Gå til innhold

Hvor mange skal bruke epidural under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ber dere i såfall om det? skal dere bruke det under hele fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal jeg, og jeg skal ha alt mulig annet rart de kan gi meg som gjør at jeg har minst mulig vondt :-)

Skrevet

Jeg fikk det under fødselen sist og det var en befrielse. Jeg har ikke gjort meg opp en stor formening på dette nå heller. Klart det er fint om jeg klarer meg uten, men blir det for ille så drøyer jeg ikke med å ta det heller. Tar det helt som det kommer og hvordan jeg klarer meg.

Skrevet

Jeg er andregangs...... Brukte ingen form for smertestillende forrige gang. Håper å klare det uten denne gang også.

Syns ikke det alltid virker som man helt kan bestemme selv.

Har to venniner som SKULLE HA DET. Men fikk det ikke.

Skrevet

Brukte epidural ved første fødsel og håper jeg kan få det dennne gang også.

Den hjalp meg mye sist, var som å komme til himmelen......

Skrevet

Håper ikke på det, men må jeg så må jeg. Klarer jeg det uten smertestillende så er jeg glad for det. Vet ikke hva jeg går til og er sikkert en blåøyd førstegangs så vi får se hvor bra dette går=) hehe...men jeg er forferdelig motstander av sprøyter...det er ikke normalt og stikke in nåler i seg. Vil ikke en gang måle blodprosenten, jm sliter hver gang=)

Så er jeg litt nervøs for å ikke kjenne noenting, at jeg ikke er med på at jeg føder på en måte. Har hørt at man blir rimelig slapp av epiduralen og man ikke kan presse like bra da.

Der i mot er det naturlig og føde så vi får se vilken instinkt som vinner!

Skrevet

Kan man bare velge det selv sån uten videre? Trodde ikke det jeg!! Fikk ikke epidural når jeg spurte om det første gangen jeg fødte.

Men de angret litt på at de ikke hadde gitt meg det for babyen var nokså stor. Men det hjalp jo ikke meg da:-(

Skrevet

ikke alltid det går som planlagt. Jeg fikk beskjed om at jeg MÅTTE få epidural pga svangerskapsforgiftningen min, men når jeg endelig kunne ha fått det (etter ? cm åpning) var det ingen lege ledig til å sett denne... så jeg klarte meg uten. Da jeg fikk nr 2 var jeg fast bestemt på at all dopen som fantes, skulle jeg ha.. men ei kjempesuper jordmor og et badekar gjorde at jeg heller ikke den gangen trengte noe annet. Planen er å klare meg uten denne gangen også. Tror mange planlegger "litt for mye". En vet ikke hvordan ting blir før en ligger der, og erfaringsmessig så var begge mine første fødsler helt forskjellig fra hverandre. Klart det er mye smerter med en fødsel, men smertene er "naturlige" og en vet hvorfor en har de.... Men for all del, blir det "for jævlig" så vet jeg aldri hva jeg roper om denne gangen :-) Lykke til alle sammen, både med og uten Epidural

PS anbefaler veldig badekar!!!

Skrevet

Jeg brukte epidural med førstemann, og kommer til å bruke det igjen! Første gang drøyde jeg før vi dro til sykehuset, fordi det var lang vei dit og vi ikke ville risikere å måtte reise hjem igjen i taxi. Riene mine var veldig effektive, for plutselig hadde jeg 8 cm. åpning. Da spurte jordmor om jeg ville ha noe smertestillende. "Ja, jøss, det er dette skattepengene mine skal gå til", sa jeg. Og det kommer jeg til å si denne gangen også. Jeg kommer rett og slett ikke til å finne meg i at noen prøver å nekte meg det beste som kan skje en kvinne i fødsel (med unntak av det å føde et friskt barn, da ;-)).

Skrevet

Jeg har født 3 ganger før og anbefaler epidural, jeg skal i allefall ha det om jeg så skal ringe på sykhuset og si: nå kommer jeg stå klar med epiduralen! :-)

Skrevet

Trenger jeg det så skal jeg spørre om det, hadde det på første fødsel også;)

Gjest Ut på tur
Skrevet

har ikke født før... men tror det

Skrevet

Jeg skal iallefall ha det, så sant jeg får muligheten til det,,,,, Skjønner ikke vitsen me å ha mer vondt enn nødvendig... Forstår meg ike på de som absolutt sverger til å ikke bruke noe, hvorfor pine seg selv mer enn nødvendig, nei det forståt ikke jeg iallefall....

Skrevet

eg tar i mo alt eg kan få. hehe. eg har bedt om at eg kansje vil ha. men tar det som det kommer. blir det veldig vondt så skal eg ha det.

Skrevet

jeg trodde jeg skulle klare meg uten første gang, men nope-mye hyppige smerter i lang tid -og ba om d etter 7cm åpning.. jordmor var litt motvillig til å gi meg d...men jeg insisterte! og d funket veldig bra!endelig kunne jeg prate m min bedre halvdel igjen også:)hadde nesten ikke merket at han var der!...jeg fikk beskjed på sv.skapskurs d ikke var vanelig å få d før rundt 4cm åpning-for da var ikke fødselen godt nok igang og ikke etter 8 cm for da var d nesten for sent, og går ofte veldig fort opp til full åpning..men er sikkert litt forskjellig d da. Uansett så går jeg på m friskt mot denne gangen og kunne tenke meg å klare meg uten, men ser an underveis...veeeldig deilig å vite at man kan be om d!!!:)

Skrevet

jeg fødte nå i juli - og sa ifra med engang jeg kom inn at dette var smertelindring jeg gjerne ville prøve ut. Mine rier satt kun i ryggen og kom såpass hardt at jeg hverken klarte sitte eller ligge - da fikk jeg ikke puste - så så for meg at ejg var nødt til å føde stående.. veit at noen velger det..men hadde ikke orket stå fra start til slutt...

Jeg ville og gjerne legge meg i badekar, men jm sjekket meg når jeg kom inn, hadde fire cm så hun hjalp meg sette klyx, og mens jeg dusjet ringte hun på anestesilegen. Trodde jeg måtte vente en stund, men hadde flaks så han var ledig og kom med en gang. Gruet meg til å få satt epiduralen - syntes det er skummelt med sprøyte som settes i ryggen - gjorde overhode ikke vondt - kjente et lite trykk, og når han skrudde den på så var det som å komme til himmelen! jeg klarte å få lagt meg ned!:) (heldig for meg at han kom med engang - for etter at den ble satt gikk det i ett...)

Mitt råd er å si ifra om at dette er noe man muligens kommer til å ønske - slik at de har det i papierene og kanksje kan ringe anestesilegen og "advare" anestesilegen om at det muligens blir behov for at de kommer.

Vær åpen for alt de foreslår på føden - ikke fast bestemt på en bestemt ting...da kan en fort bli skuffet å føle at alt blir feil hvis man av en eller annen grunn ikke får oppfylt ønsket sitt.

Skrevet

Litt merkeleg å skulle bestemme seg for epidural på førehand synest eg, det er jo ikkje sikkert ein føler ein treng det, det er heller ikkje sikkert at ein kan få det sjølv om ein vil aldri så mykje..

Eg tar det som det kjem denne gongen og. Vil i utgangspunktet prøve og klare meg med varmeposer og ev. dusj/bad (viss eg får lov denne gongen), men dersom eg føler behov for anna smertestillande undervegs kjem eg til å be om det. Om det blir epidural eller noko anna tar eg stilling til først når eg er i den situasjonen.

Det einaste eg veit er at eg IKKJE skal ha pudendalblokkade, har dårleg erfaring med det frå sist.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Om fødselen blir som med snulla så har jeg hverken tid eller behov for det, men en vet jo aldri åssen en fødsel blir, så kanskje jeg ber om det...kjenner jeg meg rett så kommer jeg til å be om det tidligst mulig for jeg har hørt at en må vente en del og da er det leit å be om det "for seint". Men jeg satser selvsagt på samme fødselsforløp som med snulla!:P

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Forresten...jeg har hørt om noen som har fått satt inn de greiene som epiduralen transporteres i med engang de kommer inn eller når de har under 3 cm's åpning (for de må jo settes inn av lege), men uten at de starter epiduralen med engang...for jordmødrene kan sette på epiduralen seinere hvis det er behov for det.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg skal ha epidural ja, med mindre fødselen går på 6 timer eller raskere...Orker ikke et døgns fødsel til uten noen form for smertelindring.

Skrevet

det går ikke automatisk at du får epidural nei..og da jeg syntes det begynte å gjøre så ont at jeg kunne tenke meg å prøve det,så var det for seint...den ville ikke fått tid til å virke engang..ungen var ute tyve min etter! så skal dere ha epidural samme hva,så tror jeg jeg ville sagt fra med en gang jeg kommer inn jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...