Gå til innhold

finnes det noe jeg kan male med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne male ett par vegger i det nye kjøkkenet vårt- fryktelig farge og to små vegger... Finnes det noe maling som er trygt for gravide dersom man lufter godt og ellers kanskje får noen andre i familien til å ta selve jobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

neida.. mal i vei med vannbasert maling til vegger.. ha vindu åpent og kos deg med ny farge på veggene.. no prob!!!

Skrevet

Maling er ikke farlig med mindre du spiser eller drikker den. Den nye oljemalingen er også mer eller mindre fri for løsemidler. Mal i vei, luft godt pga lukt og kos deg. :-)

Skrevet

bare å male. jeg har malt masse jeg;) de på maxbo sier at all maling er trygg og at det ikke er løsemidler i dem. man får også vanntynnet oljemaling nå og den er nesten fri for lukt. ville anbefalt olje på kjøkkenet. ikke bare bare å vaske kjøkkenvegger som er seige av matos når de er malt med vannmaling. da må du i såfall velge en ganske blank maling.

så bare mal du!! bare pass på god utlufting og ikke stå for lenge om gangen. gassene kan gjøre deg kvalm. luft gjerne på natta også i et par dager etter.

Skrevet

rart dem sier det på maxbo, for jeg spurte jordmor om dette for noen uker siden og hun ville ikke at jeg skulle male eller oppholde meg i et nymalt hus i det hele tatt pga jeg er gravid. dersom sambo måtte male litt skulle jeg ikke oppholde meg i huset før tidligst 2 uker etter og dette var uansett malingstype... årsaken var at babyen senere kan utvikle astma og allergier lettere sa hun!

Skrevet

er nok best å høre på legen enn å stole blindt på folka fra maxbo skjønner jeg. den der med astma har jeg ikke hørt før. bare at man skal unngå all maling/whitespirit med løsemidler. all maling er miljømerket og skal være fri for løsemidler, hvertfall på maxbo, og skal ikke være skadelig for hverken oss eller fosteret.

er vel gassene da som forårsaker astma. da må man ha sånn alienmaske når man maler;)

Skrevet

Hjelpes... Et lite råd, damer... Jeg har jobbet med maling, og hatt mye kursing hos Jotun. All oljemaling som blir solgt nå, er vanntynnbar. Det betyr at man ikke trenger whitespirit for å rense pensler og slike ting. Bruk Jotun Penselrens. Dyr, men super.

Oljemaling skal for øvrig IKKE brukes på tapeter og lignende pga vaskbarhet som noen sa her, det er feil. Dersom man bruker akrylmaling av typen Lady, feks Lady Halvblank 25, så er den mer enn god nok på kjøkken, og lett å vaske. Oljemaling er fint hvis du derimot har panel på veggene. Styr unna malinger som Jotaplast o.l, som ikke er vaskbare...

Du blir ikke syk av maling, og du skader heller ikke babyen. Men man kan føle seg dårlig pga lukt og slike ting, så luft godt uansett både under malingen og noen dager etter.

Men det er helt trygt å male et par vegger på kjøkkenet mens du er gravid, så lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...