Gå til innhold

Hvor mye spiser en gutt på snart 6 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønn min spiser nesten ikke noe lenger. Han blir 6 år i desember, han er 112 høy og veier 22 kg. Han er en glad gutt, og har mange barn å leke med. Men vi sliter med å få i han mat. Dette startet etter at vi var på helsestasjonen og helsesøster sa at han var på grensa til overvekt. Men ifølge BMI så ligger han på 17,5, og det er ikke i nærheten av overvekt. Han spiser ikke godteri (bare pop corn og saltstenger, og tyggis på lørdager, dette velger han sjøl i butikken) og med maten så orker han ikke å spise en hel brødskive til frokost engang. Så jeg lurer på hvordan deres barn er med hensyn til mat. Han er jo i voksefasen. Så nå er jeg og mannen min bekymret for hvor dette tar veien. Han er ikke noe særlig glad i frukt og grønt, ikke brød, ikke pasta, ikke ris, ikke supper og grøt, så jeg vet ikke hverken ut eller inn.... Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min har akkurat fylt 7. Hun har hatt flere perioder hvor hun nesten ikke har spist noe på mange uker.. Så lenge hun er i fin form og ikke er spesielt tynn så har vi ikke brydd oss. Kan virke mot sin hensikt å presse på dem mat.

Lage middager du vet han liker. La ham være med å velge meny og å lage maten, det hjelper her hos oss.

Skrevet

Så det kan være at barn får en "matlei" periode da kanskje? Takk for svar forresten. Han elsker kjøttboller og brunsaus, men han spiser nesten ikke det om dagen heller. Tenkte å ta det opp med legen...

Skrevet

Gutten min er 4år og har også hatt flere perioder hvor han nesten ikke har spist, men så lenge han er frisk og i fin form maser jeg ikke så mye for å få han til å spise mere!

Tror egentlig at dette er et ganske vanlig fenomen hos barn...de vokser jo i rykk og napp så da blir det vel litt sånn med apetitten også =)

Skrevet

Du kan ikke regne ut BMI på ungdom under 20 år..Var nettop oppe i mediene, det er helt andre måter å regne dette ut hos barn..

For å regne ut overvekt hos barn må man regne med alder og visse andre faktorer! Så det beste er å høre med lege!

Skrevet

Venninna mi sa at de forandrer smaken oxo, så da er det en del mat som de har spist før, som de ikke vil ha lenger, og noe som de ikke likte før som plutselig har blitt favoritten. Så vi trenger kanskje ikke å bekymre oss? Han er en glad gutt, og han leker og koser seg. Han er ikke slapp og trøtt. Og han har ikke gått ned i vekt.

Skrevet

Ja, men jeg syns ikke at det er riktig av helsesøster å sitte med at a-4 ark med en gjennomsnittsstrek og en statistikk heller. Men det var etter at vi var på helsestasjonen som han begynte med de "nye matvanene" sine. Så det er derfor vi begynte å bekymre oss.

Skrevet

Så lenge han er frisk og rask, så ville jeg avventet det hele litt. Et legebesøk kan stresse ham og virke mot sin hensikt. Men hvis det drøyer og han går ned i vekt, så må du jo selvsagt ta kontakt med lege! Veldig mage barn har sånne perioder. Datteren min levde i flere uker på en ristet skive med smør og bittelitt middag, men nå er hun glad i mat igjen! :-)

Skrevet

Sa helsesøster at han var på grensen til overvekt mens han hørte det??? Hun må jo i så fall ha vært stein stokk på trynet?? Man sier sånt evt til foreldre, ikke barn!!

Utover det har jeg ikke så mye råd å komme med, syvåringen her er veldig glad i mat (nesten for mye av det gode)...

Skrevet

Sønnen min er akkurat fyllt 6 år, han var 115cm og 21,5kg på kontrollen, ligger helt fint på kurvene, og han er veldig småspist... Han har alltid vært småspist, spiser såvidt en halv brødskive til frokost og kvelds.. Er alltid mett etter 3 gafler middag, men spiser mye frukt når han får og er veldig glad i fisk:-) Jeg synes jo han er tynn, men alle sier han er helt fin... Tidligere i sommer spiste han faktisk mer enn storesøstra, men den perioden er over... tror han vokste masse da:-) søstra er storspiser så her er kontrasten stor...

Skrevet

himmel,da er nå min femåring heller liten her da? han er 108 cm og 18 kg han..

Skrevet

Her er det stikk motsatt, jenta vår er ca125 cm høy og veier 19 kilo. Laaaang og tynn som ei flis. Men du himmel så mye den ungen trykker i seg i løpet av en dag av mat. Kan glatt spise 3 skilver til frokost, likemye til lunsj og en voksen porsjon middag. og to skiver til kvelds. I tillegg kommer frukt og kjeks som hun gomler på i mellomtiden.

tror dette er helt individuellt fra unge til unge og de har jo forskjellig forbrenning også. Må få legge til at ho var trill rund før. Matlysten hennes har også vært varierende, og hun er som dere sikkert skjønner inne i en storspiser periode. rekner med det dabber av etterhvert, og hun blir nok litt mere finspist igjen.

Men jeg hadde nok vurdert den helsesøsteren som sier slikt forran en unge, det er jo helt uhørt!!!!! Det skal bare ikke skje!!!! Viss dere har tilgang til flere helsesøstre i kommunen, hadde jeg vurdert å bytte helsesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...