Gå til innhold

dere som har peiling på keisersnitt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet jo hva vanlig keisersnitt er,der man planlegger osv...

så kommer akutt ks?

som jeg hadde..

også kommer katastrofe ks?

er det flere ?

hva er forskjellen på disse to siste??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var et godt spørsmål... jeg har også hatt akutt keisersnitt med mi første. da var jeg våken under operasjonen, og gubben fikk være med. Min støresøster mistet liv i magen med sønn nr. 2, og ble operert i hui og hast. Hun ble lagt i full narkose, og snittet går fra navlen og ned. Ikke bikinisnitt som meg iom at de måtte få ut babyen så fort som overhodet mulig. Lurer på om det er dette som kan være katastrofe ks.

Skrevet

Planlagte keisersnitt er keisersnitt avtalt i god tid på forhånd,som enhver annen operasjon.

Hastekeisersnitt er akutte keisersnitt som foretaes fordi mor eller barnets helse er truet. Det gjøres vanligvis i løpet av en halv-til en time. Man tar seg tid til å legge inn katerer til urinblæren og vaske operasjonsfeltet.

Katastrofekeisersnitt er akutt keisersnitt pga.livstruende tilstander hos mor eller barn. Barnet taes rett ut etter at mor har fått bedøvelse.

Skrevet

tror det er rett det du sier ja..

for jeg var også våken og hadde sånn snitt under trusekanten..

sånn snitt fra navlen og ned er jo sånn de hadde i gamle dager for bedre arbeidsforhold eller noe.?

aner ikke jeg..

men kanskje katastrofe ks er når du blir lagt i narkose og det er skikkelig fare for liv liksom..

Skrevet

Jeg er tatt med katastrofe keisersnitt, og der var det fare for begges liv. Så jeg kom ut død, men så fikk legene liv i meg. Og mamma fikk narkose, så hun våkna ikke på 2-3 timer.

Tror nok dere har rett ja =)

Skrevet

Morkaka til mamma løsna litt dagen før da mamma løfta en tung jekk eller noe, også løsna den helt da hun hosta morgenen etter, og da ble jeg uten luft og alt til hun kom på sjukehuset, 5 mil unna. Og da var jeg død, også ble det fare for mamma. Også tok de ut meg fort og fælt. Men alt gikk bra. 5-7 minutter var jeg død. Men ingen hjerneskade eller noe... Heldig var jeg!

Skrevet

oj, høres skikkelig skummelt ut... et mirakelbarn er du vel da=)

Skrevet

oi....da vil jeg si du er et mirakelbarn ja..

skikkelig heldig du...og stakkars mamman din da...for en fødsel..

Skrevet

Var ute 15min etter at hun kom på sjukehuset jeg, kjente ingenting hun! Men var nok skummelt. Var en del blod med i bildet. Æsj.

Jeg er nok litt av et mirakel ja, skulle nok ikke sittet her i dag. Rart å tenke på. Mamma har det styggeste arret nedover fra navelen og ned. Over 1 cm langt, men hun sier det at det ikke gjør noe. Det kom en så fin skapning ut av det.

Skrevet

1cm bredt ja, og sikkert 15 cm langt...

Skrevet

Mhm, de fleste synes det vel nesten bare som en strek på?

Mamma sitt er ordentlig bredt også går det nedover.

Men jeg lever, og det er det viktigste!

Skrevet

Katastrofesnitt foregår oftest i narkose, med mindre man allerede er bedøvd med epidural (men det er ikke ofte..) Man vasker heller ikke magen først.. Man bedøver med en gang mor er kommet inn på operasjon, og snitter med en gang mor sover. Da er det fare for liv..

Et akutt snitt kan variere litt mer.. Det kan "planlegges" ved å for eks skje om noen timer/dag.. Eller ved f eks mor har planlagt ks, så skjer vannavgang.. Da blir det i stedet et akutt ks..Man stopper riene først da.. (eller forsøker)

Skrevet

sønnen min ble tatt i katastrofesnitt. fra faresignalet kom, til han var ute av magen gikk det maks 10 minutter. tror igrunnen det var 5... (sykepleiere og leger som triller meg avgårde i løpende fart, inn på operasjonsbordet, maske over ansiktet, 3-2-1 borte, og jeg som voknet to timer senere groggy som fy)

Skrevet

det har jeg aldri tenkt over at jeg har hatt katastrofesnitt når jeg fikk Sander ! trodde det var akutt ks jeg.....

jeg fikk ingen forvarsel heller fødselslegen bare reiv av meg klokka i 100, og de trillet meg fort inn på operasjonstua kl 13 og det sto det 8-10 leger å venta på meg, fikk også maske og sovnet tvert og 14 min etterpå så ble Sander født...pulsen hans ville ikke opp fra 60 og den hadde vært ganske lav lenge, han hadde navelstrenger rundt halsen sikkert derfor pulsen var så lav :( godt at alt gikk bra...men han fikk ingen gode karakterer etter han kom ut.....man måler jo babyer fra 1-10 og han fikk rundt 2-3....

Skrevet

Planlagte keisersnitt er alle keisersnitt som er planlagt minst 8 timer i forkant.

Hastekeisersnitt er keisersnitt som er planlagt kortere enn 8 timer i forkant.

Katastrofesnitt er keisersnitt der det er alvorlig fare for mors og/eller barns liv og helse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...