Gå til innhold

jeg trenger seriøst råååd!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei på 5år og ei på 9mnd......og jeg blir gal.....er separert og derfor alene med dem...

med minsta er det greit...hun legger seg kl 19-19.30...og står opp rundt 07.00....meeen størsta er heeelt umulig!!! hun nekter å gå å legge seg! uansett hva jeg prøver så nytter det ikke.....og jeg blir tullete...hun sovner ikke før kl er 22-23.....hun SKAL være på senga...men hun hører ikke etter....hun kommer inn og ut av stua...hopper i senga...roper, synger, plutselig tørst...så på do...så måå hun si noe...osv. osv......jeg blir tullete...for det er sånn mas!!!! så når hun sovner e r jo jeg utslitt......de fleste dagene tvinger jeg meg selv til å¨være oppe ett par timer lenger bare for ¨å få følelsen av å vær alene...og ha det rolig rundt meg......og det ender jo med svært få timer søvn på meg......

er det rart tålmodigheten er kort av og til??

gi meg rå¨ååd!!!! også til hvordan jeg skal få henne til å høre på meg resten av dagen også...hun er blitt sååå frekk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ganske nylig flytta fra hverandre? Det virker som jenta er livredd for at du også skal forsvinne, derfor må hun sjekke at du er der. Kan døra på soverommet hennes stå åpen, slik at hun hører deg på kvelden? Kan dere gjøre avtaler? Lage et belønningssystem - noe morsomt å finne på hvis hun holder seg i senga. Å bli sint er nok det verste du kan gjøre, for da blir hun enda mer redd for å bli forlatt... Vanskelig situasjon, fortell jenta di hvor glad du er i henne - hvor stolt du er av henne - morgen og kveld, og gjerne flere ganger om dagen. Lykke til!

Skrevet

Lurer også på om dette har begynt etter seperasjonen eller om hun alltid har vært vanskelig for å roe seg ned for å sove om kvelden ?

Prøvd å lage en avtale med henne, muligens benytte deg av et belønningssystem som feks. klistermerker eller lignende ?

Prøvd å ta en samtale med henne når hun er rolig og mottakelig, ikke ved leggetid men tidligere på dagen. Og forklart at mamma blir så sliten når det tar lang tid for henne å sovne om kvelden, og at hun trenger hvilen for å kunne leke masse neste dag, forsikre henne om at selvom mamma er "i stua?" så passer mamma på lille skattene sine og at hun tryggt kan sove siden mamma er der hele tiden og går ingensteder :)

Har du leggerutiner på plass, rolig tid før leggetid slik at hun kan roe ned energien litt for å gjøre det lettere for å sovne ?

Noen bruker lydbøker, kansje en ide å la henne høre en lydbok i sengen like før hun skal sove ?

Skrevet

vi er nylig separert ja...men hun har vert sånn her leeeenge før vi flytta.....men det blir bare verre og verre...:-S

Skrevet

hun har vert sånn leeenge.....men er blitt verre...hun svarer meg frekkt og styrer på.....jeg blir så sliten!!!

leggerutiner....hmm.....ja rundt 19.30 må hun ta på nattdrakt...så får hun kveldsmat, så pusser tennene...så i seng....da leser vi....men det nytter ikke.....så nå har jeg begynt med at om hun er flink å legger seg når jeg sier det...så blir det lesing neste kveld også...men om hun ikke legger seg så blir det heller ikke lesing....

jeg vet rett og slett ikke mine arme råd.....og noe gjør jeg tydeligvis feil!!

på dagtid har jeg prøvd å snakke med henne....hun sier ikke noe uansett hvordan jeg lirker å lurer....og så driter hun i at vi har snakka sammen rett etterpå og fortsetter i sin umulige oppførsel....

hun løper rundt å roper hyler opg lager masse høye lyder med stemmen....bråker å styrer på.....sover lillesøstra...så kan jeg banne på at hun vekker henne innen 10 min....og det såå fustrerende!

tanken slår meg at jeg er like før jeg pakker vekk allt av leker til hun kan oppføre seg....men vil ikke det for jeg synes det blir så slemmt...

jeg og mannen da vi bodde sammen har prøvd allt....belønningsystem i alle former...men det er nytteløst!!

prøvde å snakke med henne i sta....jeg spurte hvorfor hun ikke vil høre når jeg sier at hun må være litt stille...og heller sitte å leke eller noe.....og om det var noe som er skummelt eller sånn når hun skal legge seg siden hun ikke vil sove.....da svarer hun "jeg vet ikke hvorfor....men at egentlig har jeg lyst på is...." herreguuud hvor fustrerende er ikke et sånnt svar da???

hun er veldig "skarp" og tenker ting osv. som ikke tilsier hennes alder men noen som er mye gamlere....på mange ting...men ikke allt selvfølgelig.....så det er sånn at jeg VET at hun vet hva hun gjør.....

Skrevet

har ei på 7 som også kan være veldig bestemt. Her fungerer husarrest, dvs at når hun ikke hører etter gjentatte advarsler så får hun ikke lov til å leke med noen - bare være inne og helst på rommet sitt. Hun har hatt husarrest en gang, etterpå har det holdt med advarsler.

Synes den ideen du hadde ang leker var lur - "hvis du ikke slutter med å svare frekt, så fjerner jeg yndlingsleken din" - men da MÅ du gjøre det også, slik at hun ser at du mener det du sier. Jeg er også nøye med å forklare at jeg er streng med henne fordi det er mitt ansvar at hun vet hvordan hun skal oppføre seg når hun blir voksen. At ikke andre mennesker skal synes hun er frekk når hun blir større.

Vær også kosekvent med at hun ikke får noe godis eller liknende på de dagene hvor hun ikke oppfører seg.

Vi har hatt noen grusomme dager her - særlig når pappaen reiser bort på tur. Hun kan være SKIKKELIG frekk - og det er det verste jeg vet hos barn. Jeg advarer med EN gang hun begynner, og det blir hyl og bråk en stund før hun innser at det faktisk er jeg som bestemmer. Da har vi det kjempefint sammen og hun er snill som en engel helt til hun glemmer seg bort noen dager senere - så er vi i gang igjen...Det sies at 6-7 år ansees som tidlig pubertet, og hvis dette er et tegn på hvordan hun blir i puberteten så GRUER jeg meg til det... Men hvis vi ikke tar kontrollen nå, så kommer vi til å SLITE om noen år...

Skrevet

ja det hørtes lurt ut! kansje jeg må prøve det...eneste jeg ikke har prøvd...

godis får hun skjeldent fra før...hun blir absolutt hyyyper av sukker....

huff er så sørgelig vasnkelig å holde seg konsekvent hele tiden...

eller...egentlig ikke å være konsekvent som er det vanskeligste...men å skille på hva som er viktig og uviktig å henge seg opp i....:-S

Skrevet

Jeg ville prøvd med positiv oppmerksomhet her. Prøv å ros henne i seng. "Jeg vet at du er så flink at du klarer å gå tilbake i senga di selv" etc. etc. Og fokuser bestemt på det positive og ignorer det negative. Når hun kommer - og det er irriterende, jeg vet det, man vil bare være i fred på kvelden - så prøv å fokuser maks på å rose henne i seng. Når hun legger seg så overøs henne med positive tilbakemeldinger fordi hun er så flink. Vær konkret. Når du legger henne om kvelden så si med en gang at i kveld var du flink som la deg så fint med det samme. Vær så rask å si det at du rekker å si det før hun står opp, hehehe. For hun kommer til å stå opp igjen - men jeg er nesten sikker på at du vil se forskjell i løpet av dager. Forkuser maks på ros og mestring - og prøv å overse det faktum at hun ikke klarer å legge seg med en gang de første dagene.

Og så kan du være forutseende. Sett frem et glass på badet - og så sier du til henne når du sier god natt at hvis hun blir tørst så kan hun bare gå på badet og fylle glasset du har satt frem til henne. Og kommer hun ut for å gå på do så ikke bry deg med det. Går hun ikke i senga etter doturen så prøv nok en gang å ros henne inn der. Fortell henne hvor flink hun er som går i senga selv etter å ha vært på do.

Ikke begynn å gi henne belønninger for å legge seg - det er min mening. Å legge seg er en vanlig ting - det skal man ikke trenge verken tyggegummi eller annet for å gjøre.

Lykke til. Håper du får legginga på stell igjen. Særlig nå når du er alene trenger du den tiden for deg selv.

Skrevet

du sier dette har holdt på lenge.. begynte det rundt da minsten ble født??

tenker på søslensjalusi!

Hvis hun har fått lite oppmerksomhet pga lillesøss, så kan det jo være at hun oppfører seg sånn for å få oppmerksomhet! Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingenting!

Har du mulighet til å ta en mammadag sammen med henne? Gjøre noe spesielt som bare blir mellom deg og henne??

Hvis dere får en super deg, så kan dere bruke det i belønningssystem etterpå! Slik at om hun legger seg greit, og har "innestemme" når vi er inne, så vil hun oppnå en slik dag etterhvert!

Skrevet

dette hørtes veldig flott ut! og skal absolutt prøves ut! jeg blir så irritert så jeg mer eller mindra "jager" henne i seng igjen....:-( får jo rå-dårlig samvittighet....så dette skal absolutt testes! har aldri gidd henne belønning for å legge seg...men for å oppføre seg på dagtid, rydde osv....og aldri med godterier...for hun blir spinnvill av det....

håper virkelig jeg kan få henne i seng i normal tid....jeg føler jeg ikke får gjort noe...for på dagen er det jo full rulle hele tiden....skifting, mating, husstell, leking, osv. osv....så jeg trenger kveldene for å roe meg litt...slappe av og få rydda huset i fred og ro....

Skrevet

der er helt klart noe søskensjalusi...men dette jeg snakker om har vert fra lenge før minsta kom til.....

har tenkt mye på dette med negativ oppmerksomhet...men er egentlig kommet frem til at hun får myyye oppmerksom het hele tiden...både positiv og negativ.....jeg er veldig obs på å rose henne når hun gjør bra ting......men hun liksom bare tåler tydeligvis ikke at jeg gjør andre ting...eller bare å ha det rolig en stund....

nå må dere ikke missforstå...hun er ei utroolig søt å snill jente også....men ofte så tar det andre litt overhånd.....

og det verste jeg vet er unger som svarer foreldrene frekkt!!!

Skrevet

Mellomstejenta vår holdt på sånn som jenta di - leeeenge. Og vi hadde også prøvd alt - og det ble mye frustrert "jaging" i seng hos oss også - for man blir jo så lei av holde på sånn kveld etter kveld. Men å snu hele situasjonen til ei positiv greie ble vendepunktet for oss. Det hadde mye bedre effekt - og jentungen reagerte helt annerledes på ros enn på skjenn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...