snart4barnsmamma Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Sønn min på snart 4 mnd hadde høg feber(39.4 høgste) i 2 dagar, så kom det utslett i panna,magen,skrittet,armane og føttna... Dette klør voldsomt og han er veldig uroleg... kan dette vere den 4.barnesjukdommen??
Amabolla Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Fant følgende inne på temasidene: Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett) er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår). Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke. Det gir ingen kjente komplikasjoner. Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !
Mayken Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 Ina hadde den 4.barnesykdommen i juni. 3 nesten 4 dager med feber og så røde prikker, men de klødde ikke. Hvis du er usikker og barnet ditt er sykt, ville jeg kontaktet lege. Synes det er bedre å dra dit å få kontrollert nurket og eventuelt få en diagnose.
Fikk maibaby06 Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 det kan selvsagt være 4. barnesykdom. Vi har nettopp hatt den her:-) Er feberen gått ned? Den faller plutselig og så kommer prikkene etter at feberen er borte. Min hadde masse på brystet og i skrittet. Deretter kan det komme litt på ryggen, og armene, sjelden i ansiktet og bena. De klør ikke. Ville ringt legen jeg. Spesielt når han bare er 4 mnd.
Honningmelon Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Jenta mi er akkurat ferdig med den nå, og har fortsatt litt utslett, men de klør ikke.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 Barn som har hatt høy feber i mer enn 2 dager bør taes med til lege...for hva hvis det ikke kommer noen utslett etter 3 dager? Dette står jo på dib sine egne sider: Når skal lege kontaktes ? Det er ikke nødvendig å dra til legevakten bare barn får feber. De fleste infeksjons-sykdommer er selv-begrensende, kroppen ordner selv opp. Overvåkningen av barnet er imidlertid viktig, du må følge med på almentilstand og trivsel. Lege bør kontaktes hvis du er i tvil, ellers er brukbare retningslinjer slik: SØK LEGE hvis * Barnet virker annerledes, ikke har naturlig kontakt med deg, du synes det er dårlig almentilstand. * Barn under 3 måneder med høy feber (> 39) * Feber > 39 grader i mere enn 2 dager (første leveår) eller 3 dager (eldre barn) * Barn med feberkramper. http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/helse/barnet_f_r_feber_hva_gj_r_du_da
Gjest Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Lurer på om det er dette sønnen min har fått..han har hatt feber (38,4) siden natt til i dag ,men ellers ok form.. så har han noe som ser ut som varmeutslett på magen ( var veldig varmt og klamt her i går) .. lurer på om jeg skal ta han til lege i morgen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå