ragna Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 hadde en "light"-versjon prat med jenta vårs denne sommeren (hun blir 5 år på onsdag) men saken var den at hun lurte veldig på hvordan lillebror egentlig hadde blitt en baby inni magen min. jeg måtte innse at slaget var "tapt", spørsmålet hennes var altfor reflektert til at jeg kunne pakke det bort i storkeprat og fjølprat. men samboer mente at dette var da ALTFOR tidlig for ett barn å få svar på. men jeg mener bestemt at gode spørsmål fortjener gode svar. eller er det jeg som driter på leggen her og gir henne altfor mye informasjon?
Gjest Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 nei jeg er enig med deg...skal si deg at bestissen til gutten min på 4 har en pappa som er lege og han sier... tissen til pappa gikk inn i tissen til mamma og ut kom en baby...ikke verre enn det...
Vrimle Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 Synes en like godt kan være ærlig fra første stund spørsmålet kommer opp jeg;) De tar da ikke skade av å høre sannheten. De føler seg jo lurt seinere om de får høre noe annet å finner ut at det ikke er sånn. Tror det er viktig å ha et naturlig forhold til sånt jeg, så blir ikke barna flaue over sånt når de blir større eller..
ragna Skrevet 6. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2007 hehe;) noe i den duren jeg også forklarte det. sikkert av interesse at barna får en forklaring de faktisk kan forstå
ragna Skrevet 6. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2007 odin_min; jupp, var akkuratt det som var argumentet mitt til samboer også, viktigheten med et naturlig forhold til kropp og seksualitet osv. og dessuten, tror det kommer en fortrolighet mellom barn og foreldre som vil gagne oss når barna blir større og ser at mamma og pappa faktisk har gitt dem ærlige svar og forklaringer fra børjan av. kanskje det vil føre til betroelser av ting som kan være vanskelige å snakke om i tenårene f.eks. tiden vil vise
grå :) Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 vel jeg har foreldre som aldri fortalte om mensen.... da er det egentlig bedre å heller være litt tidlig ute. dessuten aksepterer de mer når de er mindre
Muffinsmamma Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Mange barn lurer på dette når de er små, og selv om foreldrene er ærlige, så glemmer barna lett hva de fikk høre.. og kommer med samme spørsmål noen år senere:) (sier mine foreldre iallefall som har 4 barn) Så tror ikke det spiller så stor rolle hva man sier, men er enig at ærlighet er bra altså..
FrøkenSprøken Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Mini her er bare ett år, så den praten har ikke vært nødvendig enda, men med småsøsknene mine tok vi (de er mye yngre enn meg) den praten når de selv spurte om det. Uansett alder er vi heeelt ærlige, men utelater kanskje noen detaljer;) Vi sier: "Når en mamma og en pappa er veldig glade i hverandre hender det at de vil kose med hverandre, og da hender det at pappaen putter tissen sin inni tissen til mammaen. Og av og til legger pappatissen igjen et frø inni tissen til mammaen, som vokser seg stort og blir til en baby." Når de blir gamle nok til å forstå det kommer praten om at det ikke trenger å være en mamma og en pappa, og at det bør være to som er glade i hverandre, og litt om sædceller og eggceller... Kommer til å gjøre det på den samme måten med mine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå