Gå til innhold

Hvor tidlig kontakte lege/ jordmor ved graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid med nr 2.

Med første ringte jeg til legen med en gang (da bodde vi en annen plass i landet) men tror egentlig at det var litt tidlig, for jeg fikk bare konstantert at jeg var gravid og ble satt opp på en ny time litt senere.

Men er det egentlig nødvendig å gå til legen? Har egentlig bare lyst til å gå til jordmor,siden jeg ikke er så fornøyd med fastlegen som jeg har fått her jeg bor nå.

Kan jeg eventuellt kontakte jordmor selv eller må det gå gjennom fastlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke noe stress så lenge du føler deg frisk og rask! Er jo ikke så mye man får gjort så tidlig.. :o)

Vi kommer til å reise på Volvat og ta ultralyd i uke 11-12. Men før det tar vi det helt med ro! :o)

Skrevet

Jeg testet positivt på en søndag, og ringte kl 08.00 dagen etterpå og bestile time hos legen. Var kanskje 3 uker på vei, eller noe... hehe. Var nok ikke nødvendig det nei, fikk iallefall det inntrykket av legen ;) Min søster hadde ikke time hos jordmor før hun var 10 uker på vei.. det syntesjeg var lenge.. litt ok å vite at man har ett bankende hjerte inni der før den tid, kanskje!?

Lykke til med svangerskap, og gratulerer så mye med spire :)

Skrevet

Gratulerer med graviditeten :)

Legen min sa at første svangerskapskontroll pleier å være mellom uke 8-10. Som 2.gangsfødende vil du ikke få så mange kontroller som ved 1. graviditet. Første kontroll er vel greit å ta hos legen siden det er en del blodprøver som skal taes, som jordmor ikke kan ta. Men etter dette kan du nok ta resten av kontrollene hos jordmor. Jordmor kontakter du selv, forresten

Angående å vite om det er et bankende hjerte er det faktisk vanskelig å høre dette før uke 12, vanligvis finner ikke jordmor/lege hjertelyden før nærmere uke 15. Så med mindre du vil spandere privat ultralyd må du nok smøre deg med tålmodighet der.

Lykke til med svangerskapet :)

Skrevet

Jeg fikk kun en svak strek på min test da jeg var gravid, så jeg bestilte legetime for å få bekreftet graviditeten fra proffesjonellt hold. De undersøkte ingenting da, bare bekreftet det, og satt opp ny time når jeg var i ca. uke 12. Men mulig andre legekontor har andre rutiner, så du kan jo ringe legen din og høre hva de mener.

Gratulerer og lykke til! Ut fra nicket ditt vil jeg tro det var meget ønsket og gledelig :)

Skrevet

Gratulerer! Jeg er bare "bittelitt" misunnelig. Da jeg tok ut spiralen, sa legen min at jeg ikke trengte å komme før i uke 10-12...

Skrevet

Liten korreksjon - du har krav på like mange besök hos lege med 2 -3 eller 4 -5 barnet som du har med förste :o)

Men mange mödre föler ikke behovet for det!

Jeg er snart 37 og belive you me om jeg blir gravid m nr 2 nå så er det snakk om at jeg skal sjekkes opp og ned i mente fra uke 8 !

Så er nok litt opptil den enkelte gravide hvordan hun önsker det !

Skrevet

Det var veldig ønskelig, ja=) ble fortere gravid enn jeg trodde, så det er ikke helt gått opp for meg enda.

Da tror jeg at jeg drøyer med å ringe legen til det er gått noen uker enda.

Takk for hjelpen jenter =)

Skrevet

ringte legen med en gang begge gangene jeg.

første gangen fikk jeg legetime i uke 9 og andre gangen i uke 13 tror jeg..

Skrevet

Jeg hadde förste lege time m ul da jeg var 6 uker på vei jeg. Söknad ble sendt til födeplass og da jeg var 6 uker på vei !

Skrevet

Siden du ønsker å gå til jm, hadde jeg ringt ASAP! Det er ofte mer kø der enn hos legen. Er jo ikke verre enn at du sier du vil ha en kontroll feks i uke 10 :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...