Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Jeg var svimmel idag. lavt blodtrykk, 85/60. Jeg ble kjørte til legevakten. Legen fante ut noe annet en det jeg trodde. Bilyder, er det noen som vet hva det er? Han mente det var noe med hjertet mitt, sendte meg videre til haukeland syk. Venter på innkalling. Han sa også at det var viktig å undersøke meg grunndig før jeg ble for stor, er i uke 19 nå. Er redd og usikker, er det alvorlig? Beskymret for barnet og=0
Gjest Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Dette vet jeg desverre ikke noe om. En bilyd på hjertet, betyr at en av hjerteklaffene dine ikke er helt tette, og at det går noe blod "feil" vei. Det er veldig forskjellige grader av dette. Så bra at legen har funnet ut av det og du kan utredes videre. Tør ikke si noe om dette kan være farlig for barnet. Synes du skal ringe fastlegen din og spørre de spørsmålene eller jordmor/svangerskapspoliklinikken - fødselslege. Håper det ikke er for plagsomt for deg. God bedring )
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 Tusen takk for svaret, det skal jeg gjøre! Jeg er ganske redd, liker ikke hjerte sykdommer synes det er skummelt. Jeg er jo ellers ganske prek ellers, bortsett fra lavt blodtrykk, noe som kansje er normalt for gravide. Uff får prøve å ikke tenke på det, fram til lege und. Ha en god aften:)
Duo-yoghurt Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Heisann. Jeg hører egentlig ikke til her inne enda...men er da litt innom og smugtitter:) Jeg tenkte jeg bare skulle fortelle deg at jeg har bilyd. Jeg kan av og til kjenne press i brystkassa (ikke vondt) men mer plager enn det har jeg ikke. Det som er litt merkelig er at når man har bilyd kan man få uregelmessig puls... heller ikke farlig. Jeg har ganske kraftig bilyd i tillegg. Og det er arvelig. Men jeg vil ikke si at det er farlig.. men jeg vet at overvekt kan gjøre det litt skummelt. bare spør hvis du lurer på noe:)
sikat Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Jeg har også bilyd på hjertet. Som sagt litt over her så er det eneste jeg merker, litt press i brystkassa av og til og litt unormal hjerterytme av og til(varer i 5 sek ca). Dette har ikke hindret meg i noe som helst, måtte til spesialist til undersøkelse før jeg fikk ta dykkersertifikat, og det viste seg at det ikke var til noen hindring. Når jeg har vært til lege i ettrkant av den undersøkelsen så sier de ingenting når de lytter til hjertet for det står i journalen at jeg har bilyd på hjertet og at den er undersøkt.
Tussa og Sofie Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 Jeg har også en liten bilyd, en av klaffene lukker seg ikke helt, ingenting som er farlig og det behøver heller ikke bety noenting for deg senere i livet. Hjertelegen som utredet meg sa at en stor andel av befolkningen har dette, men får aldri greie på det. Men, når de har hørt det så må de utrede det, noe annet ville være uforsvarlig. Jeg har også en liten hjerterytmeforstyrrelse som gir meg perioder med mye hjertebanke og uregelmessig puls og hjerterytme. Hos meg har jeg til tider en liten uregelmessighet på EKG som kommer og går og som gjør at når ledningsnettet i hjertet fyrer av (det går i et fast mønster/sløyfe for sammentrenkning og avslapning) så hender det at signalet ikke helt kommer over fra forkammer til hjertekammer og da kjenner jeg det som hjertebank som er ubehagelige, men ikke farlig. Lykke til, det er helt sikkert ikke noe skummelt.... mange har dette og det er ofte fysiologisk, altså medfødt.
Gothic Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Nå ble jeg forvirret! Fikk selv konstatert en bilyd på hjertet som barn, ble undersøkt av barnelege som sa at det ikke var noe å bekymre seg over, så jeg har ikke tenkt så mye på det. Derimot, når lillemann var på 2årskontroll så nevnte jeg dette for legen med tanke på arv, men hun mente at den bilyden må ha blitt borte i voksen alder, hvis ikke var det alvorlig... Jeg har også av og til uregelmessig puls, men det plager meg jo ikke. Har dessuten helt normal puls og hjerteslag ved hver legesjekk, men nå skal jeg jaggu meg spørre om den bilyden ved neste kontroll.
Erisa* Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Hei, du! jeg har ikke lest alle svarene du har fått, så det kan hende noen har sagt dette allerede:) Mange har en bilyd på hjertet, og det kan være helt ufarlig. Men har man en slik tilstand, så vil man utrede det videre, for å finne årsaken. Bilyder på hjertet kan også tyde på alvorligere ting som bør følges opp, og derfor har du blitt henvist videre. Jeg tipper du ble sendt til ultralyd av hjertet? Det er i alle fall en vanlig måte å undersøke dette på. Du trenger ikke være bekymret med det første, bare vær glad for at de undersøker deg grundig. Hvis legene sier at det ikke er noe å bekymre seg for, kan du nok stole på det! Ser du skrev innlegget i går, vet du noe mer nå? klem fra en 4.års legestudent
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Hei alle sammen, takk for svar de er altid til nytte;) Jeg var igjen hos legevakten. Svimmelhet, hjerte bank og lavtblotrykk. Hos legevakten målte de 86/60, puls:100. Det ble videre tatt, hb, urinstix og EKG Hb=11,1 Urinstix=noe laukocytter. Disse pleide å være tilstede undergraviditeten og trenger ikke være alarerende. Hb er litt lavt må ta jern tab. EKG er helt normal mente legen. Dette gjorde at jeg ble sååååååå lettet:))) Blodtrykket er lavt, veeeldig lavt. Dette må observeres videre og ingen behandling imens. Jeg må drikke rikelig, spise små måltider og ta det med ro. Bilydene var der, men imotsetning til den andre legen mente denne legen, at dem ikke var så kraftige, men de må utredes allikevel for sikkerhets skyld. Pulsen var så høy fordi hjertet prøver å kompensere den lave blodtrykken slik at det ikke dannes skemi/organsvikt. Dette er kroppens måte å beskytte viktige organer. Leste det i sykdoms boken min. Jeg venter på innkalling fra hjertespes. Da for vi håpe at kjærlighets organet vårt fungerer lenge:) Jeg sluttet å røyke takk til graviditeten, og jeg drikker ikke nå selvsagt. Da skal prognosen som vanlig være god:)))) Klem og sommerhilsen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå