vi blir 5, 25 sept :) <3 Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 hei jeg driver og søker jobb, men noen sa att arbeidsgivere tar ikke i mot gravide...hva gjør jeg nå? for jeg har ikke rett på noen penger nå etter det jeg vet...jeg er 2 mnd på vei ...
ano`num *17.03.10* Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Hadde jeg vært deg, ville jeg holdt graviditeten "hemmelig" til en stund etter evt ansettelse. Du er alt annet en pliktig til å informere, og han har ikke lov å spørre og bruke et positivt svar mot deg. (Men han kan seff skylde på andre årsaker om du forteller det)
Fabelaktiv Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 arbeidsgivere har ikke lov til å ikke ansette deg pga graviditet... men de kan jo lett si at det er fordi noen andre er bedre kvalifisert - føler du at du blir forbigått fordi du er gravid kan du klage til likestillingsnemda eller noe slikt også må du jo ikke fortelle at du er gravid da - om ikke du vil fortelle det. Det er opp til deg hvordan du vil starte arbeidsforholdet -men jeg skjønner deg om du vil øke sjansene dine til å faktisk få jobb uten at jeg oppmuntrer til det ene eller det andre
~Roskva~ Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Noen arbeidsgivere er nok skeptiske til å ansette gravide, i alle fall i det private næringsliv eller hvis det er snakk om et vikariat som varer inn i din svangerskapspermisjon. Det er ikke lov til å diskriminere gravide på denne måten, men det skjer nok oftere enn vi liker å tenke på allikevel. MEN, det betyr ikke at du skal la være å søke på jobber!!! Søk på alt du kommer over!! Og hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke sagt et kløyva ord om graviditeten, hverken i søknaden eller under intervjuet! De har ikke lov til å kreve svar på om du er, eller planlegger å bli, gravid. De kan spørre, men du skal stå fritt til å la være å svare. Si for eksempel at "Det er et litt sårt tema, så det ønsker jeg ikke å svare på", hvis de spør. Du kan informere og graviditeten når du eventuelt blir tilbudt jobben. Da har du på alle måter vært tidlig nok ute med å informere arbeidsgiver, slik at de har god tid til å finne en vikaar til deg. Arbeidsgiver har ikke lov til å trekke et jobbtilbud på bakgrunn av informasjon om graviditet. Vær klar til å stå på krava, skulle det bli nødvendig. Jeg ville også ha meldt meg inn i en passende fagorganisasjon FØR jeg gikk på jobbintervju, slik at du har noen å henvende deg til hvis du skulle få problemer. Alt dette er stort sett enklere i det offentlige enn i private bedrifter, det er et sørgelig faktum. Det er også selvsagt at denne strategien funker best før magen begynner å vises :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå