Gjest Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Les dette: "Han lente seg bakover på stloen og gned seg i øynene. Trettheten kom sigende innover ham og han gjespet høyltt, en lang og god gjesp som virkelig tøyde i kjevene..." Gjespet du nå? En britisk forsker har i flere år forsket på og gjort undersøkelser og eksprimenter for å finne ut hvorfor gjesping er så smittsomt og resultatet var overraskende. Det viste seg at de som har lettest for å gjespe, dvs de som ikke bare gjesper av å se andre isamme rom gjøre det eller på tv, men gjesper bare av å lese om det eller tenker på det, også er de som er de mest empatiske menneskene. Videre tester avslører at dette også kan knyttes til abdre etablerte teorier som at barn under 3 år ikke gjesper selv om de ser andre gjør det og at barn ikke begynner å utvikle skikkelig empati før de er over 3 år. Å gjespe når andre gjesper later rett og slett til å være en måte å vise sin sympati på :-) Litt artig teori synes jeg.
manonym Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Hehe, litt morsomt da. Måtte faktisk gjespe jeg da;) Men om det er pga at jeg er så fantastisk empatisk, eller at jeg bare har sovet 5 timer inatt er en annen sak =D
Gjest Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 Hehe... Ja ikke sant? Jeg gjesper veldig lett, men vet nå ikke om jeg er så fryktelig empatisk av den grunn ;-)
Gjest Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Hehe. Jeg gjespet ikke Men jeg vil nå si at jeg er veldig empatisk... Må ha det i jobben min.. Hehehe
Gjest Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Hehe,ikke i følge denne nei...Men vil si jeg er det,trenger det i jobben min:)
børdi Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Jeg gjespet ikke nei..... Så da er jeg nok ikke empatisk.....;-)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 gjespet ikke.. jeg gjesper ofte når andre gjør det, og gjesper jeg sinsykt mye når jeg får komplimenter eller jeg blir sjenert når noen snakker til meg om noe fint jeg har gjort. Ick. Broren min gjør akkurat det samme og svigerinnen min synes det er ustyrtelig festlig og bemerker det hver gang jeg gjør det, og da gjesper jeg enda mer. AIGH!! Jeg tror heller at man gjesper for å feks roe ned en situasjon akkurat slik hunder gjør. Hunder bruker gjespen bevisst til å roe ned både mennesker og andre dyr. De gjesper og snur den ene siden av hodet mot den eller det som er truende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå