Gjest Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 sånn jeg har forstått det så får man det ja:-)Skal nå sende inn søknad nå,regner med det går i boks:-)
Leeloo76 Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 Jeg stusset litt over det med rentefritak hos lånekassen, sto at man ikek betaler mindre i avdrag, men at den totale nedbetalingstiden går ned. Det er jo flott, men har man lite penger hjelper det jo ikke så mye her og nå hvis man ikke samtidig ber om avdragsfrihet, og da dytter man jo bare problemet foran seg? Noen som har snakket med lånekassen om dette, tenkte også jeg skulle søke nemlig, bare lånet settes igang igjen.
så var vi 4 Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Du må si fra til de at du vil ha like lang nedbetalingstid når du ber om rentefritak. Det er ikke noe som skjer automatisk.
Singelmamma og banden Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Man får rentefritak når inntekten er under en viss sum pr mnd, pluss 10% pr barn. Da jeg fikk nr to var dette beløpet på ca 14000 kr pr mnd, pluss 1400 kr pr barn, dvs at tjente jeg under 16800 kr pr mnd brutto fikk jeg rentefritak. Inntekten må dokumenteres, og man kan søke rentefritak på etterskudd også. I tillegg kan man få rentefritak første året etter fødsel, uansett inntekt, og rentefritak dersom man studerer mer senere og har krav på støtte fra lånekassen. Har man bare os ligger man godt under grensen. Og har man rentefritak har man også rett på betalingsutsettelse, men, som noen over her påpeker, alt må søkes om.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 OK, så jeg kan altså få rentefritak, men betale på selve lånet, og få samme nedbetalingtid som før, slik at det blir mindre å betale per termin. Jeg ønsker nemlig ikke betalingsutsettelse om jeg kan unngå det, må slite lenge nok med lånet som det er og vil betale det jeg har mulighet til ;o) Hva hvis jeg får rentefritak og så betaler litt mer i mnd. enn det avdraget er på, har jeg "lov" til det, slik at lånet blir mindre? Saken er at jeg har ca 4300 per termin, dvs. 1400 i mnd. Ved rentestopp forsvinner jo en god del av terminsummen, mer enn det jeg har behov for av reduksjon, haded vært greit å kunne betale det jeg har råd til. Jeg må ha ting inn med teskje innimellom, tror jeg får sende en mail til lånekassa i stede, men de har vel nok å gjøre utover stakkars.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå