor trodde han ville komme til å bli liggende sånn frem til fødselen (selv om hodet ikke er festet ennå).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...