Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Han leker sjelden med leker, er heller opptatt av det foreldrene har, begynte i barnehage når han var 3år. Han er opptatt av å finne ALLE coop butikkene og samle poser fra dem, hittil mangler han bare coop bygg og han vil vite hvor alle ligger. Da faren hans sa han hadde vært på coop norge så skjønte han ikke helt for han hadde ikke sett en pose derfra. Når han spiser så må moren lese bok for han og mate han eller tegne periodesystemer. Når han lekte med plastelina lagde han ett alarm system med knapper på som han måtte trykke på før han åpnet døra. Han ber ofte moren om å leke rollelek, han er f.eks resepsjonist og han bestemmer alt som skal sies under leken, med andre ord så regiserer han det. Snodig unge og lurer virkelig hva det kan bli av han tilslutt, han har også valgt rosa farge, f.eks ville han ha sunniva matboks og 2 rosa bamser, men fikk bare 1 rosa bamse og fikk beskjed om å velge seg en annen da han allerede hadde en rosa fra før. Når vi skulle grave gull, så løp han opp for å finne ut hvor vannet kom fra (rant fra). Er han kanskje en vanlig 4åring med slike intresser? Når han er i barnehagen, så om han har en dårlig dag, sitter han ofte for seg selv, ellers så løper han etter andre eller løper forran andre som sykler eller leker, han er ikke spes opptatt av å sykle selv. Han har en voksen lommebok med forskjellige kort, bankkort, tippekort, førerkort (fra barnebiler da), når han er i butikken så skal han ofte spille lotto og vil gjerne putte i kortet selv. Han elsker å være med å shoppe, kjøper ofte noe til moren sin. Noen som har noen synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 Har faktisk tenk tanken selv, men hva om det bare er slike interesser han har, eller at han bare vil utforske ting med å få rosa, men gutten min er snart 4år og er IKKE i nærheten av det der. Min tegner mest med grønne og gul farge, han 4åringen tegner mest med oransj og rødt. Blir spennende å se hvordan han utvikler seg med tiden har også tenkt at han kanskje er ett geni. Han uttaler ikke R og må kanskje til logoped, han begynte å snakke tidlig, men det har ikke vært noe forbedring i språket hans. Kom gjerne med flere synspunkter! H.I
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Det første jeg tenkte også på da jeg leste innlegget. he he...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 gutter har ofte en rosa periode dem og-så det trenger ikke bety homo..Ellers kan det jo helle mot en diagnose på noe slik du forteller..
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Autist ja, har også tenkt den tanken, men trodde da barna var helt ville om de var autister, eller det er jo så mye forskjellige autister, han sover også litt mindre enn mitt barn, han elsker å stå opp tidlig. H.I
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 Autist, var det første som slo meg også.... Akkurat det med rosa farge, hadde jeg ikke brydd meg så mye om. Men det med at han kke leker, er opphengt på spesielle ting o.l., hadde jeg vært bekymret for. Ville fått ham utredet jeg....
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #9 Skrevet 5. august 2007 Symptomer og kjennetegn Symptomene kan være tilstede allerede ved fødselen av, men kan også oppdages senere. Sosiale ferdigheter Barn med autisme virker ofte uinteresserte, synes ikke å reagere når de blir lekt med eller stelt, eller reagerer påfallende annerledes enn andre barn. De kan være vanskelige å roe når de gråter, og virker ofte fornøyd med å være alene. Noen liker kroppskontakt særlig ved voldsom lek, mens andre blir stive og avvisende når de blir tatt på. Noen synes ikke å reagere på stemmer og blir ofte mistenkt for å være døve. Andre er veldig váre både for syns- og hørselsinntrykk. Noen har dårlig blikk-kontakt, mens andre lar blikket gli over ansiktet til dem de møter eller stirrer dem granskende inn i ansiktet fra kloss hold. De lærer sjelden ved å ta etter andre og har store vansker med å forstå og delta i ulike aktiviteter. Samhandling med andre mennesker og evne til å oppfatte andres perspektiv er begrenset. De har stort behov for forutsigbarhet. Kommunikasjon Språkferdigheten er svært varierende. Noen kan snakke en del og forstå mye. Andre har et nærmest normalt språk, men likevel problemer i forhold til gjensidig kommunikasjon. Noen kan gjenta mekanisk det andre sier uten at det virker meningsfylt i sammenhengen (ekkotale). Talen virker ofte monoton på grunn av dårlig talerytme og lite betoning. De fleste har lite mimikk, gester eller kroppsspråk, eller det er manglende samsvar mellom det de sier og mimikken. Noen utvikler ikke funksjonelt talespråk og må bruke alternativ kommunikasjon. Atferd De fleste har et sterkt begrenset atferdsrepertoar preget av gjentakelser og ritualer. Mange har vansker med å bruke leker på en funksjonell måt f. eks stiller dem opp i lange rekker, samme rekkefølge hver gang. Å snurre hjulene på lekebilen kan synes mer interessant enn å kjøre den. De viser ofte uvanlig interesse for ting som kan dunkes, svinges, snurres og luktes på, og ting som lyser eller blinker. Enkelte liker spesielle lyder, mens andre unngår visse lyder ved å holde seg for ørene. Noen er veldig urolige og har et høyt aktivitetsnivå, andre er passive eller fjerne.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #10 Skrevet 5. august 2007 Autister trenger slett ikke være "ville".
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #11 Skrevet 5. august 2007 Ja selvfølgelig veldig glup unge da, om dette er sant...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #12 Skrevet 5. august 2007 Er også slik at han elsker heiser, om det er heis der han er så skal han kjøre heis ei stund. H.I
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #13 Skrevet 5. august 2007 Han har også drivi å stikki av fra parken han gikk i før. Hadde nok mest sannsynligvis bare gått hjem da han lett kunne veien. Men hva skjer om ikke foreldrene tar dette opp ? Kommer han til å slite på skolen? Jeg foreslo å teste iQ hans, men da føyde de det bort med at det er nok bare slike interesser han har og vil vel gi seg med det seinere, de var jo selvfølgelig inne på at joa kanskje han blir professor og bla bla bla.... H.I
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #14 Skrevet 5. august 2007 Kan noen legge det ut på skravle for meg?
KaMa Skrevet 5. august 2007 #16 Skrevet 5. august 2007 Hva er dette opphenget ditt i denne gutten? Virker som du virkelig ønsker at det skal være noe galt med han. Om du er bekymret så kan du vel ta kontakt med noen som faktisk har peiling på hva som er atypisk adferd hos 4 åringer, ikke en haug med synsere på et forum for småbarnsforeldre. Men jeg sitter hovedsaklig med et inntrykk av at du holder på å lage et stykke drama av ingenting. Ingen kan vel si noe som helst om denne gutten ut fra det du skriver. Om du alt er på leit etter tegn på unormal adferd, så finner du nok det. Men den eneste du igrunn utleverer er deg selv. Ikke guttungen.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 5. august 2007 #17 Skrevet 5. august 2007 hun spørr jo bare hva andre tror....hvorfor er du så nærtakende?
KaMa Skrevet 5. august 2007 #18 Skrevet 5. august 2007 Jeg er ikke nærtagende. Jeg bare lurer på hvorfor hun er så engasjert i denne guttens adferd. Og så skriver jeg hva for et inntrykk jeg sitter med, i forhold til dette engasjementet. Hvordan tolker du det dit hen at jeg er nærtagende?
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 5. august 2007 #19 Skrevet 5. august 2007 bare følte det...hun spørr vel ikke for å stille noen diagnose, det vet hun er ikke hennes jobb=) men hun vil ha erfaringer og råd fordi hun bryr seg om guttungen.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #20 Skrevet 5. august 2007 Ja, jeg bryr meg om han og nettop derfor blir jeg beskymret! Det er nettop på slike forum man kan få svar på sånt, hadde jeg gått til legen min med dette f.eks og lagt frem dette, så hadde jeg bare fått svar fra 1 person, her kan jeg få svar fra mange! H.I
Gjest Skrevet 5. august 2007 #21 Skrevet 5. august 2007 Jeg tror ikke gutten er autist, men han fremviser veldig mange av symptomene på asberger. (noe som også ofte omtales som autisme light) Han virker jo som han egentlig fungerer godt, er intelligent men litt sær. Dersom barnets ve og vel i sosiale og psykiske sammenhenger engasjerer deg så ville jeg anbefale at feks en klinisk pedagog eller psykolog fra BuP tok en samtale med barnet. Dette kan du ta initiativ til anonymt gjennom barnevernet.
KaMa Skrevet 5. august 2007 #22 Skrevet 5. august 2007 Men om du virkelig bryr deg om han så må du jo henvende deg til folk som har kompetanse. At man får svar på nettopp slike forum er ikke ensbetydende med at du får noen som helst svar som er troverdige. Eneste er at noen slenger ut av seg div diagnoser som de har lite dekning for å komme med. Du vil ha mange svar, men gir egentlig blaffen i hva for svar. Evt at svarene bygger opp under dine mistanker til at det er noe galt med ungen. Jeg skjønner ikke helt poenget...
KaMa Skrevet 5. august 2007 #23 Skrevet 5. august 2007 Og Bambino... Ikke la følelsene dine ta overhånd på nettet. Og bare sånn siden jeg ser du ikke er klar over det... Spør med en "r". Vanskelig å ignorere...
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 5. august 2007 #24 Skrevet 5. august 2007 følelsene mine tar absolutt ikke overhånd..men kan jo føle hva jeg vil og hvor jeg vil=) skriver så mange rrrrrer i spørrrrr hvis jeg føler for det=) det gjør jeg så kan du kommentere det når du har kompetanse til det!
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 5. august 2007 #25 Skrevet 5. august 2007 hvis du ikke skjønner poenget..hvorforrrrrrr (haha) bruke tiden på svarrrrre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå