Gå til innhold

Siste måltid for kvelden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Denne er til dere som gir grøt... Jeg trenger litt tips.

M ser jo ut til å spise grøt greit nå. Vi har i det siste gitt henne den mellom 4 og 5 på ettermiddagen. Vi er vel oppe i halv porsjon nå, men vi kommer til å øke relativt raskt for å komme opp i full porsjon. Hun spiser og drikker så 100 ml etter grøten. Er mett og fornøyd. Sover som regel ikke noe mer etter kl.fem.

Rundt syv begynner hun å bli trøtt og vi legger henne. Hun nekter å ta noe mer å drikke før hun legger seg og sovner med en gang. Men våkner ofte etter en time og vil ha mer og spise. Vi gir henne da en flaske og hun sover så til mellom 4 og 6 på morgenen. Men jeg kunne tenke meg å gi grøten litt senere slik at vi slipper dette måltidet etter en time.

Hva gjør dere på ettermiddagen? Kan jeg gi henne en flaske melk kl. fem og så grøt kl. seks? Er redd hun da ikke er sulten nok til grøten.

Vi har relativt ofte måltider på dagtid. Så det blir gjerne 2 1/2-3 timer mellom hvert måltid. Jeg klarer nok ikke å strekke henne noe stort mer enn 3 timer. Så hvis hun da har spist kl to så blir det mat kl. fem.

Når har dere siste måltid og hvor lenge sover barna deres etter det?

Jeg lurer på om jeg skal forsøke å øke hvert flaskemåltid på dagtid så det ikke trengs å gi mat etter kl. fem/seks...

Håper dere har noe lurt å komme med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir risgrøt, full posjon for Mia er visst 4 toppende ts grøtpulver blandet med ca. 100 ml mme og litt svisker (det er omtrent 2/3 av en såkalt full porsjon). Jeg blander såpass løst fordi hun ikke får det ut om det blir for hardt. Først spiser hun all grøten hun orker (vanligvis alt) og så får hun så mye mme hun vil ha, vanligvis 60-80 ml. I begynnelsen ville hun ikke ha maten så tidlig som 18, men siden jeg insisterte så er hun faktisk skrubbsulten når klokka blir 18 nå. Ingen dager er helt like her, så tidspunktene forskyver seg hver dag, men det er omtrent like lang tid mellom de samme måltider hver dag. Kveldsgrøten er alltid kl 18 uansett når siste måltid var, jeg tror kroppen hennes har justert behovet selv. Det begynner heldigvis å bli passe forutsigbart. Men hun legger seg etter grøt og bad/stell kl 19 og sover til ca 05/06.

Hva om du gir frukt til lunsj med en skvett mme (kl 14) så full porsjon mme kl 16/17 og til slutt grøt kl 18? Eller bytte om lunsj og middag. Hun sover nok bedre om hun får grøten litt senere. Det funker her, men nå er de jo ikke alle like. Det tok ihvertfall litt tid før kroppen til Mia skjønte at hun faktisk var sulten kl 18 og at det var "siste sjanse" før morgenkvisten. Hun får forresten ikke sove mer etter kl 16.

Sånn har vi det ihvertfall (som sagt kan dagen starte 05):

God morgen mamma *gjesp*

06:00 - mme

Sove litt (denne jobber jeg litt med for å få til "sove mye")

09:30 - grøt og mme

Sove litt lengre

13:00 - frukt og muligens mme

Sove litt

16:00 - mme

18:00 - grøt og mme

Natta

Jeg tror vi er inne på noe, men som sagt så er alle forskjellige. Vi bytter om lunsj og middag av og til, kommer an på hvor lenge siden det er hun spiste og hvor mye hun fikk i seg da.

Vi skal snart begynne med middagsglass kl 16, men vi prøvde potet og gulrot i dag, og æsjameg den syntes vi begge var guffen! Mia kasta faktisk opp halvparten etterpå. Så vi prøver nok noe annet hehe.

Lykke til, håper dere får det til å funke! Man må bare prøve og feile litt først :-)

(Dette ble langt, sorry ;-)

Skrevet

Nytt sp.mål. he he... Hvor mye tar hun på flaska de gangene hun bare får mme? Mathilde tar 150 hver gang,,,lurer på om jeg skal prøve å øke litt... Ikke sikkert det trengs om hun får grøt en gang til per dag enn hun gjør nå.

Skrevet

200 ml når det bare er flaske. Noen ganger bare 180 men ikke noe særlig mindre enn det.

Skrevet

Hei..

Vet ikke om dette er helt etter boka, men når jeg vil prøve å utsette måltidet hans med 1 time eller noe, så gir jeg ham vann mellom måltidene.. Jevnlig med vann holder ham forholdsvis mett, og jeg kan drøye måltidet til en tid som passer bedre.. Sukk det høres forferdelig ut. Men noen ganger er det til det beste for ham også..

Jeg ville aldri gjort det om ikke jeg så at gutten min spiser godt og legger på seg godt også.. - Men det er klart det er en fin måte å venne dem til vann også. Snart skal han bare få vann på natten...

Skrevet

Et kjent problem dette. Har også opplevd noen ganger at det ikke går å få i henne hele grøt-porsjonen pga at hun fikk mm rett før. Vi gir grøt etter kvelds-stellet. Når hun har spist grøten, tar jeg henne med på soverommet og ammer litt før jeg legger henne ned.

Maja spiser ca hver tredje time hun også. Hun får foreløpig kun grøt og litt frukt som fast føde. Problemet med grøten er at duppene hennes varierer fra dag til dag, og dermed også måltidene. Så dersom hun er sulten kl 18.00, gir jeg henne mat, selv om hun skal ha grøt ca en time senere. Prøver å gi henne bare en pupp, slik at hun skal være sulten igjen til sju, men det er ikke alltid det går.

Men jeg regner med at det blir mer faste rutiner på duppene på dagtid etter hvert, og dermed også på måltidene. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...