Gå til innhold

21 mnd, kan man spise peanøttsmør??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan gutten på 21 mnd smake peanøttsmør??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan ha fint. saa sant det er helt knust saa....

Skrevet

jeg ville IKKE gitt peanøttsmør til en som er så liten da peanøtter er noe som trigger allergi. det anbefales å vente med det til de er 3 år

Skrevet

signerer menga her.Hadde ikke turt å gi det.

Vet om ei på 16 mnd som fikk nugatti,hu ble hentet med lege helikopteret pga av allergisk reaksjon.

Skrevet

De er gaatt bort fra dette med aa kunne trigge allergier for lenge siden naa.

Er ikke noe problem aa proeve. er man allergisk vil den reaksjonen komme den dagen man proever uansett....

Grunnen til at barn ikke skal ha noetter er hovedsaklig for at de kan sette dem fast i halsen.

Skrevet

dette stemmer ikke .anbefalingen er fortsatt 3 år.

Skrevet

Min lege sier noe annet.

Anbefalingen er tre aar , Men IKKE pga av allergi...... Pga av faren for aa sette det i halsen.

Begge mine gaar til lege pga allergier og atopisk eksem og det er iallefall beksjeden vi har faatt fra sykehuset.

Skrevet

Nøtter bør barn ikke gis til barn under 3 år. Mange tror det er pg. faren for å sette i halsen at man ikke skal gi nøtter. Det er bare delvis sant - hoved årsaken er at nøtter og mandler inneholder oljer som kan gi en alvorlig, kjemisk lungebetennelse dersom det innhaleres i luftveiene. Barn under 3 år er mer aktiv og svelger oftere mat i "vranghalsen"(luftrøret) og bør ikke spise nøtter av den grunn, samtidig som nøtter er en av de sortene som flest reagerer på , og ved inntak tidlig kan dette trigge allergi

Skrevet

vi har fått beskjed fra legen på sykehuset her at siden peanøtter er en av de tingene flest reagerer på, så bør det unngås fram til 3 års alder nettopp med tanke på å forebygge allergi

Skrevet

hvis man skal følge alle de anbefalingene mot allergi kan jo barna bare spise kjøtt omtrent...hørte nettopp at soya var kjempeallergifremkallende, men det er jo soya i det aller meste..

Hvis foreldrene har mye allergi må du nesten se det litt ann med nøtter, men jeg hadde ikke unngått nøtter i tre år..marsipan er jo og nøtter..

Skrevet

Har hørt at mandler (i marsipan) ikke er farlig å gi.

Skrevet

Fant dette på matportalen.no

Mandel, kokos og muskatnøtt tilhører egne plantefamilier og gir ikke nødvendigvis reaksjoner hos en som har for eksempel hassel- eller valnøttallergi.

Anbefaler alle til å lese inne på www.matportalen.no

Masse nyttig info der :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...