Gå til innhold

I helgen så jeg homoopptoget i Stocholm:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som vet mer, kan dere svare.

Understreker at jeg ikke mener noe galt med spørsmålene.

Synes det var veldig mange flere unge jenter enn unge gutter. Er det lettere for jenter å komme ut av skapet enn gutter?

Så også forskjellige grupper, menn i dameklær, menn i lær, så godt som nakne jenter og gutter, bla.a. Har andre homofile fordommer mot disse gruppene? Eller ga de bare publikum det vi forventet?

Legger til. Det var utrolig morsomt og det artigste opptoget jeg har sett:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... og faktisk rørende og tankevekkende til tider...

Skrevet

Nå var ikke på Stockholm-priden i år, og har som mange andre (av alle legninger og manglende sådanne) et ambivalent forhold til prideparader. Men jeg kan forsøke å svare.

På en måte tror jeg det er lettere for unge jenter enn unge gutter å komme ut av det famøse skapet, om de skulle befinne seg i et slikt. Men mens guttene i større grad risikerer å bli fordømt, tror jeg flere jenter sliter med å bli tatt alvorlig. Av en eller annen grunn ser en del foreldre og andre ut til å synes det er enklere å tenke at det "er nok bare en fase" når tenåringsdattera kliner med "venninna" enn om sønnen forteller at han er homo (da sliter visst en del fedre mer med visjoner om at sønnen suger fremmede menn på pissoarer).

Ja, mange homofile har masse fordommer mot hverandre. Noen jenter er for traktor, andre jenter er for bimbo, noen gutter er for rosafemi, andre gutter trur de er streite, lærhomser skjønner man ikke bæret av, S/M-ere har da ingenting med homofili å gjøre, transer burde skaffe seg sitt eget tog, thaigutter er horer, fetisjister er sprø, homoer bør ikke ha unger, johoda det bør vi det så, kjendiser i skapet er feige faener osv, osv, osv. ... Jeg tror likevel mye av det er stereotyphumor, og har ikke inntrykk av at fordommene er så befestet blant folk som de er i en del nettdebatter og lignende. Men det er vel typisk at folk har fordommer mot folk som ikke ligner dem selv, og jeg tror nok at for eksempel jeg har mer til felles med enhver annen studerende småbarnsmor i Oslo enn jeg har med en av gutta som lusker i skogen rundt Svartkulp for å suge en fremmed, homo eller ikke homo.

Om temaet morer deg bør du forresten se kortfilmen Lærhomsen av Lars Joakim Ringom. Tidvis hysterisk festlig.

Skrevet

Takk for svar og filmtips:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...