Gå til innhold

Trøske!


Karianne77

Anbefalte innlegg

Nå har mini og jeg slitt med trøske siden han var ca. 4 uker gammel, og jeg begynner å bli rimelig frustrert, for vi blir jo bare aldri kvitt det! Vi har gått på mycostatin begge to, da ble det bedre etter en stund, men ikke helt borte. Har prøvd med farris på tunga hans, lufting og soling av brystvortene, skifter ammeinnlegg etter amming osv.

 

Jeg spurte fastlegen min og hun sa vi bare skulle fortsette med mycostatin siden det kunne ta lang tid å bli kvitt det. Men jeg synes det er litt rart å skulle gå på medisiner i månedsvis uten at det går bort. Er det noen som vet om det finnes andre medisiner enn mycostatin som kan virke? Hørte om en pillekur som gis til mor og som også virker for barnet...

 

Hvis jeg må fortsette med mycostatin i flere måneder til, er det fristende å heller slutte/ta pause fra amminga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

ENDELIG!! Noen andre som har samme problem som meg! Har hatt deg like lenge som deg og blir ikke kvitt det! Prøvd det samme som deg med farris, ammeinnlegg, lufting osv..Fikk også samme beskjed fra legen min om å bare fortsette.

 

Så fikk jeg tilslutt beskjed om å slutte å amme i 14 dager slik at vi ikke fortsatte å smitte hverandre. Har gjort det nå og jeg tror jeg har blitt kvitt det meste men det har ikke hun. (Nå skal det sies at jeg har gitt henne for lite mycostatin misforstod denne sprøyta jeg fikk på apoteket...). MEN, jeg har brukt Canesten salve på meg istedenfor og den funka kjempebra! Så prøv den eller du kan prøve Lamisil. Begge disse kan du få kjøpt reseptfritt på apoteket. Husk å vask av før du ammer hvis du gjør det. Ville nødvendigvis ikke sagt på apoteket hva du skal ha salven (e) til, de sier iallefall at du må snakke med legen din..det gjorde jeg og det var han som sa jeg kunne bruke de.

 

Allikevel, jeg tror jeg kommer til å slutte å amme, ammet henne i går morges for å prøve igjen og kjente det begynte å klø...orker ikke mer av det i tillegg til at jeg ikke har lyst til at hun skal spise mycostatin i månedsvis hvis jeg smitter henne igjen nå. Vanskelig å bli kvitt, har ei venninne som hadde det helt til nå, ungen hennes er nå 10 måneder!

 

Så hvis det passer seg sånn for deg så prøv og slutt å amme i 14 dager og gi henne mme + kast melken din som du pumper (slik at hun ikke får det igjen senere hvis du fryser den, bakteriene dør nødvendigvis ikke i fryseren!). Er du heldig så blir dere begge kvitt det og du kan amme videre etterpå. Men snakk selvfølgelig med legen eller helsestasjonen din først før du slutter!

 

Langt svar dette men LYKKE TIL!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar! Nå er jeg så lei av denne trøska, tror jeg skal prøve som deg å pumpe og gi erstatning i stedet i to uker, for å se om det blir borte da. Hvor lenge brukte du Canesten? Bare de to ukene?

 

Har jenta di blitt kvitt trøska også, evt blitt tydelig bedre?

 

Kjipt å måtte slutte med amminga, det er jo ganske praktisk. Men når det er sånne plager som følger med, så skjønner jeg godt at du vurderer å slutte! Jeg tenker på det samme. Nå har jeg jo holdt på de første månedene, så da har han jo fått i seg endel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet..

 

Ble så sår av det så for øyeblikket bare pumper jeg og gir snuppa på flaske..

Har prøvd farris, mycostatin (14 dager) osv, men det er jo ingenting som funker :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen Karianne77

 

Lille Emma har ikke blitt kvitt trøska og jeg har sluttet å amme fullstendig. Har valgt å slutte å gi medisinen også fordi jeg ikke så noen spesiell forskjell. Er jo mangen babyer som har trøske som går vekk av seg selv. Blir iallefall ikke verre nå når jeg ikke ammer henne.

 

Jeg brukte Canesten de to ukene, ble mye bedre ganske fort, men jeg tror ikke jeg har blitt kvitt det helt. Skal ringe til legen min å spørre om han kan ta en sånn sopp prøve og dyrke den, slik at jeg kan få antibiotika. Har ikke lyst å gå med candida sopp, kan jo smitte henne igjen og evt mannen min også i verste fall.

 

Håper det ordner seg for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har hatt dette problemet i sikkert 2mnd nå. Mycostantin var ubrukelig, så jeg bare droppa hele dritten. Nå er det bare bittelitt igjen så det gikk over av seg selv.. Det eneste jeg har gjort er å tørke vekk det hvite belegget når hun skal ha mat. Sluttet å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har ikke hatt dette problemet selv, men mener å huske at jeg leste et sted at man må behandle stumpen også. Soppen blir nemlig med melken gjennom magen og ut igjen i bæsjen. Man må altså smøre både puppene, munnen og hele bleieområdet med canesten eller et annet middel. Det virker jo litt rart at ikke legen har sagt fra om dette, de burde vite det vel?

Synes det er synd at du måtte slutte med amming, ozgirl, særlig hvis du ikke hadde andre problemer i tillegg. Kjipt å begynne med flaske pga noe sånt :(

 

Les mer her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, mini her har faktisk fått det nå siden i går... også nå som det endelig gikk bedre med denne sopp-skiten på tunga hans. Jaja, håper Canesten gjør susen.

 

Takk for linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shoosa

 

Ble veldig lei meg når legen sa at jeg måtte slutte å amme, begynte faktisk å grine..(ikke at legen forstod hvorfor, så litt rart på meg, men mannfolk skjønner ikke greia med amming, kos og bonding med babyen..) Jeg valgte selv å slutte fordi som sagt det gikk ikke vekk på lille Emma og tror heller ikke det har gått vekk på meg enda. Kjipt når jeg ikke hadde noen andre problemer, hadde også masse melk + at jeg synes jo selv at morsmelk er det beste for babyen. Nå har jeg helt slått meg til ro med dette, hun fikk tross alt morsmelk de første 3 månedene og det er jo bedre enn ingenting!

 

Nå er det blitt så rutine med koking av flasker og alt det der at jeg faktisk synes det er deilig å slippe å amme, misforstå meg rett, hadde jo fremdeles gjort det hadde det ikke vært for trøsken. Kan kle meg i det jeg vil (trenger ikke ta hensyn til at jeg må ha topper som det går an å amme i), kan spise det jeg vil, og kan endelig sove uten BH om natta!

 

Har lært hva trøske er, og når nestemann kommer kan jeg begynne med behandling med engang og forhåpentligvis bli kvitt det mye raskere slik at jeg slipper å slutte å amme.

 

Ble langt svar dette men..har forresten ikke hørt om det at man må smøre stumpen også.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, det var ikke ment som kritikk, synes faktisk at det var synd for deg. Men jeg ser absolutt fordelene ved flaske og gleder meg ordentlig til å få sove i litt lengre perioder av gangen om noen måneder... Uten bh er jeg allerede, sover på et håndkle og skal vaske sommerdynen før jeg legger den vekk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...