Gå til innhold

Tilvenning i barnehage... trenger gode råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pjokken skal begynne i barnehage denne uka, han er 23 måneder gammel. Jeg har vært hjemme med ham så han er så vant til å ha meg i nærheten.. er redd for at tilvenningen kan bli krevende for oss begge .. :(

Bare lurte da om noen har erfaringer med tilvenning i barnehage for mammadalter? Jeg jobber heldigvis ikke på dagtid enda, så jeg har mulighet for å være der (delvis) sammen med ham i begynnelsen, ellers vil jeg vvære 10 minutter unna om det skulle være noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å tenke på denne måten:

Barnet har vært sammen med deg i 23 mnd. Kanskje på tide å lære seg å leke med andre barn??? (mener ikke at du ikke har tatt han med til f. eks. åpen bhg, eller lekt med andre barn...)

Barnet har vært sammen med deg i 23 mnd. Kanskje skjørtet til mamma begynner å bli litt kjedelig å henge i?

Du har vært sammen med barnet ditt i 23 mnd. Kanskje på tide å få litt voksen-tid?

Høres hardt ut, men tror det er mamma'n som har det værst. Det følte jeg i hvertfall selv veldig mye. Og jeg har overdrevet og satt dette på spissen i dette innlegget. Hva med å begynne med litt korte dager? Og som du sier, så er du bare 10 min. unna om det er noe. Men kanskje det er best om du holder deg litt på avstand så han blir vant med at du ikke er rett rundt hjørnet? At det finnes andre mennesker som også kan trøste, blåse på kneet, leke og kose? Og som regel forestiller man seg det værste og ting blir egentlig mye enklere enn man tror. (Noen ganger skuffende enkelt... eks. "Har han ikke savnet meg i det hele tatt mens jeg har vært borte fra han?" = værre for mor enn barn.)

Hjalp det?????

Lykke til i hvertfall!

Skrevet

Min eldste begynte i barnehagen for 1 år siden. Da var han 20 mnd og hadde vært hjemme med meg til den tid. Han var mammadalt de lux selv om vi hadde vært i åpen barnehage etc.

Barnehagen din har sikkert et opplegg over 3 dager der du er mer og mer borte fra han. Følg det, og så lar du han få ha kortere dager noen uker hvis du har mulighet.

Noe gråting vil det nok bli - det må du bare stålsette deg på. Blir nok en overgang for han, men han kommer nok til å få det kjempefint i barnehagen =)

Min gutt begynte i dag på stor avdeling, og han trives så godt i barnehagen nå. Tok noen mnd før han var helt inne i det, men det var det verdt =)

Lykke til!

Skrevet

min begynte i bhg på torsdag som var. da var jeg der sammen med ham i 2 timer. på fredagen gikk jeg etter 20 minutter og han var der i 5,5 time alene :) gikk supert! Idag bare leverte jeg og dro. min er 17 mnd :) det komme ritl å gå mye bedre enn du tror!!

Skrevet

Hei :)

Vi begynte med tilvenning i barnehagen på fredag, og lille jenta mi (på 22 mnd) er en skikkelig mammadalt ( i tillegg er hun veldig sjenert).

Jeg satt med henne på fanget stort sett hele fredagen, men idag så flyttet jeg meg gradvis lenger unna henne.. Hun lekte og koste seg, å jeg så VELDIG mørkt på dette..

Barnehagepersonalet sa at vi skulle bruke så mye tid meg og emilie trengte, så foreløpig har vi en dag igjen av tilvenningen, så ser vi hvordan det går :)

Skrevet

Takk for svar!

Jo vi har vært i åpen barnehage siden han var 1 år, så han er vant til å ha masse andre barn rundt seg. Det som blir "nytt" er at han skal være der flere timer sammenhengende, og at jeg ikke kommer til å være der..

Det blir veldig spennende uansett, håper tilvenninen går raskt for både mor og sønn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...