Flying Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Hei! Her hvor jeg bor har vi ikke svangerskapskurs. Synes det er leit. Hva skjer på disse kursene? Hva kommer jeg til å gå glipp av? Vet dere om det finnes ett kurs på nettet eller noen DVD'er jeg burde se?
Birthen Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Jeg lånte filmer på biblioteket første gang jeg var gravid. Var forøvrig "festlig" med den danske: mens den norske filmen sa nei til all alkohol, sa den danske dette: bytt til et mildere sigarettmerke, og drikk helst øl og vin istedetfor sprit!!!!!
Flying Skrevet 5. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2007 Hehe, det er vel slike ting vi uansett har fått prentet inn. Men gøy med slike forskjeller. Er dette ett tema på svangerskapskursene?
Birthen Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 I dag vet vel de fleste at man ikke drikker når man er gravid, så det er vel ikke så stort tema egentlig? Men lurer litt på om det er mange som går på svangeskapskurs for tiden. Vi var to kvelder på Fødeavd når vi ventet nummer en. Der dreide det seg mest om fødselen. Har hørt at de ikke har sånne kurs der lenger, så hvor går i så fall folk? Men anbefaler deg uansett å undersøke om det er mulig å få en omvisning på fødeavd der du skal føde. Veldig greit å ha sett stedet først.
Flying Skrevet 5. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2007 Kanskje ikke svangerskapskurs er så vanlig lenger? Hva vet jeg.. Jeg var så heldig å være med på en fødsel i fjor. Selv om jeg ikke fikk en omvisning, så vet jeg litt hva som kommer til å skje og hvordan ting fungerer. Faktisk veldig betryggende.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Må man presentere seg selv og fortelle masse om hva man driver med å sånn på sånne kurs???
Serial mom Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 De tilbyr det(mot betaling) på Bærum sykehus ihvertfall,tror det er to kvelder,eller no sånt. Vi har valgt å ikke gå,tror ikke vi misser så veldig mye "må vite" info. Er mer bekymra for dette med stelling av babyen,påkledning,mat,soverutiner o.l,og det lærer man vel forhåpentligvis på sykehuset etter fødselen!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Jeg er kursholder på slike kurs. Det er et kommunalt ansvar at det skal holdes svangeskapskurs jevnlig, ta kontakt med din helsestasjon eller jordmoren din. Tema på disse kursene er: svangerskap og fødsel, foreldreforberedelse, amming eller ikke, bekkenløsning. Slik vi holder det i min kommune, går kurset på 3 kvelder à 1,5 -2 timer. 1.kveld: jordmor forteller om svangerskap og fødsel, vi ser på video om det. 2.kveld: tar opp igjen spørsmål vedrørende fødsel, samtale om foreldrerolle. Video om amming. 3.kveld: fysioterapeuten forteller om bekkenløsning, trening før og etter fødsel. Viser øvelser. For førstegangsfødende er slike kurs svært interessante og nyttige. Anbefales! For de kommuner med så lavt innbyggertall at kurs ikke er mulig, ta kontakt med kommunal jordmor for å få låne div gode videoer. Man trenger ikke være engstelig for slike kurs, de er informative og du velger selv hvor aktiv du vil være. Det er stort sett en kort presentasjon hvor du sier hva du heter, evt mannen din også om han er med og så sier du når du har termin. Mer trenger du ikke å dele med de andre.
Flying Skrevet 6. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 6. august 2007 Tusen takk for svar! I dag ringte jeg nabo kommunen min og jeg får lov til å delta på ett kurs som går der i høst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå