Gå til innhold

Synge for maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være dagmamma for ei jente i høst mens jeg er hjemme med min egen datter. Så i det siste har jeg tenkt mye på hvor mange detaljer det er vanlig å avklare med foreldrene.

Vi synger bordvers (o du som metter liten fugl) med jenta vår i det daglige. Og så hører vi av og til å en cd med kristen barnemusikk, sånn typisk "min båt er så liten".

Det jeg da lurer på er om jeg bør spørre forldrene til jenta om de synes det er greit at vi fortsetter med dette mens jeg passer jenta? Hva synes dere? Jeg vet jo ikke om de i det hele tatt har døpt jenta si. Synger man kristent bordvers i barnehager f. eks.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha spurt. Og respektert foreldrenes mening.

Skrevet

synes absolutt du burde høre med foreldrene ja !

ville ikke satt pris på at mitt barn skulle få det inn i barnehage, dagmamma etc.

Skrevet

Selv om det kanskje høres sneversynt ut, så hadde jeg ikke likt at dagmammaen vår hadde sunget kristne sanger og hørt på kristen musikk når gutten vår var hos henne. Vi er ateister begge to og kommer til å oppdra sønnen vår som det også.

Skrevet

Synes du skal höre med foreldrene - jeg ville ikke ha likt at det ble sunget typisk relgiöse sanger eller lest relgiöse böker for datteren min!

Når det gjelder du som metter liten fugl så er den en så pen bordsang at det synes jeg du skal kunne gjöre uansett ateister eller trosretning !

Men ikke be bordbönd!

Í bhg til dattern min synger de du som mette liten fugl samt en liten undulat för maten (de bytter på de to der)

Selv ber jeg aftenbönd med datteren min - har gjort det siden hun var nyfödt . -Men ville ikke likt som sagt at det ble sunget relgiöse sanger i bhg eller lest böker,

Skrevet

Tror de fleste barnehager synger for maten, og lærer om jesus og gud. Ikke sånn propaganda, men det det er jo greit for barna å lære, er det ikke?

Hadde vært helt ok for meg, selv om jeg ikke er kristen selv. Kan da lære barna om kristendomen for det, og så la dem ta eget valg når de er kare for å velge?

Skrevet

Dette må jeg bare reagere på....hadde ikke gjort noe for meg om jeg hadde funnet ut at barna mine hørte på muslimske sanger eller lærte seg om en annen kultur hos en dagmamma...

det er bedre å spørre...ikke fordi det er en annen tro...men fordi du vil ha en fin kommunikasjon mellom deg og foreldrene til denne jenta...

Skrevet

Takk for tipset! :-)

Da tar jeg rådene deres til etterfølge! Jeg må bare si at vi ikke er blant dem som går i kirken til vanlig og praktiserer særlig mye religion i hverdagen. Dette med bordvers er mest for høflighetens skyld, slik vi selv var vant med hjemme og på barnehagen/skolen da vi selv var små. Denne cden med kristne barnesanger er fra vi gikk på babysang i kirka, og hun likte så godt. Vi har døpt henne, og synes derfor at det er naturlig å følge dette opp. Men har selvsagt ikke noe i mot å droppe disse tingene når vi har dagmammabarnet her.

Skrevet

en ting er å lære om...en annen ting er å bli lest bøker for, høre musikk etc...der barna får vite at slik var det /er det...ikke at noen tror på dette og andre tror på noe annet...

Skrevet

Bare for å presisere litt her; jeg har ikke nevnt er ord om bøker eller bønner. Ingen av disse tingene har vært aktuelle. Det var kun den cden og bordvers jeg vurderte om jeg skulle fortsette med.

Skrevet

Ta det m foreldrene til ungen du :o) - Forklar det slik du gjorde for oss nå og la de få låne cd å höre på sangene om de er skeptiske!

Tips : om ikke lenge er det jul (tiden går sykelig fort) i bhg til datteren min leste de juleevnageliet og de fikk besök av nissen - (det er jo ifölge de dypt relgiöse hedensk skikk med nisse) så der tok de litt over alle - samt to av barna er jödiske så de fikk fortelle om channuka (husker ikke hva det heter på norsk) og tenne lys !

Skrevet

Er vel ikke verre å høre på sanger hvor de synger om Jesus enn sanger hvor de synger om Nøtteliten? Et eventyr om Rødhette kan gjøre like stort inntrykk som et eventyr om Noas ark...

Små barn får da tro på julenissen til de avslører ham som pappa eller hvemsomhelst, hvorfor ikke la dem tro på jesus og rødhette til de forstår at det ikke alltid er som i eventyrene?

Om barna mine hadde fått plass i en kristen barnehage hadde det vært helt ok for meg så lenge personalet gjorde jobben sin skikkelig. Den biten om Jesus kunne jeg da saktens forklart at var en trosting etterhvert, noen tror at det er sant, andre tror at det er eventyr.

Skrevet

Jeg synes faktisk at du fint kunne fortsette med det, uten at du nødvendigvis trengte spørre om "lov". Det er jo greit å si at dere pleier synge bordvers, og at det av og til er kristen musikk på cd-en, men så lenge du ikke driver "forkynnelse" synes jeg ikke det er noe foreldrene til dagbarnet skulle legge seg opp i.

Jeg synes faktisk det blir litt "snodig" og egentlig ganske teit med ateister som ikke vil la barna gå i kirken når de har skolegudstjeneste, juleavslutning osv, og ikke vil la dem høre kristne sanger osv. Barna tar jo overhodet ikke skade av det, når de er så små, skjønner de jo ikke mye forskjell på om sangen har kristent innhold eller ikke. Og selv om man er ateist, bør da ungene få "se" alle sidene av "saken".

Forøvrig synger de "O du som metter" til maten i barnehagen til junior (Kommunal barnehage) og vil vel regne med de synger noen kristne sanger også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...