Gå til innhold

I bilen... bag eller sete?

SusieQ-Anna210707+Kasper090409

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det godkjent aa bruke bag fra vognen dersom det spennes fast med belte? Eller maa man ha baby-sete?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er godkjent å bruke bag med sikkerhetsnett, men de anbefaler vel sete...

bortsett fra at om du skal kjøre langt ser jeg det som mer praktisk med bagg. siden babyen da kan ligge i den så lenge den bare orker, uten å få ryggproblemer..

med sete anbefaler de jo ikke lenger kjøreturer enn 20 min..

Skrevet

Ja, det er lov å bruke, men ikke anbefalt. Ved en eventuell krasj, beskytter bagen svært lite, med tanke på nakkeskader. Ungen blir jo liggende "å slenge" oppi bagen. Man kan også bruke en boxette, der barnet blir spent fast med egne belter oppi bagen, men dette anbefales kun til premature. Det sikreste er å bruke babysete. Hvis du går på www.forbrukerportalen.no, kan du klikke deg frem til ulike tester av babyseter.

Skrevet

Takk for svar. Det beste er nok aa bruke bilsete, saa det blir nok det ja. Sikkerheten kommer foerst.

Skrevet

ikke alle bager er godkjente. Vi har f.eks Quinny vogn med dreami bag. Pga at den er så avrundet så er ikke den godkjent til bruk i bil. Vi fikk heldigvis låne en bag av et vennepar. Du må gå til en barnevognforhandler og leie et slikt sikkerhetsnett som baggen skal plasseres inni. Vi leide det; og det kostet 400 kroner for 3 måneder og 600 kroner for 6 måneder. Vi har fartet endel dette halvåret; så for oss har det virkelig vært verdt pengene. Vi har blant annet vært en tur til Oslo og Stavanger (bor i Kristiansand.). Vi har og kjørt til Gøteborg og videre ned til Danmark. I sommer var vi på ordentlig langtur. Vi kjørte fra Kr.sand og ned gjennom hele Europa ned til Italia! Ingen av disse turene hadde vært mulig for oss hadde vi ikke hatt det sikkerhetsnettet. På turen til Italia kjørte vi hele natta. På kvelden la vi bare lille Ingrid ned i baggen til vanlig sovetid og så sov ho hele natta som vanlig! Jeg hadde ikke hatt hjerte til å la ho sitte i timesvis i bilstolen. Stakkars ryggen hennes tenker jeg da! Nå er ho snart 6 måneder, så vi måtte bytte litt på å ha ho i stol og bag. Selvfølgelig blir de mer utålmodige etterhvert som de vokser til, og vil se litt (og ikke bare ligge). Nå har ho også blitt så lang, så dette var siste turen vi kan bruke det. Leide det i 6 måneder, så nå skal det leveres tilbake. Vil absolutt anbefale bag og sikkerhetsnett.

Skrevet

Gløm bagen med sikkerhetsnett, det er ikke anbefalt. Kan få alvorlige konsekvenser i en kollisjon. Barnets hode blir slengt til siden og kan knekke nakken.

Anbefaler å lese linken, så kan du vurdere selv.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926

Skrevet

Så klart er det aller best og bruke babysete. Her sitter de jo godt sikret. Men, vil si det er feil slik det ble beskrevet av møsling her. Barnet blir ikke liggende "og slenge" oppi bagen. Inni bagen legges det puter (tilhørende sikkerhetsnettet) som ligger ned langs sidene av barnet og bak der hodet er. Viktig at hodet til barnet ligger inn mot midten av bilen i tilfelle krasj. Over baggen trekkes et sikkerhetsnett som ligger ca 10-15 over barnets kropp/hode. Bagen festes er festet med sete gjennom sikkerhetsnettet. I tillegg er det stropper både i forkant og underkant av baggen.

Skrevet

Klokt valg! Ingen tvil om at bilsete er det beste for babyen, totalt sett.

Ser at en litt lenger oppe i tråden er inne på at nyfødte ikke skal sitte mer enn 20 minutter i bilstol, men det er noe man har gått bort fra de senere år. Vet det er en del helsesøstre osv. som ikke følger med i timen, og som fortsatt sprer denne vranglæren.

Jeg hadde en samtale med en lege som har forsket på bilsikring for nyfødte og premature, og hans valg var definitivt bilstol.

Ved spm om hvor lenge de kan sitte, fikk jeg beskjed om at babyen kan sitte så lenge h*n er komfortabel. Når h*n ikke er komfortabel lenger, sier h*n ifra. Men som han sa, det er lov til å bruke hodet, å kjøre rundt i timesvis hver dag på kjøpesenter med baby i bilstol anbefales ikke.

Skrevet

Bag med nett blir nok forbudt her til lands og... Bare se hva skadene blir innpå trygg trafikk... Helt grusomt!! De har film av det der inne...

Politi etc sier at en av de verste ulykkene de er uttfor, er det babyer i bagnett...:/

I Sverige er det forbudt.. Det burde det bli her og nå!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...