Gå til innhold

Hva er så galt med moral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ha moral eller være moralist; er det skjellsord for enkelte? Vet dere hva det betyr,dere som er "mot" ordet?

Dobbeltmoral er mye verre enn å ha et moralistisk syn på ting. Moral og dobbeltmoral er to vidt forskjellige ting.

Moral: fra det latinske ordet "moralitas" som på engelsk betyr: manner, character, proper behaviour.

Altså kort og godt det å ha en god oppførsel og være høflig.

Er det galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nope.........

Skrevet

Med forbehold om at dette knyttes til en sak på DIB jeg ikke har fulgt med i:

Alle er vel utstyrt med en form for moralsk kompass, og å bruke det som rettesnor for sine egne handlinger må da være greit. Moralister, derimot, blander seg opp i hva andre gjør og ikke gjør, og hva forteller dem heller burde ha gjort. Moralister klarer jeg meg uten.

Skrevet

Problemet her inne er vel i grunnen stort sett moralister, med slakk moral eller dobbeltmoral selv?

Og moralist er et skjellsord.

Skrevet

Jeg syns svigermora mi f.eks. var litt moralistisk. F.eks. så sov jeg og min samboer i forskjellige etasjer når vi var på besøk der lenge etter at vi hadde blitt samboere. Og vi var ikke tenåringer heller. Da strekker man strikken litt langt. Ikke det at vi brydde oss så veldig - vi kunne pule så mye vi ville når vi var hjemme så vi tålte godt de dagene i året i hver sin etasje uten å lage noe vesen av det. Men da syns jeg nok at hun var litt moralistisk.

Skrevet

Nå kommer kjæresten til min 15-årige datter på besøk i dag,og skal være noen dager (og netter), og her blir det soving på forskjellige rom. Uten at jeg ser på meg som annet enn en ansvarlig mamma.

Han reiser sørover for å dra til Marinen, og stopper her. Ingen av de to har noen som helst problemer med løsningen iallefall.

Hadde de vært eldre,så hadde de måtte ta ansvar for det de gjør selv. Men en 15-åring er og blir mere mitt ansvar.

Moralistisk?

Nja, det får dere bare kalle meg da ;o)

Skrevet

Joa - men det er forskjell på å være 15 år og 23-24 år som vi var, hehehe.

Vi hadde ikke problemer med det vi heller - vi var voksne og vi var på besøk, da innretter vi oss etter andres husregler uten å verken si eller antyde noe. Men at vi har flirt mye av det både da og senere, det har vi :-). Og svigerfar selv ristet bare på hodet og smilte. Forøvrig hadde jeg alltid et godt forhold til svigermor - både da og senere. Det gjelder å la sånne små detaljer bare bli som krydder i hverdagen i stedet for sure klumper.

Skrevet

Å ha moral er uproblematisk.

Å moralisere er tidvis ugreit.

Moralist kan bety begge deler. Om man kalles en moralist i betydningen "du moraliserer mye," kan det være et negativt begrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...