Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Jeg ble sykmeldt da jeg var ferdig med skolen, og fikk ikke til å gå ut i jobb. Så ble jeg tilslutt satt over på attføring. Og pga at jeg ikke kunne jobbe med det jeg har utdanning i, holder jeg nå på med omskolering. Så da blir det engangsstønad på meg. Noen ganger kommer tankene om hvordan det blir å gå uten penger. Men jeg gleder meg så over graviditeten, så jeg kommer alltid frem til at pytt pytt, det må jo bare gå :-) Og kommer nok til å gå så bra at :-) Vi skal jo bli en lykkelig familie! Flere enn meg som kommer til å få engangsstønaden?
Tjorven81 Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 Jeg også får engangsstønaden..er også under attføring og får ikke så mye i mnd uannsett. Så vi har funnet ut at vi deler opp engangstønaden i 7 mnd, for da får jeg utbetalt ca 7000 i mnd. Vi får krysse fingrene på at det bare går godt Hvordan har dere tenkt å fordele dette?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 får engangstødnaden, men får jo åsså da øvergangstødnaden, det får jo alle så vitt jeg veit... ??
molla 29.12 Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 overgangsstønaden er til enslige forsørgere, mens engangsstønaden er til alle som ikke har vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd før termin. sistnevnte er en slags substitutt for fødselspenger som de som er/har vært i jobb får pr mnd.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Hvem kan få engangsstønad? Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad. Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder. Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene. Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad. Trodde da at nesten alle fikk engangsstønad?????
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Takk for svar! Bare føler at jeg er den ensete som har fått engangsstønaden av de jeg kjenner, så hadde lyst til å høre om det var flere her. Vi har prata om hvordan vi skal gjøre dette med å dele opp. Men så trenger jo babyen også masse ting, som vi kanskje må bruke litt av pengene til. Så vet ikke helt hvordan vi skal dere opp dette. Vi får prøve å sett litt nermere fødsel, om det er noe spesilt jeg må bruke pengene til eller om vi har fått tak i det vi bør ha til babyen vår. Babyen vår har 2 søskenbarn, gutt og jente, så forhåpentligvis så får vi låne litt klær, og kanskje låne eller kjøpe brukte ting. Det hjelper jo også på.
Ranveig R Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Ja. Vi har valgt at eg skulle vere heime med småen eit ekstra år utan løn (synest det hadde vore frykteleg tidleg å putte han i barnehage då han var 10 mnd), og eg har dermed ikkje rett på foreldrepengar. Vi kjem til å dele eingongsstønaden opp så eg får utbetalt ca 3000 pr mnd i 10 mnd. Og så er det jo nesten 1000kr i barnetrygd, så eg får då 4000. I tillegg får vi kontantstøtte+barnetrygd for storebror, så til saman vil eg få ca 8000 pr mnd inn på konto. Det blir nok trangt, spesielt med tanke på at vi no skal flytte inn i nytt hus og begynne nedbetaling på eit diiigert lån, men eg tenker som deg - det går nok så bra at )
Tresnartfire Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Jeg får engangsstønad, men får også penger fra lånekassa siden jeg er student (det er vel ca 8-9000 i mnd). Så jeg er jo vant til å leve litt enkelt =) Heldigvis blir sambo ferdig med sin utdanning til jul!
Mamsen til Pjokken Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 Jeg får også kun engangsstønaden. Jeg har vært hjemme med nummer 1 fram til jeg ble gravid, så jeg får ikke noe mer enn de 33 000...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå